Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-08, 09:44
Medlem
Adazanims avatar
Först och främst så anställer kurderna skickliga pizzabagare från Turkiet, då turkar är kända för att vara skickliga bagare, inte enbart i Sverige utan runt om i hela världen.

Resterande pengar går åt att bygga universitetet, skolor, infrastruktur etc. Exempelvis har man öppnat MÖ första folkhögskola, där man främst vill att kvinnor som inte tidigare haft möjligt att studera skall få chansen. Man har även byggt färdigt ett av regionens största flygplatser och har idag 3 internationella flygplatser.

Över 100 000 tusen araber har sökt sig till Kurdistan för att söka efter arbete eller semestra.
Om Kirkuk inte skulle tillfalla kurderna så finns de största oexploaterade olje och gaskällorna i Kurdistan som man kan ha nytta av i framtiden. Tills dess kan vi ta del av den irakiska oljan och behålla våra egna reserver men ändå.Detta kommer självklart inte hända då Kirkuk är en kurdisk stad historiskt och geografiskt, men still.

Korruption finns självklart men det är inget som inte kan botas, ja menar det är inte så att kurder är det påhittade folkslaget turkar, som i 60 år inte varit något annat än en militärdiktatur, där dumturken stoppat pengar i generalernas ficka, för att dumturken tror att dom ligger i krig med 3500 peshmerga från PKK.

Nedan är en liten inblick i vad Kurdistan gör med sina oljepengar.

http://www.youtube.com/watch?v=mzgTYJ7_4VU
http://www.youtube.com/watch?v=mvb0J...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=jO5Uw...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Ayb0dlyygCc
Senast redigerad av Adazanim 2010-09-08 kl. 09:48.
Citera
2010-09-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Först och främst så anställer kurderna skickliga pizzabagare från Turkiet, då turkar är kända för att vara skickliga bagare, inte enbart i Sverige utan runt om i hela världen.

Resterande pengar går åt att bygga universitetet, skolor, infrastruktur etc. Exempelvis har man öppnat MÖ första folkhögskola, där man främst vill att kvinnor som inte tidigare haft möjligt att studera skall få chansen. Man har även byggt färdigt ett av regionens största flygplatser och har idag 3 internationella flygplatser.

Över 100 000 tusen araber har sökt sig till Kurdistan för att söka efter arbete eller semestra.
Om Kirkuk inte skulle tillfalla kurderna så finns de största oexploaterade olje och gaskällorna i Kurdistan som man kan ha nytta av i framtiden. Tills dess kan vi ta del av den irakiska oljan och behålla våra egna reserver men ändå.Detta kommer självklart inte hända då Kirkuk är en kurdisk stad historiskt och geografiskt, men still.

Korruption finns självklart men det är inget som inte kan botas, ja menar det är inte så att kurder är det påhittade folkslaget turkar, som i 60 år inte varit något annat än en militärdiktatur, där dumturken stoppat pengar i generalernas ficka, för att dumturken tror att dom ligger i krig med 3500 peshmerga från PKK.

Nedan är en liten inblick i vad Kurdistan gör med sina oljepengar.

http://www.youtube.com/watch?v=mzgTYJ7_4VU
http://www.youtube.com/watch?v=mvb0J...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=jO5Uw...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Ayb0dlyygCc

Om du tror att det här säger något om utveckling så har du fel! Tvärtom komersialiserar ni området, kolla Dubai,Kuwait är det vad ni vill?
Citera
2010-09-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
......

Du måste vara riktigt naiv ifall du inte begriper att det är på tal om massiv korruption sen att du verkar tro att den gemene fattig kurden kommer få det så mycket bättre gör inte det hela bättre.
Och vilka är "vi" - kurder? , hur kommer det sig att det fortfarande väller in kurder och som får uppehållstillstånd av humanitära skäl?

Jag är varken emot kurder eller något annat folk,men att sitta och skryta hur bra kurderna har det samtidigt som man pratar om annat folk som untermenschen är så otroligt patetiskt.
Citera
2010-09-08, 14:50
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manfred.

Citat:
Du måste vara riktigt naiv ifall du inte begriper att det är på tal om massiv korruption sen att du verkar tro att den gemene fattig kurden kommer få det så mycket bättre gör inte det hela bättre.

Ja korruption är ett stort problem. Det är däremot inget ovanligt i unga kvasistater. Det viktiga är däremot att det uppmärksammas i Kurdistan, bland det kurdiska folket och bland oppositionspartier som Goran. Ekonomisk utveckling innebär inte för övrigt att alla får det bättre. Under den globala IT boomen fick jag inte det bättre, det betyder däremot inte att en ekonomiskt utveckling inte skede.
Den kurdiska ekonomin skall sättas i kontras mot 10 år tidigare.

Citat:
Jag är varken emot kurder eller något annat folk,men att sitta och skryta hur bra kurderna har det samtidigt som man pratar om annat folk som untermenschen är så otroligt patetiskt.

Vilket jag inte heller är om du läser mina tidigare inlägg. Fascister och chavunister är de enda untermenschen i mitt tycke. Att jag påpekar att den kurdiska ekonomin går åt rätt håll trots korruption, problem med Bagdad och fientliga grannstater är knappast skryta utan en del av topic.

