Citat:
Ursprungligen postat av
q1234
Tack för bra svar! Bekvämlighet kan jag betala lite extra för, 4-5 km från centrum är inget större bekymmer.
Angående Rikshem, den billigaste bostaden som står ledig nu är en liten 1:a för 4066 kr i området "Väst på stan - Nygatan 2A", följt av en 3:a i Mariehem för 6 554 kr (och några 2or för 7k +) Ganska saftiga priser.
jo jag prenumererar på lediga ettor så såg den väst på stan. igen, du måste tänka på att ev. lediga lägenheter på hemsidan inte på något sätt är representativt för en hyresvärds hela utbud av lägenheter - snarare tvärtom. dyra lägenheter ligger kvar länge på sidan då de inte får några eller väldigt få intressenter, medan (som tidigare nämnt) små och billiga lägenheter extremt sällan sägs upp överhuvudtaget. det bor faktiskt folk permanent i Umeå också (...i know, it shocks me too!).
(en 3a för 6500 är för övrigt inte dyrt. det skulle jag säga är normalpris. det var länge sedan det var billigt att bo i Umeå.)
appropå Tomtebo så vet jag inte var du bor nu, men det är inte riktigt jämförbart med att bo 4-5 kvm från centrum i t.ex. Stockholm, Göteborg, Malmö m.fl. Tomtebo är bokstavligen "i skogen", det byggs en del där nu men fram till för några år sedan var det helt isolerat och öde (eller, det är det fortfarande, men i mindre grad). det lär bli mer närservice och så vad det lider, men det är verkligen "långt från allt". med det sagt är det väldigt lugnt och skönt. om du vore Stockholmare skulle jag säga att det är som Riksten (västerut) eller Brottby (norrut) typ, både service- och (om man ser det relativt) avståndsmässigt. sen vill jag verkligen inte lägga ord i någon annans mun men i min erfarenhet mäter man (i alla fall som inflyttande) inte avståndet till "stan" riktigt - mer till NUS eller Universitetet. i stan är man bara om man absolut måste.