Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-17, 23:54
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Härliga nyheter!

Kan någon översätta texten i den andra länken?

http://www.megaupload.com/?d=OQER2EKK

Vad man anser i om den obligatoriska svenskan varierar mycket inom partierna, SFP är också kluven i frågan på fältet. SF är dock de som verkar ha mest emot finlandsvenskar som grupp.

Idag kom en ny vinkel på debatten

.... jaha det fanns bara i kort version på nätet. http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=144292
Citera
2011-02-18, 01:08
Medlem
Juvelidiots avatar
Tycker de verkar ha ha en trotsig ton gentemot herrefolksspråket svenska och dess representanter - ogillar detta skarpt!
Får lust att åka över och "klappa säften" på Timo och haranget. "Sannfinnar" ska hugga ved i skogen, dricka kosken och på sin höjd önska en låt av Tango-orkestern på dansbanan.
Politik och andra mer krävande uppgifter lämnar de till svenskarna - punkt!
Citera
2011-02-18, 13:28
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det tycker jag med. Jag tycker det är ett orimligt krav att en tusenårig svensk kultur ska förintas. Sannfinnarna är inte bara emot undervisningen i svenska, de vill göra Finland till ett enspråkigt land och förstöra en svensk folkkultur som är äldre än den i Skåne, Halland eller Bohuslän och bättre bevarad än på många håll. Som stolt dalkarl sedan flera generationer känner jag stark samhörighet med de svenska regionerna i Finland. Tyvärr tycks den samhörigheten vara riktigt svag bland många andra. Det är ett tecken på hur begränsad och rädd den svenska nationalandan är. Fransmän vågar minsann öppet stöda franskan i Kanada, tyskar och österrikare stöder öppet de tyska minoriteterna i Alsace och Sydtyrolen och säga vad man vill om ryssarna, men nog står de upp för de ryska minoriteterna utanför Ryssland. Men här i Sverige verkar det som om man närmast skäms för att vår kultur och vårt språk sträcker sig utanför våra gränser.

Ja, men det är knappast Sannfinnarnas fel att den svenska befolkningens nationalanda är svag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
http://www.megaupload.com/?d=OQER2EKK

Vad man anser i om den obligatoriska svenskan varierar mycket inom partierna, SFP är också kluven i frågan på fältet. SF är dock de som verkar ha mest emot finlandsvenskar som grupp.

Idag kom en ny vinkel på debatten

.... jaha det fanns bara i kort version på nätet. http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=144292

Tack för översättningen. Vad jag kan se så går SF upp när det handlar om något relaterat till EU.
Citera
2011-02-18, 14:49
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Tack för översättningen. Vad jag kan se så går SF upp när det handlar om något relaterat till EU.

Så verkar det, de har ju profilerat sig ganska EU-kritiskt. Särskilt brandkårs utryckningarna med lån till krisstaterna skulle jag säga har varit stora påverkare av opinionen. (man drar väl jämförelser med 90 talet då bank- och finanskris slog hårt mot Finland, då fick man klara upp sina problem sj. Nu ska man istället ge pengar man aldrig kommer få se skymten av åt myglande greker etc...)
Citera
2011-02-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juvelidiot
Tycker de verkar ha ha en trotsig ton gentemot herrefolksspråket svenska och dess representanter - ogillar detta skarpt!
Får lust att åka över och "klappa säften" på Timo och haranget. "Sannfinnar" ska hugga ved i skogen, dricka kosken och på sin höjd önska en låt av Tango-orkestern på dansbanan.
Politik och andra mer krävande uppgifter lämnar de till svenskarna - punkt!

Med den där attityden får man snabbt stryk här i Finland. Samma som om sverigefinnarna började kalla svenskar för untermensch i Sverige.. Jag har jag för mig att PS aka Sannfinnarna närmast vill ha bort den obligatoriska svenskan från skolorna samt möjlighet att läsa ryska istället vid östgränsen (eftersom ingen talar svenska där..) Sen finns det en del idioter bland dem förstås också.
Citera
2011-02-20, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
...vill ha bort den obligatoriska svenskan från skolorna samt möjlighet att läsa ryska istället vid östgränsen (eftersom ingen talar svenska där..) Sen finns det en del idioter bland dem förstås också.
Finska som modersmål ryska på det? Ja då avskärmar man sig ganska rejält från Europa.

