Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-19, 05:42
Medlem
Psyko-Logicas avatar
Helt utanför ämnet kanske, men nu när jag läst om ett antal "försvunna personer", dök frågan plötsligt upp...kanske någon här vet mer: Hur fungerar "identitetsbyten" (t.ex. om man skaffar sig ny/skyddad identitet)?

De frågor jag tänkte spontant på är följande:
1. Vilka har rätt att skaffa sådana, vemsomhelst & frivilligt bara för att man exempelvis vill bryta kontakten med sin familj & inte vill att dom ska "snoka bakom ens rygg i" var man tar vägen när man flyttat hemifrån...eller måste man ha utsatts för/fly från något/någon juritiskt - exempelvis vittnesmål mot/hot av grovt kriminella eller liknande?
(Jag är medveten om att nästan vem som helst kan byta namn offentligt, antingen frivilligt om valda namn godkäns av myndighet, eller vid vigsel osv.) Men att byta hela identiteten inkl. personnummer, & dessutom i hemlighet (utan att ens anhöriga får reda på det) är det ens möjligt?

2. Följdfråga på det: Om det är möjligt, vad händer isåfall med den "gamla" identiteten?
Rätta mig gärna om jag har fel! Men om nu nån får ny identitet, med nytt personnummer, borde väl det förra "tas ur bruk". Personen är ju en "annan person" & den "förste personen" finns ju inte (på papper) längre. Dödförklaras den personen officiellt?

3. Är alla "dödförklaringar" offentliga handlingar?

Låt säga som följande exempel (givetvis är allt påhittat) att jag den 3 Mars 2030 vill ha skyddad identitet. Från Anna Andersson 1990-01-01 till Berit Bullsson 1990-02-02. Om det sker, skulle någon fd. partner, bror, syster, familjemedlem, som söker hos skatteverket finna Anna Andersson "dödförklarad den 2030-03-03", eller skulle andra uppgifter kunna komma fram som den sökande kan gå vidare med för att finna Berit Bullsson?

Jag vill gärna tro att skyddad identitet innebär SKYDDAD.

Slutligen: Som jag förstått det bör man undvika sin "förra" umgängeskrets/levnadsvanor/bostadsort, etc & absolut undvika kontakt med anhöriga ifall man är t.ex. stalkad av en rättsligt tilltalad & den kanske "håller koll" på om man besöker sina anhöriga...men är det vanligt att folk med skyddade identitetet är sådana som försvinner spårlöst utan att polisen bryr sig (polisen borde ju veta varför, men kan inte säga det till media) så dom kallar ärendet "olöst försvunnen person" ?
Citera
2020-05-22, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Det är en Plus-artikel som inte alla kan ta del av. Kan du möjligtvis klistra in lite ur innehållet här?
Artikel från "Norra Skåne" 2016-04-26 med samma rubrik:
https://tidningar.kb.se/4112752/2016...art/1/page/11/

Samt ett helt uppslag i Gotlands Allehanda från "femårsdagen" 2015-07-11 med utredningsledaren Roge* Bjö*kander, hyfsad sammanfattning och lite bilder:
https://tidningar.kb.se/4112711/2015...part/1/page/3/
Senast redigerad av iconicatab 2020-05-22 kl. 02:31.
Citera
2020-05-26, 20:21
Medlem
Kalliss avatar
Har för mig att hon var begåvningshandikappad, att det var därför hon inte deltog då festen övergick till festligheter. Att det var därför hon lekte med barnen på festen...
Citera
2020-05-29, 14:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Logica
Helt utanför ämnet kanske, men nu när jag läst om ett antal "försvunna personer", dök frågan plötsligt upp...kanske någon här vet mer: Hur fungerar "identitetsbyten" (t.ex. om man skaffar sig ny/skyddad identitet)?

De frågor jag tänkte spontant på är följande:
1. Vilka har rätt att skaffa sådana, vemsomhelst & frivilligt bara för att man exempelvis vill bryta kontakten med sin familj & inte vill att dom ska "snoka bakom ens rygg i" var man tar vägen när man flyttat hemifrån...eller måste man ha utsatts för/fly från något/någon juritiskt - exempelvis vittnesmål mot/hot av grovt kriminella eller liknande?
(Jag är medveten om att nästan vem som helst kan byta namn offentligt, antingen frivilligt om valda namn godkäns av myndighet, eller vid vigsel osv.) Men att byta hela identiteten inkl. personnummer, & dessutom i hemlighet (utan att ens anhöriga får reda på det) är det ens möjligt?

2. Följdfråga på det: Om det är möjligt, vad händer isåfall med den "gamla" identiteten?
Rätta mig gärna om jag har fel! Men om nu nån får ny identitet, med nytt personnummer, borde väl det förra "tas ur bruk". Personen är ju en "annan person" & den "förste personen" finns ju inte (på papper) längre. Dödförklaras den personen officiellt?

3. Är alla "dödförklaringar" offentliga handlingar?

Låt säga som följande exempel (givetvis är allt påhittat) att jag den 3 Mars 2030 vill ha skyddad identitet. Från Anna Andersson 1990-01-01 till Berit Bullsson 1990-02-02. Om det sker, skulle någon fd. partner, bror, syster, familjemedlem, som söker hos skatteverket finna Anna Andersson "dödförklarad den 2030-03-03", eller skulle andra uppgifter kunna komma fram som den sökande kan gå vidare med för att finna Berit Bullsson?

