Citat:
Ursprungligen postat av
Svampigejohan
Nope följde alla steg i growboxen, försökte även innaculera 10 andra veteburkar, körda i tryckkokaren i 90 min, burkarna är utrustade med injeltionport osv men noll tillväxt av mycelium. Kanske var så att jag hade otur dock!
Jag odlar inte knarksvamp, men principen är densamma för matsvamp. Ta en 2-3dl burk med metall-lock. Gör två hål med ca 0,5 cm i diameter i locket med en spik eller liknande. Hålen ska vara stora nog för nålen och för luftning. Fyll med vatten och lägg i en tesked honung som får lösa upp sig. Ta någon billig flytande honung med tillsatt fruktos. Sätt sårtejp över hålen, sätt på locket men skruva inte på locket tight, täck locket med aluminiumfolie och tryckkoka i 20-30 min. När allt svalnat till rumstemp ta ut burken och spruta in hälften av sporlösningen i burken genom sårtejpen, sätt en ny bit tejp över. Det behövs inte så mycket sporer. Ställ burken mörkt och varmt(~25C). En vecka senare har du flytande kultur som du kan förvara i kylen länge och räcker till mycket.
Edit:svarade på fel inlägg först. Ser att du har bra koll på grejerna. Gör en flytande kultur, svårt att göra fel.