Det är inte helt lätt att hålla flera väldigt olika språk igång.

Bättre då att man kör hårt och tidigt på germanska och romanska språk, varav svenska är det närmaste. Det känns ganska logiskt faktiskt.

Sedan är det ju så att i grundskolan vill ingen läsa någonting. Allt är tungt. Men man kanske inte förstår vad som är bäst för en själv...
Citera
2011-02-20, 11:30
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Finska som modersmål ryska på det? Ja då avskärmar man sig ganska rejält från Europa.

Det är inte helt lätt att hålla flera väldigt olika språk igång.

Bättre då att man kör hårt och tidigt på germanska och romanska språk, varav svenska är det närmaste. Det känns ganska logiskt faktiskt.

Sedan är det ju så att i grundskolan vill ingen läsa någonting. Allt är tungt. Men man kanske inte förstår vad som är bäst för en själv...

Engelska läser nog alla, men det tycks vara en allmän trend för tillfället att språken inte är så populära. Av de valbara i studentskrivningarna har tyskan och franskan har tappat 40% jfrt med 5 år sen, svenskan 50% på 8 år. Ryska och spanska har ökat lite men det rör sig om väldigt små mängder som alls skriver dessa ämen. Engelskan är i princip obligatorisk.
Citera
2011-02-21, 19:35
Medlem
Citat:
Engelska läser nog alla, men det tycks vara en allmän trend för tillfället att språken inte är så populära. Av de valbara i studentskrivningarna har tyskan och franskan har tappat 40% jfrt med 5 år sen, svenskan 50% på 8 år. Ryska och spanska har ökat lite men det rör sig om väldigt små mängder som alls skriver dessa ämen. Engelskan är i princip obligatorisk.
Jomen om man har svenskan som modersmål redan, vilket man har i Finland, så är det nog smartast att satsa på det om man vill bli bra på germanska och romanska språk.
Citera
2011-02-22, 01:06
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Jomen om man har svenskan som modersmål redan, vilket man har i Finland, så är det nog smartast att satsa på det om man vill bli bra på germanska och romanska språk.
man och man,vissa... men då läses det just som modersmål och inte som "språk" dvs, det var inte inkluderat i ovanstående statistik. Om jag nu förstod dig rätt...
Citera
2011-02-22, 10:03
Medlem
Citat:
man och man,vissa... men då läses det just som modersmål och inte som "språk" dvs, det var inte inkluderat i ovanstående statistik. Om jag nu förstod dig rätt...
Så vitt jag förstått är det ganska många i Finland som är tvåspråkiga. Och svenska ser man ju lite här och där i Finland, och det går bra att få service på svenska. Så Finland har ju alla möjligheter i världen att bli bra på germanska/romanska språk.

Utrotar man allt utom finskan (som "Sannfinländarna" verkar vilja) så blir det mycket svårare med allt.

Det var så jag menade.
Citera
2011-03-07, 18:00
Medlem
Trevliga nyheter, jag hoppas att jag även om 10 år kommer kunna resa till ett land med finsk kultur och befolkning. Jag hoppas också att sannfinnarna fortsätter att öka fram till valet, det räcker med ett arabland i norden.
Tycker inte det är något problem att de tar bort obligatorisk svenska undervisning i skolan, räcker med finska och engelska.
Citera
2011-03-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Trevliga nyheter, jag hoppas att jag även om 10 år kommer kunna resa till ett land med finsk kultur och befolkning. Jag hoppas också att sannfinnarna fortsätter att öka fram till valet, det räcker med ett arabland i norden.
Tycker inte det är något problem att de tar bort obligatorisk svenska undervisning i skolan, räcker med finska och engelska.

Jomen finlandssvenskan hör ju till den finska kulturen. Sagan om mumintrollen skrevs väl av en finlandssvensk på svenska, t ex.

Så svenskan tillhör även Finland, inte bara Sverige, kan man nog säga...

Sannfinländarna vill även ta bort obligatorisk Finska, ja för de som väljer svenskspråkig skola då. Språk är ju i första hand ett kommunikationsmedel -- det gäller att vara pragmatisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in