Jag vill gärna tro att skyddad identitet innebär SKYDDAD.

Slutligen: Som jag förstått det bör man undvika sin "förra" umgängeskrets/levnadsvanor/bostadsort, etc & absolut undvika kontakt med anhöriga ifall man är t.ex. stalkad av en rättsligt tilltalad & den kanske "håller koll" på om man besöker sina anhöriga...men är det vanligt att folk med skyddade identitetet är sådana som försvinner spårlöst utan att polisen bryr sig (polisen borde ju veta varför, men kan inte säga det till media) så dom kallar ärendet "olöst försvunnen person" ?

Skyddad identitet avser vanligtvis sekretessmarkering, dina personuppgifter syns inte i offentliga register. Det krävs att du är utsatt för något reellt hot, utredning från soc eller polis ska vanligtvis bifogas. Personnummerbyten är ganska svåra att få beviljade. Mer specificerat om de olika varianterna står om på Skatteverkets hemsida, avdelning folkbokföring.
Citera
2021-10-11, 21:30
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Har för mig att hon var begåvningshandikappad, att det var därför hon inte deltog då festen övergick till festligheter. Att det var därför hon lekte med barnen på festen...
Något nytt om detta försvinnande?

Om hon gick ut ensam för att bada, något händer som skapar ett drunkningstillbud...
Som lekman undrar man hur kroppen bara kunde försvinna?

Det hade väl vid försvinnandet inte varit eller var något större väder som rört upp havet, orsakat strömmar, eller?

Efter ett tag borde hon väl ha gått till ytan igen, borträknat angrepp av säl, tumlare och fartygspropellrar.

När ett lik väl flutit upp till ytan, hur mycket av kroppen syns då, kroppen kan ju inte sväva på vattenytan. Hur länge befinner sig kroppen flytandes innan den börjar sjunka mot botten?

Kan kroppen ha sugits in under en pallkant?

Är det en olycka eller ett mord där mördaren, om denne lever, fortfarande är ostraffad och lös?

Vad är det som talar för olycka, som helt utesluter sexualbrott som leder till ett mord och nedgrävning av kroppen?
Citera
2024-06-02, 15:33
Kan det vara Mari Olssons kvarlevor som hittats?

"Kvarlevor har hittats utomhus vid en strandkant på Gotland.

– Det var en inringare som var ute och gick vid strandkanten och upptäckte kvarlevorna. Det är skelett från en avliden person, säger Rebecka Landberg, presstalesperson hos polisen.

Personen bedöms ha varit död under en längre tid och har troligtvis spolats upp från havet, enligt polisen. – Den har varit i vattnet en stund men det är svårt att bedöma hur länge, säger Rebecka Landberg.

Personen har inte kunnat identifieras i nuläget.

Polisen arbetar nu med att hantera kvarlevorna som hittats.

– Just nu arbetar man med att hantera kvarleorna på ett respektfullt sätt och få över det till gotländska fastlandet, säger Rebecca Landberg."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1258700
Senast redigerad av David63 2024-06-02 kl. 15:36.
Citera
2024-06-02, 15:46
Medlem
Troians avatar
Mari Olsson försvann i Katthammarsvik, som ligger i mellersta Gotland. Tror inte det är hon.

Kanske någon som förlist på Östersjön?
Citera
2024-06-06, 14:35
Medlem
Beror ju på vart dem hittades, verkar ju vara någon ö de hittats på och finns ju östergarns holme eller några småöar mer söder ut de kan ha flutit upp på
Citera
2024-09-25, 00:59
Medlem
Jag har bott i kattvik.
Närmare bestämt Vike 1.
Som barn byggde jag & några till en flotte som vi sjösatte bakom den gamla ladan på Sparbankens tomt.
Det blåste rejält då vi sjösatte å det var bara jag som äntrade flotten.
Byggd av trall & några tunnor.
Jag hade stör på 4 mtr som jag använde för att driva flotten ut mot kajen.
Är många sandrevlar & skiftar snabbt mellan 1 mtr & många fler.
Gick bra i början 👍
Kompisarna hurrade & sprang i slyn 😀
Sedan gick det åt helvete 😵‍💫
Tappade stören då det helt plötsligt blev mer än 4a mtr djupt & strömmen blev STARK!!
Sedan lossnade 1tunna & jag drev fort rakt ut i havet 🫣
Mina vänner cyklade till lilla hamnen & snodde en båt...
De kom ikapp mig en bra bit ut norr om piren.
Då låg jag över en pall & tunna som rullade.
Var helt slut då de drog upp mig i båten!!

Jag tror att hon satt på stenarna vid infarten vid piren.
De stenarna är väldigt hala & lätt att hamna i vattnet om man vid skymningen försöker gå på dem.
Man måste hasa på rumpan för att röra sig där!!
Är oxå väldigt djupt..Om man hamnar i vattnet.
Strömmen är väldigt stark & går rakt ut!
Hon hade inte en chans ensam.
-Sedan så går det båtar där natten tid!
Hur skulle Kjellis annars få in färsk fisk varje morgon??

R.I.P.
Citera
2024-09-29, 17:31
Medlem
Chansen att hon hamnade i vattnet är nog mer än stor. Om en kropp blir till ett skelett i vattnet så kan man ju ändå hitta det om det finns på botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in