Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Ponera att man ska bo i Umeå ett tag (kandidat + master) och kanske hellre köper sitt boende. Vilket är det drägligaste tänkbara stället som ändå har lite natur runt knuten och med cykelavstånd (max 10-15 min) till uni samt gångavstånd till "stan"? Haga verkar rätt poppis - vaede?

Skulle föreslå, precis som du skriver, Haga. Eller möjligtvis Teg, men det är på "fel sida älven".

Känns som att Haga har nära till allt plus att det är ett fint område.
Citera
2015-03-29, 12:21
Medlem
Isgrodas avatar
Hej,

upptäckte den här tråden om Umeå. Kommande höst studerar jag troligtvis i Umeå. Har skummat igenom tråden och insett att det är inte så lätt att kirra ett studentboende. Ni som studerar/studerat i Umeå 1. hur var det att flytta till Umeå? Jag är själv en stanare. 2. Umeå = wannabe storstad, eller är det småstadsgemytligt?
Har ni någon egen anekdot om Umeå så får ni gärna dela med er

/tack på förhand
Citera
2015-06-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isgroda
Hej,

upptäckte den här tråden om Umeå. Kommande höst studerar jag troligtvis i Umeå. Har skummat igenom tråden och insett att det är inte så lätt att kirra ett studentboende. Ni som studerar/studerat i Umeå 1. hur var det att flytta till Umeå? Jag är själv en stanare. 2. Umeå = wannabe storstad, eller är det småstadsgemytligt?

/tack på förhand

Tror det är rätt uppfriskande att flytta till Umeå oavsett om du kommer från en småstad eller storstad sen tidigare. Det är ju en större småstad men det förstör inte atmosfären för det, samt att det är drygt 25.000 studenter gör det ju bara bättre. IKSU som ligger vid campus är ett jävla bra ställe om du gillar att träna och sån skit. Fest är det alltid på Ålidhem(största studentområdet) kårpubarna är godkända, kunde varit fler, och lite bättre tbh. E-puben undviks i regel.

Nöjeslivet inne i stan är också ganska bra. Är du tygpåseIndie så kan du dra på Verket och lyssna på ostämda gitarrer (bring your own liquor!). Sen har du blåskjorta vax-i-hår Rex. Bra jävla bartenders, hyfsade lokaler men tradig kö. Guitars bjuder också på tygpåseindie men där kan dom dra an sweet Child O'mine riffet under en kväll. Fin lokal och mycket gig. Oftast med dugliga artister. TC är svårt att greppa. Lite lugnare än dom andra ställena men med Sveriges mest skeva dansgolv. Där har många brutit käken kan jag lova. Sen finns ju sportbarer som kör nattklubb men fan där är det bara hockeyfokus. Båten (ja, det ÄR faktiskt en båt) är trevlig och där kan fan vad som helst hända, fast nordliga isvindar kan lätt förstöra den kvällen.

Vart ska man bo? Berghem, nydalahöjd, liljansberget. Sen kommer Ålidhem och mariehem. För om du ska plugga vill du ju ändå bo nära Uni så då är dessa områden bäst. Helt klart.
Citera
2015-06-07, 23:13
Medlem
theswedishguy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isgroda
Hej,

/tack på förhand

Som sagt tidigare i tråden, har du inte lång kötid på hos bostaden så kolla baltic-gruppens hemsida till och från. Där är det först till kvarn som gäller och borde finnas rätt bra med lägenheter där nu då många flyttar ut och dom flesta inte vet om dom kommer in. Skulle inte rekommendera Iksu om du ska hålla på med styrkelfyft eller bodybuilding etc och faktiskt vill träna, då borde du nog kolla in Boxen på Ersboda eller Umeå Power på Gammlia.
Citera
2015-06-17, 17:08
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Har inte universitet fortfarande boende-garanti? Vad betyder det i praktiken iså fall? Förlåt att jag inte läst alla gamla inlägg om det står där. Jag blev lite förvånad vad kort tid man måste vara i bostadens kö för att få bra rum eller till ochmed lägenhet. Men man kan väl som student inte alltid veta vilken stad man hamnar i.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-06-17, 17:14
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Nä Umeå har ingen garanti hittade jag nu. http://allastudier.se/tips-o-fakta/3...studentstäder/

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-07-10, 15:29
Medlem
Goldwaters avatar
Nu börjar jakten på bostad i Umeå. Känns som att det kan bli knivigt. Har för kort kötid på de bostadsköer som finns så får förlita mig på Balticgruppen, Akutrumsfördelningen samt annan efterforskning (blocket, lokala tidningar). Hoppas jag får tag i något, vadsomhelst.

Ska bli väldigt kul att se Norrland i alla fall! Hur upplever ni Umestudenter på Flashback Umeå som stad?
Citera
2015-07-13, 16:48
Medlem
Har precis kommit in i Umeå och måste också fixa boende. Hoppas på att kunna få ett rum i en korridor, men det verkar vara hyfsat svårt, vilket jag ej förvänta mig. Om jag inte får en innan det är dags att flytta får jag väl hyra ett rum av någon på blocket? Några tips på hur man ska göra?!
Citera
2015-07-13, 17:57
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrspankmynoodles
Har precis kommit in i Umeå och måste också fixa boende. Hoppas på att kunna få ett rum i en korridor, men det verkar vara hyfsat svårt, vilket jag ej förvänta mig. Om jag inte får en innan det är dags att flytta får jag väl hyra ett rum av någon på blocket? Några tips på hur man ska göra?!
Ställer nästan samma frågor! Bostadssituationen var svårare än jag trodde och trots att jag har referenser och god ekonomi som möjliggör förskottsbetalning så är det svårt när man befinner sig 100 mil från Ume. Har kollat en del på blocket men det är alltid någon före verkar det som. Nu är det ju 1,5 månad till terminsstart men börjar redan känna ångesten komma krypande.
Citera
2015-07-14, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Ställer nästan samma frågor! Bostadssituationen var svårare än jag trodde och trots att jag har referenser och god ekonomi som möjliggör förskottsbetalning så är det svårt när man befinner sig 100 mil från Ume. Har kollat en del på blocket men det är alltid någon före verkar det som. Nu är det ju 1,5 månad till terminsstart men börjar redan känna ångesten komma krypande.

Du bor i Malmö eller? samma som jag isf. Det borde inte vara så jäcla svårt att få tag på ett korridorsrum, i värsta fall får man bara vänta en månad eller två till folk hoppat av sina linjer.. Man kan alltid hitta någonstans att bo, det är inget att oroa sig över, men vill ha ett trevligt ställe..
Citera
2015-07-14, 16:28
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrspankmynoodles
Du bor i Malmö eller? samma som jag isf. Det borde inte vara så jäcla svårt att få tag på ett korridorsrum, i värsta fall får man bara vänta en månad eller två till folk hoppat av sina linjer.. Man kan alltid hitta någonstans att bo, det är inget att oroa sig över, men vill ha ett trevligt ställe..

Bor ganska nära Malmö, i alla fall. Hoppas också på att kunna fixa ett korridorsrum. Känner ingen i Umeå och det vore skönt med att ha det sociala som en korridor erbjuder (har bott i korridor i flera år på annan ort). Räknar dock med att jag blir inneboende till en början, och om det känns bra så förblir jag kanske inneboende en-två terminer. Tror ju att boende fixar sig men den här osäkerheten är ganska påfrestande faktiskt.
Citera
2015-07-22, 22:59
Medlem
Någon som kan uppdatera om vilka gator man vill bo på och vilka man inte vill bo på vad gäller studenboende? haft kötid sen 2012 så borde kunde välja o vraka lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in