Om du nu skall anklaga folk för en untemenschen syn gentemot sina medmänniskor så skall du först och främst anklaga det kurdiska folkets ockupanter och förtryckare.
Senast redigerad av Adazanim 2010-09-08 kl. 14:56.
Citera
2010-09-21, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Kan någon pizzabagare till kurd förklara för mig.

Vart går oljepengarna? Har inte Irak krigsskadestånd att betala USA?

Det ter sig föga troligt att oljepengarna skulle falla i några kurders händer utan att det föregås av krig.
Om jag nu inte har fel så går pengarna till irakiska staten och Bagdad betalar 17% av pengarna till kurdiska staten. Men självklart snor Turkiet, USA och UK till sig så mycket dom kan.

Citat:
Ursprungligen postat av atila
Oljan tar väst med USA och UK i spetsen hand om. Japan, Kina och Ryssland finns med på ett hörn. Pengarna som trillar in hamnar i fickorna på korrupta irakiska och kurdiska politiker/klanhövdningar.
Oljan tar USA och UK hand om, ja. Men du glömde skriva Turkiet, Turkiet tar också hand om rätt så mycket olja då,
1 Bor det turkmener i Kirkuk. (Dom har inflytande)
2 Oljan går igenom Turkiet (Pipelines/oljerör) och vidare mot Europa.
Sen går resten till idioter som Talabani och Barzani som slösar max 15-20% av pengarna på befolkningen.
Japan, Kina och Ryssland har inget med detta att göra.

Men!
Vi ska inte glömma en grej, Södra Kurdistan har haft autonomi sedan 1991 då Saddam tyckte det var förgäves att kriga mot kurderna utan stöd från luftrummet (No-Fly Zone från 36:e breddgraden).
Man fick inte så mycket pengar från Saddam, befolkningen levde mest på jordbruk, och Barzani styrda området fick in någon slant tack vare gränsen mellan Norra Kurdistan och Södra Kurdistan.
Att nu få in flera miljader USD från olja och naturgas är ett stor steg för kurderna, och ledarna kan inte stå emot frästelserna, men med tiden kommer det gå över, i alla nybliva stater har ledarna tagit pengar.
Kurderna har iaf mer demokrati än alla länder i Mellanöstern inte minst Turkiet. Man får tro och tänka hur man vill, man får tillhöra vilken religion man vill, man får klä sig hur man vill, osv. (att familjen hindrar dottern att gå ut som en hora är en annan femma, då Kurdistan ligger i Mellanöstern och inte i Europa.)
Dock får man inte skämta om ledarna öppet, men man får kritisera dom öppet.
Men på sju år har Södra Kurdistan kommit längre än länder i ÖstEuropa som har funnits från första världskriget.
Kan kurderna i söder kan kurderna i öster, norr och väster.
Senast redigerad av Gz 2010-09-21 kl. 22:33.
Citera
2010-11-07, 05:56
Bannlyst
Allt jag vet om kurder är deras mat.. finns ett skitmysigt hak i ett inte så mysigt område där jag bor. För att komma dit är det inte bara att pusha dörren och sätta sig in, utan den ligger på 4e våningen i ett hyreshus. 50 spänn för en rätt med ris, 3st kebabspett, sallad, någon kurdisk mix av jag-vet-inte-vad, ett glas ayram, en liten tallrik med lök, sallad och såna grejor.

Now that's what i call a fucking meal!

Sen har de ett "hemligt" rum till alla kurder som måste tända ciggen, speciellt den efter maten. Bra skit!

--

Angående Kurder i Irak så kommer man våldtas lika hårt bakifrån som alla andra etniska grupper har våldtagits när alternativen blir få. Kurderna kommer inte förevigt ingå i den "allians" man ligger i nu, med Israel. Jag får oerhörda starka vibbar av SLA (South Lebanon Army) och hur de berodde på Israels hjälpande hand. Efter 2000 tillbakadragandet av Israel såg man SLA soldater försöka klättra på stängslena för att komma in i Israel, vissa sköts på plats, andra skickades tillbaka och de få som fick komma in lever som skit. Nu behöver Israel er, men inte i framtiden. Jag säger en sak - prata med alla. Prata med Iran. Syrien. Turkiet. Ni behöver det. Och istället för att be om en självständig stat varav områdena ni kräver ligger i 3-4 länder, så kan ni istället kräva egenstyre. Vad är skillnaden? På planet inget, men för herrarna i PKK verkar det vara ett verkligt och genomförbart mål. Fniss...

Oljepengarna har kurderna noll kontroll på. Det svarta guldet registreras, skeppas utåt och man får en amerikansk check hem. Denna check går inte att växla till old hard cash, utan man måste lägga de pengar på amerikanska investeringar i området. Det är inget dåligt egentligen, om det är tillfälligt, kurdistan behöver byggas upp.. men det håller inte i längden. Absolut inte.
Senast redigerad av KebabSvarvsIndustriAnsvarigeAli 2010-11-07 kl. 06:05.
Citera
2010-11-11, 14:46
Medlem
sparrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabSvarvsIndustriAnsvarigeAli
Allt jag vet om kurder är deras mat.. blabla

Oljepengarna har kurderna noll kontroll på. Det svarta guldet registreras, skeppas utåt och man får en amerikansk check hem. Denna check går inte att växla till old hard cash, utan man måste lägga de pengar på amerikanska investeringar i området.

