Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-27, 11:09
Medlem
K2a
Citera
2022-02-04, 18:34
Medlem
kan tipsa om att bo på Historiegränd hos bostaden. studentlägenheter med eget kök (diskho, spisplattor, kyl med frysfack dock med ugn och fullstora frysar i korridoren. finns även strykjärn i korridoren) för 2800kr i månaden, och ingen hyra i juni-juli."nyrenoverade" på budget. dvs fräscht svart golv å nymålat, fräscha badrum. samma summa som för vanliga studentkorridorer, så det är helt klart värt det. jag sparar 26k om året jämfört med de som bor på tviste, det gör stor skillnad i studentekonomin. dessutom bra med förråd (till skillnad från tviste som inte har några alls). och här kan man sova om nätterna utan att störas av fester varje helg.

jag hade alltså precis lagt bud på lägenhet 30 kvadrat, på 1.4 mil, men sen bytte jag till det här rummet från min förra sunkiga korridor och är helnöjd. jag hade haft en månadskostnad på typ 5500 med den lägenheten med amorteringen, längre från campus och kostar pengar på sommaren. med sommarjobb skulle jag kunna klara mig helt utan csn lån.

det jag inte gillar med studentlägenheterna är att köken tar upp så sjukt mycket av de 20 ish kvadratmeterna, det gör inte mitt och får då plats med soffa, skrivbord. tv, säng soffbord och avlastningsbord + en fet högtalare på säckkärra (90kg) så jag kan störa alla som bor på tviste när det blir utomhusfester
Citera
2022-03-31, 13:31
Medlem
Tjenare,
Har idag cirka 120 poäng på Bostaden, så kommer ha cirka 230-240 till programstart i höst. När jag kollar på genomsnittliga poäng för studentbostäder och studentrum ser det hopplöst ut för mig att få bostad. Någon som vet hur mina chanser ser ut att faktiskt få bostad, vare sig det är korridor eller egen lägenhet?
Citera
2022-04-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Sean-Harlan
Tjenare,
Har idag cirka 120 poäng på Bostaden, så kommer ha cirka 230-240 till programstart i höst. När jag kollar på genomsnittliga poäng för studentbostäder och studentrum ser det hopplöst ut för mig att få bostad. Någon som vet hur mina chanser ser ut att faktiskt få bostad, vare sig det är korridor eller egen lägenhet?
Skulle tro att ett korridorsrum inte är några problem. De flesta lägenheter kommer vanligtvis ut vid termin-slut av naturliga skäl. Börja söka lägenheter i tid, jag fick en studentlägenhet trots få kö-dagar eftersom jag sökte innan dem flesta andra. Flyttade in redan i slutet av Juli/början av Augusti om jag inte minns fel.
Citera
2022-04-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Skulle tro att ett korridorsrum inte är några problem. De flesta lägenheter kommer vanligtvis ut vid termin-slut av naturliga skäl. Börja söka lägenheter i tid, jag fick en studentlägenhet trots få kö-dagar eftersom jag sökte innan dem flesta andra. Flyttade in redan i slutet av Juli/början av Augusti om jag inte minns fel.
Okej, tack. Hur många köpoäng hade du när du fick lägenheten om jag får fråga? Och om jag får ett korridorsrum, kommer jag förlora mina köpoäng eller får jag behålla?. Vet att i Stockholm så har dom ett system där man får 2 poäng/dag när man bor i korridor. Känns lite jobbigt att behöva bo i korridor i en längre period.
Citera
2022-04-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Sean-Harlan
Okej, tack. Hur många köpoäng hade du när du fick lägenheten om jag får fråga? Och om jag får ett korridorsrum, kommer jag förlora mina köpoäng eller får jag behålla?. Vet att i Stockholm så har dom ett system där man får 2 poäng/dag när man bor i korridor. Känns lite jobbigt att behöva bo i korridor i en längre period.
Oj, ledsen för sent svar! Jag har ingen aning om hur många kö-poäng jag hade men det var kanske närmare ett år av köande nu när jag tänker efter.

Man tappar inte sin kötid av sin första studentlägenhet men om du flyttar därifrån till en annan studentlägenhet så nollställs kötiden. Inga extrapoäng heller för att bo i korridor.
Citera
2022-04-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Oj, ledsen för sent svar! Jag har ingen aning om hur många kö-poäng jag hade men det var kanske närmare ett år av köande nu när jag tänker efter.

Man tappar inte sin kötid av sin första studentlägenhet men om du flyttar därifrån till en annan studentlägenhet så nollställs kötiden. Inga extrapoäng heller för att bo i korridor.
Det är lugnt, blir att jag studerar i Linköping så ingen skada gjord. Tack för svaren!
Citera
2022-08-02, 00:59
Medlem
tazzos avatar
Har en vän som undrar hur han ska fixa sig ett boende i Umeå när nyligen fick besked om antagningsbesked.

Vad finns det för billiga vandrarhem? Finns det akutboenden i Umeå fortfarande?
Citera
2024-05-06, 08:59
Medlem
Kommer eventuellt börja studera i Umeå till ht 24 och jag undrar vilka områden som skulle passa mig bäst. Jag är 28 och vill gärna ha en mix och fart och lugn. Har runt 5-6 år i kötid hos bostaden Umeå. Är Ålidhem rimligt? Eller bör jag kolla på andra områden så som Nydalahöjd och Berghem som exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in