• 1
  • 2
2010-07-26, 20:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qd
P vilket stt innebr ett medlemskap i EU automatiskt att man r tvungen att stlla upp p att skicka trupper och hjlpa vriga EUlnder i hndelse av krigsutbrott/invasion? Sverige r s vitt jag frstr fortfarande en suvern stat och kan sga nej precis hur mycket vi vill.
Solidaritetsfrklaringen: http://www.sweden.gov.se/sb/d/9497/a/138094
Citat:
Det var drfr naturligt att riksdagen i bred enighet i somras tog nsta steg, och beslutade solidaritetsfrklaringen. Den hade i bred enighet utvecklats i tv Frsvarsberedningsrapporter, i december 2007 och juni 2008.

Utgngspunkten r att det inte gr att se en situation dr en militr konflikt i vrt nromrde skulle drabba endast ett land, utan att pverka de vriga. Den utgr frn en bred hotbild, hela skalan frn civila till militra hot tcks, naturkatastrofer likavl som terrorattacker och militra angrepp. Frsvarsberedningen formulerade i bredaste enighet:

"Sverige kommer inte att frhlla sig passivt om en katastrof eller ett angrepp skulle drabba ett annat medlemsland eller nordiskt land. Vi frvntar oss att dessa lnder agerar p samma stt om Sverige drabbas."

Och man fortsatte: "Vi ska drfr frbereda oss fr att efter egna nationella beslut kunna ge och ta emot std, som ocks kan vara militrt."

Detta fullfljer den svenska omvandlingen till ett land som bygger skerhet tillsammans med andra och drar slutsatsen av vrt medlemskap i EU.
[...]
Den andra (42:7) och mindre omtalade frklaringen lyder:

"Om en medlemsstat skulle utsttas fr ett vpnat angrepp p sitt territorium, r de vriga medlemsstaterna skyldiga att ge den medlemsstaten std och bistnd med alla till buds stende medel i enlighet med artikel 51 i Frenta nationernas stadga. Detta ska inte pverka den srskilda karaktren hos vissa medlemsstaters skerhets- och
frsvarspolitik."
Citera
2010-07-26, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Solidaritetsfrklaringen: http://www.sweden.gov.se/sb/d/9497/a/138094

Ok d rk den iden att Sverige skulle bli rikt p andra lnders misr.
Citera
2010-07-26, 21:46
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dserve
Ok d rk den iden att Sverige skulle bli rikt p andra lnders misr.

Skit ocks eller hur? Du som just skulle till att starta ett vrldskrig fr att snurr p hjulen i svensk ekonomi.

Tnk om Flashback funnits p tyska, d hade Hitler tnkt om.
Citera
2010-07-29, 10:45
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dserve
Hade inte ett tredje vrldskrig gynnat Sverige d vad jag har uppfattat s r Sverige rtt s bra p att producera nya och bra vapen.
Nu tycker inte jag att folk ska ta upp hur mnga mnniskoliv vrlden mste offra i ett trejde vrlds krig utan bara menar att det hade gynnat Sverige ekonomisk eller har jag fel?
Sverige r ett neutralt land s vi behver inte oroa oss om att vi ska frlora svenskt folk, men kanse det hade varit dligt d det hade kommit fler invandrare till Sverige men vad vet jag, jag r bara en full flashbackare.
Knpp frgestllning!! Alla tjnar frsts p fred. Vrldsekonomin r absolut inget nollsummespel. Krigsindustrin br nedmonteras och syssla med annat.

Sverige br skaffa sig konkurrensfrdelar genom hgre vrdeinnehll p varor och tjnster. Den stora potentialen finns genom att hja produktiviteten p tjnster inom offentlig sektor. Att hoppas p vrldskrig r ju helt knppt! Dessutom inte det minsta aktuellt. Visserligen r FN inte precis optimalt fr att lsa konflikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in