Citat:
Ursprungligen postat av
Isgroda
Hej,
upptäckte den här tråden om Umeå. Kommande höst studerar jag troligtvis i Umeå. Har skummat igenom tråden och insett att det är inte så lätt att kirra ett studentboende. Ni som studerar/studerat i Umeå 1. hur var det att flytta till Umeå? Jag är själv en stanare. 2. Umeå = wannabe storstad, eller är det småstadsgemytligt?
Har ni någon egen anekdot om Umeå så får ni gärna dela med er
/tack på förhand
Tror det är rätt uppfriskande att flytta till Umeå oavsett om du kommer från en småstad eller storstad sen tidigare. Det är ju en större småstad men det förstör inte atmosfären för det, samt att det är drygt 25.000 studenter gör det ju bara bättre. IKSU som ligger vid campus är ett jävla bra ställe om du gillar att träna och sån skit. Fest är det alltid på Ålidhem(största studentområdet) kårpubarna är godkända, kunde varit fler, och lite bättre tbh. E-puben undviks i regel.
Nöjeslivet inne i stan är också ganska bra. Är du tygpåseIndie så kan du dra på Verket och lyssna på ostämda gitarrer (bring your own liquor!). Sen har du blåskjorta vax-i-hår Rex. Bra jävla bartenders, hyfsade lokaler men tradig kö. Guitars bjuder också på tygpåseindie men där kan dom dra an sweet Child O'mine riffet under en kväll. Fin lokal och mycket gig. Oftast med dugliga artister. TC är svårt att greppa. Lite lugnare än dom andra ställena men med Sveriges mest skeva dansgolv. Där har många brutit käken kan jag lova. Sen finns ju sportbarer som kör nattklubb men fan där är det bara hockeyfokus. Båten (ja, det ÄR faktiskt en båt) är trevlig och där kan fan vad som helst hända, fast nordliga isvindar kan lätt förstöra den kvällen.
Vart ska man bo? Berghem, nydalahöjd, liljansberget. Sen kommer Ålidhem och mariehem. För om du ska plugga vill du ju ändå bo nära Uni så då är dessa områden bäst. Helt klart.