Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-03, 09:05
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sorgligt. Bernadotte-ätten borde inte fortplanta sig, med deras dåliga anlag: dyslexi, låg intelligens och från Vasaätten även sinnessjukdom. Och inte blir det bättre ihop med Sofias fula mun, tänder och tandkött, heller.

Vasaätten?
Citera
2024-09-03, 11:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Vasaätten?

Ja, Gustav Vasa gifte bort sina döttrar till kungahus i bland annat Tyskland, och de första Bernadotte-prinsarna hämtade sedan brudar därifrån, som var Gustav Vasas avkomlingar i rakt nedstigande led, för att få tillbaka blodslinjen till Vasaätten i det svenska kungahuset. Jean Baptiste Bernadotte var ju fransman, inte på något sätt besläktad med det svenska kungahuset, så det gällde att snabbt överbrygga detta så att alla skulle acceptera den nya kungaätten i Sverige. Kungen och hans barn är alltså ättlingar till Gustav Vasa.
Citera
2024-09-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Min gissning, tror det är Sofias önskemål. Båda svägerskorna har ju döttrar.

Faktiskt lite förvånad att Kronprinsessan bara har två men de kanske började lite för sent.
Tror Vickan hade lite problem att få barn. Därav endast två.
Citera
2024-09-03, 12:39
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, Gustav Vasa gifte bort sina döttrar till kungahus i bland annat Tyskland, och de första Bernadotte-prinsarna hämtade sedan brudar därifrån, som var Gustav Vasas avkomlingar i rakt nedstigande led, för att få tillbaka blodslinjen till Vasaätten i det svenska kungahuset. Jean Baptiste Bernadotte var ju fransman, inte på något sätt besläktad med det svenska kungahuset, så det gällde att snabbt överbrygga detta så att alla skulle acceptera den nya kungaätten i Sverige. Kungen och hans barn är alltså ättlingar till Gustav Vasa.

Tack för upplysningen, trodde snigelätarätten var helt frikopplad från svenskt kungligtblod.
Detta gjorde mig lite mer positiv till vårt kungahus
Citera
2024-09-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt Aftonbladet så föreställer bilden Lennart Bernadotte med Drottnings Silvia, Kungen och Carl Philip. http://www.aftonbladet.se/nyheter/04...08s16hurra.jpg

Fast jag tycker inte Carl Philips halsband passar så bra in..
Ha!!
Citera
2024-09-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Nu är det iofs allmänt känt att det var Pernalden som tröttnade på Gaffelns begränsade intellekt.
Ja!
Citera
2024-10-09, 10:36
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyberry
Tror Vickan hade lite problem att få barn. Därav endast två.
Victoria var 33 när hon gifte sig och Silvia fyllde 33 ett halvår efter sitt bröllop. Silvia blev gravid nästan direkt och Victoria föddes elva månader efter bröllopet. För Victoria tog det ett år efter bröllopet att bli gravid. Silvia födde sitt andra barn mindre än två år efter Victoria, medan Oscar är fyra år yngre än Estelle. Efter sex års äktenskap hade kungaparet tre barn och Victoria och Daniel två.

Victoria är omvittnat barnkär och har alltid sagt att hon ville ha en stor familj. Jag tror att det stora problemet är Daniel. Transplantationspatienter måste äta starka mediciner mot avstötning som bl.a. har sterilitet som biverkning. Daniel gjorde sin transplantation året före bröllopet. De lär med andra ord ha gjort IVF för att få barn. Det kan ta tid och kräva flera försök innan det leder till en fullgången graviditet. Det skulle förklara varför de bara har två barn och varför det är så stor åldersskillnad mellan syskonen. Trots allt fick Victoria Oscar när hon var nästan 39, och jag tror inte att de frivilligt väntade så länge om de ville ha en stor familj. Även om det är vanligare med graviditeter hos äldre kvinnor i dag än förr i tiden ökar ändå riskerna med stigande ålder, och de kungliga måste ju föda friska barn eftersom de ingår i tronföljden. Även det är en anledning att inte vänta för länge med att skaffa första barnet eller låta det gå för långt mellan barnen.

Jag kan mycket väl se Victoria och Daniel med tre barn. De fick i alla fall två friska barn och en av varje. Däremot förstår jag inte varför Sofia och CP ska ha ett barn till. Antagligen har de inte så mycket att göra sedan kungen bestämde att kronprinsessan ska stå för merparten av representationen. Kanske har de rent av varit på Cypern där man kan välja kön på barnet. Det stod nyligen i kvällstidningarna om en svenska som åkt dit för att vara säker på att få en flicka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in