Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-07, 16:52
Medlem
J.Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroz
Både jag och tjejen kom in på Umeå. Nu gäller det att hitta en bostad också

Ta ett gulligt kort på er och smäll upp på blocket! Så gjorde jag och bruden. Fick 3-4 erbjudanden direkt!

Hyresvärdar gillar par!
Citera
2013-08-07, 16:58
Medlem
Nomatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Persson
Ta ett gulligt kort på er och smäll upp på blocket! Så gjorde jag och bruden. Fick 3-4 erbjudanden direkt!

Hyresvärdar gillar par!
Instämmer.
Två kompisar som flyttade upp förra året gjorde exakt detta och fick lägenhet ganska så omgående
Citera
2013-08-15, 19:41
Medlem
blir husvagnen för mig och flickvännen tills vi får tag på annat, jag flyttar som arbetslös arbetssökande och hon ska plugga biomedicin
Citera
2013-08-15, 19:43
Medlem
Alla som inte har boende kan pröva vandrarhem. Ska själv göra så till jag får något tillsvidare.
Senast redigerad av AgnetaloveK 2013-08-15 kl. 19:44. Anledning: Bryter mot regel
Citera
2013-08-17, 02:51
Medlem
Känns ju helt hopplöst att få boende i Umeå... Har letat på blocket, balticgruppen, bostadenumeå, lerstenen och många fler samt skrivit till säkert ett hundratal intresseanmälningar. Tre svar har jag fått tillbaka.

Är det verkligen sån bostadsbrist i Umeå eller är det bara jag som har otur?

Ska plugga jägmästarprogrammet och börjar den 19e. Blir vandrarhem eller hotell tills jag kanske hittar något.
Citera
2013-08-17, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erKKaN
Känns ju helt hopplöst att få boende i Umeå... Har letat på blocket, balticgruppen, bostadenumeå, lerstenen och många fler samt skrivit till säkert ett hundratal intresseanmälningar. Tre svar har jag fått tillbaka.

Är det verkligen sån bostadsbrist i Umeå eller är det bara jag som har otur?

Ska plugga jägmästarprogrammet och börjar den 19e. Blir vandrarhem eller hotell tills jag kanske hittar något.
Har du kollat på bostadsportal.se och kvalster.se? Jag sökte precis som du förgäves efter bostad för ett år sedan när jag skulle börja på UMU (när det bara var ett par veckor kvar till terminsstart) via alla de kanaler du räknat upp utan att få napp. Sökte sedan på bostadsportal och fick tillslut tag på en lägenhet där. Eftersom det finns relativt bra buss- och tågförbindelser till Umeå så måste du ju inte bo i stan det första du gör. För mig tar det ca 15-20 minuter med buss att ta mig till universitetet och jag bor inte i Umeå tätort.
Citera
2013-08-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhovanion
Har du kollat på bostadsportal.se och kvalster.se? Jag sökte precis som du förgäves efter bostad för ett år sedan när jag skulle börja på UMU (när det bara var ett par veckor kvar till terminsstart) via alla de kanaler du räknat upp utan att få napp. Sökte sedan på bostadsportal och fick tillslut tag på en lägenhet där. Eftersom det finns relativt bra buss- och tågförbindelser till Umeå så måste du ju inte bo i stan det första du gör. För mig tar det ca 15-20 minuter med buss att ta mig till universitetet och jag bor inte i Umeå tätort.

Tack för tipset! Registrerade mig genast på portalen och skickade ut ett par intresseanmälningar! Kvalster har jag varit inne på innan, det är ju som en samlingssida för en del bostadssidor, men de har inte alla. Därför föredrar jag att gå in på alla olika istället för att verkligen vara 100% på att jag sett/intresseanmält alla. Jag fick faktiskt en förfrågan om att bo lite utanför Umeå, men bussarna slutade gå klockan 16:00 och de andra gick var tredje timme, så det var inte helt toppen, då jag ska ha nollningen nu och antagligen kommer vilja dra mig tillbaka framåt kvällen.
Citera
2013-08-17, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erKKaN
Tack för tipset! Registrerade mig genast på portalen och skickade ut ett par intresseanmälningar! Kvalster har jag varit inne på innan, det är ju som en samlingssida för en del bostadssidor, men de har inte alla. Därför föredrar jag att gå in på alla olika istället för att verkligen vara 100% på att jag sett/intresseanmält alla. Jag fick faktiskt en förfrågan om att bo lite utanför Umeå, men bussarna slutade gå klockan 16:00 och de andra gick var tredje timme, så det var inte helt toppen, då jag ska ha nollningen nu och antagligen kommer vilja dra mig tillbaka framåt kvällen.
Det beror ju lite på var utanför Umeå man bor. Orter som Hörnefors, Sörmjöle, Sörfors, Vännäs, Sävar, Obbola, Holmsund etc har alla bussar som går till och från Umeå på kvällarna, vardag som helg.

Du kan ju alltid stämma av med Länstrafiken på tabussen.nu när du tittar på olika annonser och se hur tidtabellerna ser ut just där.

Lycka till och sök på så många lägenheter du bara kan!
Citera
2013-08-19, 12:30
Medlem
Vi har gjort allt för att få lägenhet men inget napp än så länge. Ställde mig även i akutrumskö.

Vad händer om man inte får något alls i tid innan skolan börjar?
Citera
2013-08-19, 18:51
Medlem
Citat:
Vi har gjort allt för att få lägenhet men inget napp än så länge. Ställde mig även i akutrumskö.

Du gör som jag! Bo på vandrarhem/camping/hotell! Bo var du vill!
Citera
2013-08-19, 20:11
Medlem
analgetisk.potenss avatar
-
Citera
2013-08-19, 20:12
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:

Ta kontakt med, om du inte redan blivit kontaktad av, fadder. Generellt brukar de erbjuda temporärt hus och rum för de personer som är bostadslösa.

Om du inte blir kontaktad så får du väl ta kontakt med ansvariga för programmet du blivit antagen till och fråga hur du bör gå till väga.

Vet i och för sig inte hur det går till i Umeå, men tipsen ovan är nog ganska universella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in