Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-26, 16:24
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Summan av dessa förhör är att ingen kan säga sig ha sett varken FS eller MJ. Detta kan ju tolkas på olika sätt.
Varför ska du tolka informationen, läs i klartext och utan att gissa dig till att det finns annan information.

Detta hade varit ett bra påpekande i rätten, framförallt när rätten inte kunde utesluta att Marina själv gjort uttagen. "Ingen av de personer som var på torget vid tidpunkten hade sett Marina vid bankomaten". Men självklart kunde detta inte användas, det var nämligen inte utrett enligt de förhör som finns i FUP.

Här är det punkt och slut då jag inte diskuterar mer om du och Mariooo inte presenterar fakta för era påståenden.
Citera
2012-07-26, 16:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Då skulle du alltså inte heller vänta tills det blev tomt vid bankomaten. Du kan ju bli sedd.

Väcker det inte uppmärksamhet med en keps en varm sommardag?
Nej, då blir det fråga om ett helt annat rörelsemönster. Ingen tycker det är konstigt om en bankomat står övergiven i flera minuter; man förväntar sig att det då och då dyker upp en och annan som ska ta ut pengar. De enda som bevakar bankomaten är de som väntar på sin tur, så det gäller alltså att passa på när det efter den senaste uttagaren inte dyker upp någon på ett par minuter.
Senast redigerad av letsdoit 2012-07-26 kl. 16:49.
Citera
2012-07-26, 16:27
Bannlyst
Citat:
Nej, inte så konstigt, de hade ryggen mot bankomaten när uttagen skedde. Jag skulle vilja läsa vittnesmålen från de som kommer efter och se om de är lika innehållslösa. I så fall hade inget behövt tas med, varken före eller efter uttaget.

Hör med Eerieye. H*n verkar ha tillgång till slasken.
Citera
2012-07-26, 16:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Men du ser ju att förhören inte är exakt återgivna. Polisen börjar med att informera om varför de hörs. Kunderna svarar då att de har läst om Marina osv...en person säger att han inte har sett henne. Jag tolkar det som att polis har frågat om de sett Marina vid bankomaten. Ingen har gjort det och de frågar även om de sett någon man.

Eftersom det handlade om en saknad person i det skedet är det även troligt att polisen visar kunderna ett foto på Marina och frågar om de sett henne. Men som sagt, förhören är inte ordagrant återgivna.

Jag bad dig sluta gissa. Jag återkommer gärna till denna diskussion när du kan belägga dina påståenden.

Tills dess håller jag mig till den fakta som finns i FUP
Citera
2012-07-26, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag bad dig sluta gissa. Jag återkommer gärna till denna diskussion när du kan belägga dina påståenden.

Tills dess håller jag mig till den fakta som finns i FUP

Men du ska inte påstå att kunderna inte har blivit frågade om de sett Marina så länge du inte vet. Lika lite ska Qurrel påstå att vissa kunder inte är hörda alls när det är faktum att alla förhör inte tas med i FUP.
Citera
2012-07-26, 16:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, då blir det fråga om ett helt annat rörelsemönster. Ingen tycker det konstigt om en bankomat står övergiven i flera minuter; man förväntar sig att det då och då dyker upp en och annan som ska ta ut pengar. De enda som bevakar bankomaten är de som väntar på sin tur, så det gäller alltså att passa på när det efter den senaste uttagaren inte dyker upp någon på ett par minuter.
Så en ensam, lång man med keps i +21 grader vid bankomaten är inte alls uppseendeväckande? Tror du verkligen att FS skulle ha tagit den risken?
Citera
2012-07-26, 16:35
Bannlyst
Citat:
Så en ensam, lång man med keps i +21 grader vid bankomaten är inte alls uppseendeväckande? Tror du verkligen att FS skulle ha tagit den risken?

En knarksugen tjuv är nog beredd att ta mycket större risker än så. Att välja en bankomat utan kameraövervakning var säkert tillräckligt för honom just då.
Senast redigerad av Mariooo 2012-07-26 kl. 16:38.
Citera
2012-07-26, 16:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
En keps funkar också som skydd mot solen; många bär keps eller annan huvudbonad t o m när de badar - så det är ingenting konstigt. - Då är det bra mycket konstigare att MJ utrustad med både pass och 10.000 kr plaskat omkring vid Ålevatten och observerat skumma bilar, i stället för att som planerat ha åkt och köpt block och linor.
Citera
2012-07-26, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Mmm.. bl a finns där ett förhör med en som bokat en dejt med M i Stockholm. På mormoderns födelsedag. Kamreråklagare Kvarnhjul valde dock att inte ta med detta i FUP och att sedan istället hävda att M "aldrig" skulle missa en familjehögtid i form av födelsedagsfirande.

Varför vill du inte berätta mer om detta? Vad har du för källa? Har du ens någon källa?
Senast redigerad av Mariooo 2012-07-26 kl. 16:46.
Citera
2012-07-26, 16:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
En knarksugen tjuv är nog beredd att ta mycket större risker än så. Att välja en bankomat utan kameraövervakning var säkert tillräckligt för honom just då.

Källa på att man kan se på en bankomat om den har kamera eller inte?
Citera
2012-07-26, 16:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En keps funkar också som skydd mot solen; många bär keps eller annan huvudbonad t o m när de badar - så det är ingenting konstigt. - Då är det bra mycket konstigare att MJ utrustad med både pass och 10.000 kr plaskat omkring vid Ålevatten och observerat skumma bilar, i stället för att som planerat ha åkt och köpt block och linor.
Vad har du för källa på att hon hade 10 000 kr och pass med sig på eftermiddagen när hon kanske åkte och badade? Både pengar och pass kan GM ha tagit med sig natten efter.

Just att passet saknas tyder på att FS inte ligger bakom försvinnandet. Enligt honom hade hon sagt att han skulle vara borta natten 28-29. Det tyder på att Marina skulle återvända den natten, och alltså inte vara borta länge. Det rimmar med hans första antagande i förhör att hon åkte till Tjörn. Så varför skulle han ta passet?
Citera
2012-07-26, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Källa på att man kan se på en bankomat om den har kamera eller inte?

Kameraövervakning regleras i Lag om allmän kameraövervakning (1998:150) samt
Förordningen (1998:314) om allmän kameraövervakning

Oavsett var kameraövervakning sker måste man upplysa om att platsen är övervakad genom
tydlig skyltning på övervakningsplatsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in