Jag antar att du arabiskt blod om du diggar kurdernas mat. Araber och kurder har många gemensamma drag. Bland annat den svaga personhygienen och den äckliga mat. För det andra har kurder ingen egen kök...dem har bara förvanskat maträtterna i området till sina ruttna inavlavde smaklökar. Bara en tidsfråga innan man får se "kurdisk baklava" på nätet. Kyrder försöker med mytbildningar skapa sig en egen identitet.

Det svarta guldet kommer att knulla upp kyrderna. Majoriteten av alla oljenationer är U-länder eller diktaturer. Det kommer att svida i kyrdernas arslen när vinsten bland annat hamnar i turkiet och när inbördeskriget har startat på riktigt i Kyrdistan.
Citera
2010-11-11, 15:20
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Det svarta guldet kommer att knulla upp kyrderna. Majoriteten av alla oljenationer är U-länder eller diktaturer. Det kommer att svida i kyrdernas arslen när vinsten bland annat hamnar i turkiet och när inbördeskriget har startat på riktigt i Kyrdistan.
Men kurder är väl väldigt bra på att slåss inbördes? Klansamhället och andra dumheter som stackars Öcalan försökte få bukt med.
Citera
2011-11-10, 17:47
Medlem
Jamaicamans avatar
Anledningen till att araber kastas ut i Kirkuk just nu är inte för att kurderna tar över, utan snarare för att dom tar tillbaks det som en gång var deras. Kirkuk är en kurdisk stad och har alltid varit. Men under 80-talet så startade Saddam en arabisering, dvs man kastade ut kurderna och turkmenerna och ersatte dom med arabiska bosättare. Dessa arabiska bosättare skiljer sig inte från dom israelerna som ockuperar palestinsk mark, det är exakt samma princip. och nu får dom stå sitt kast.
Citera
2012-04-04, 06:32
Medlem
nej det kan inte bli ett kurd iraq krig för iraq styrs av kurder. iraq har 2 st presidenter. båda är kurder. men det kan hända att iraq invaderar kirkuk fast inte mot kurdistan utanför sin ekonomi. då kan det bli ett krig. men det är turkarna som vill ha ett krig inte kurder inte araber inte syrianer TURKAR!!!! det är turkiet som är melanösterns krig!!
Citera
2012-04-04, 08:10
Medlem
Djuros avatar
Kurdistan????

Jag tror att TS menar inbördeskrig i IRAK mellan shiiat muslimerna i Bagdad och kurderna i Norra Irak.

jag gillar att kurderna är uthålliga och har kämpar glöd och kämpar för ett hemland men en gång för alla kan vi sluta använda ordet Kurdistan.

Det har aldrig existerat. Det har aldrig varit ett erkännt land, det har aldrig varit självständigt.

Jag säger inte att ni inte förtjänar ett eget land men jag tycker att man ska vara korrekt och säga att sanningen,

jag vet att många kommer att flippa och kalla mig för dumma saker och slänga in länkar till prokurdiska sidor som legitimerar kurderns krav på självständighet. Ok men Kurdistan är ett påhittat namn för geo-kulturela områden i Turkiet, Iran, Irak och i Syrien som bebos av kurder och kurder är majoritet i dessa områden.
Citera
2012-04-04, 09:00
Medlem
Reguluss avatar
Jag tror att ett inbördeskrig i Irak är svårt att undvika eftersom inga av de konflikter som finns löstes under den amerikanska ockupationen. Man lade bara locket på, ungefär som Tito gjorde i Juguslavien. En del skulle för övrigt hävda att inbördeskriget redan börjat med det kaos som utbröt efter den amerikanska reträtten.

Frågan är dock vilka sidor som kommer att alliera sig med varandra. Konflikten om Kirkuk m.m. är ju främst en konflikt mellan kurder och sunnimuslimska araber, så det naturliga vore för kurderna att liera sig med shiaregimen i Bagdad och gemensamt bekämpa sunniaraberna.

Dock vill kurderna till varje pris undvika en stark centralregering i Bagdad, så de har i vissa avseenden i stället lierat sig med sunnis. När shiiterna försökte arrestera sunniarabernas ledare Tariq Al-Hashimi flydde denne därför till kurderna.

Shiiterna, å andra sidan, vill ju inte underblåsa kurdisk separatism, som också kan ställa till med problem i det shiitiska Iran, som har en stor kurdisk minoritet. För att inte tala om att Turkiet kan lägga sig i konflikten om kurderna får alltför stor autonomi.

Den gamla mellanösternprincipen om att min fiendes fiende är min vän håller alltså inte riktigt i Irak. Snarare handlar the om en Mexican Standoff där alla lurpassar på varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in