Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det kan du inte, det är mer en "kölista" de sitter på, och så dänger de iväg ett gäng kontraktserbjudanden när de har några uppsagda lägenheter. Det är alltså inte så att du och 9 andra får erbjudande på lgh X utan DU får ett erbjudande på lgh X när de har kommit till ditt namn på listan, och så tackar du bara ja eller nej. Eftersom alla lgh är identiska så får du liksom inte välja (och behöver därmed inte heller söka aktivt så fort du är registrerad i kön). Jag fick en innan jag fick mitt förstahands hos Rikshem men tackade nej pga priset (och då hade jag ändå tur och blev erbjuden en gavel på översta våningen). Vill minnas att de kostar ca 5 500 inkl. möblering, och då har du en liten balkong också.

Jag kan inte svära på hur det ser ut nu, men när de var nybyggda (för ca ett år sedan) så kunde de inte fylla husen utan annonserade vitt och brett på facebook, blocket och diverse andra ställen.

Tack för bra svar! Bekvämlighet kan jag betala lite extra för, 4-5 km från centrum är inget större bekymmer.

Angående Rikshem, den billigaste bostaden som står ledig nu är en liten 1:a för 4066 kr i området "Väst på stan - Nygatan 2A", följt av en 3:a i Mariehem för 6 554 kr (och några 2or för 7k +) Ganska saftiga priser.
Citera
2020-04-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q1234
Tack för bra svar! Bekvämlighet kan jag betala lite extra för, 4-5 km från centrum är inget större bekymmer.

Angående Rikshem, den billigaste bostaden som står ledig nu är en liten 1:a för 4066 kr i området "Väst på stan - Nygatan 2A", följt av en 3:a i Mariehem för 6 554 kr (och några 2or för 7k +) Ganska saftiga priser.

jo jag prenumererar på lediga ettor så såg den väst på stan. igen, du måste tänka på att ev. lediga lägenheter på hemsidan inte på något sätt är representativt för en hyresvärds hela utbud av lägenheter - snarare tvärtom. dyra lägenheter ligger kvar länge på sidan då de inte får några eller väldigt få intressenter, medan (som tidigare nämnt) små och billiga lägenheter extremt sällan sägs upp överhuvudtaget. det bor faktiskt folk permanent i Umeå också (...i know, it shocks me too!).

(en 3a för 6500 är för övrigt inte dyrt. det skulle jag säga är normalpris. det var länge sedan det var billigt att bo i Umeå.)

appropå Tomtebo så vet jag inte var du bor nu, men det är inte riktigt jämförbart med att bo 4-5 kvm från centrum i t.ex. Stockholm, Göteborg, Malmö m.fl. Tomtebo är bokstavligen "i skogen", det byggs en del där nu men fram till för några år sedan var det helt isolerat och öde (eller, det är det fortfarande, men i mindre grad). det lär bli mer närservice och så vad det lider, men det är verkligen "långt från allt". med det sagt är det väldigt lugnt och skönt. om du vore Stockholmare skulle jag säga att det är som Riksten (västerut) eller Brottby (norrut) typ, både service- och (om man ser det relativt) avståndsmässigt. sen vill jag verkligen inte lägga ord i någon annans mun men i min erfarenhet mäter man (i alla fall som inflyttande) inte avståndet till "stan" riktigt - mer till NUS eller Universitetet. i stan är man bara om man absolut måste.
Senast redigerad av Akademian 2020-04-29 kl. 16:15.
Citera
2020-05-15, 23:37
Medlem
Luftgevars avatar
Nu drar vi igång denna tråden igen, när ska man söka bostad? Nu?
Citera
2020-05-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Nu drar vi igång denna tråden igen, när ska man söka bostad? Nu?

Kan man tänka sig att betala hyra från 1/8 så absolut nu. Bostadens rum har ingen hyra i juni och juli, och skulle man inte bli antagen har de 1må uppsägningstid OCH man behåller ködagarna (första gången man får ett studentrum).
Senast redigerad av Akademian 2020-05-17 kl. 12:18.
Citera
2020-05-18, 09:01
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Kan man tänka sig att betala hyra från 1/8 så absolut nu. Bostadens rum har ingen hyra i juni och juli, och skulle man inte bli antagen har de 1må uppsägningstid OCH man behåller ködagarna (första gången man får ett studentrum).
Tänkte mer om man kunde söka nu fast ha inflyttning kanske i Augusti?
Citera
2020-05-18, 10:34
Medlem
Citat:
Tänkte mer om man kunde söka nu fast ha inflyttning kanske i Augusti?

vad...menar du? alla lägenheter och rum har inflyttningsdatum "X", det finns ingen särskild tid de läggs upp utan de läggs upp efterhand att de blir lediga. vissa som ligger ute nu har inflyttning i juni, andra i juli och ytterligare andra i augusti.

att vänta med att söka rum för att de som finns lediga nu har inflytt t.ex. 1/7 är ju bara dumt. det blir fler och fler sökande ju närmare antagningsbeskedet vi kommer, och det är ingen som bryr sig om du hämtar dina nycklar första juli eller sista augusti.

har du 5-6 år i kö är det naturligtvis shit the same, men det är det inte många som har (och de söker lägenheter).
Senast redigerad av Akademian 2020-05-18 kl. 10:37.
Citera
2020-08-12, 19:37
Medlem
Luftgevars avatar
Någon som vet hur lång kötid man lär ha ungefär för att få ett korridorsrum hos Bostaden?

Har stått 1 år och 2 månader men har blivit nekad 5 rum hittills
Citera
2020-08-12, 20:23
Medlem
Citat:
Någon som vet hur lång kötid man lär ha ungefär för att få ett korridorsrum hos Bostaden?

https://www.bostaden.umea.se/kotidsstatistik

Det verkar i genomsnitt vara 10 månader för ett studentrum på Ålidhem (sett till året 2020), så du får väl bara fortsätta söka tills du får ett! Tänker att det är betydligt högre tryck inför terminsstart.
Citera
2020-08-14, 16:52
Medlem
Citat:

Du kommer inte att få något till terminsstart så börja trakassera folk i facebookgrupper och på Blocket.
Citera
2020-12-11, 13:26
Medlem
Luftgevars avatar
Vilka tider på året är lågsäsong för lägenheter hos Balticgruppen? När släpps som mest?
Citera
2020-12-23, 22:47
Medlem
Jag har allt uthyrt för tillfället men kan avisera här om läget förändras!
Citera
2021-07-29, 17:39
Medlem
Hej!

Planerar att studera i Umeå framöver och har anmält mig i följande bostadsköer

Rikshem
Lerstenen
Campus Living
Bostaden Umeå
Heimstaden

Finns det fler bostadsköer som jag bör anmäla mig till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in