Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-05, 02:06
Medlem
Om personen själv vill, är gammal och lider, så kanske? Tror inte det är helt fel. Avllvar man inte djur som lider?
Citera
2024-09-30, 10:45
Medlem
En intressant jämförelse:

Inom abortrörelsen finns det en konsensus om att aldrig använda orden död och mord när man argumenterar för abort. Man vet att man förlorar debatten om dessa ord nämns.

När det gäller assisterat livsavslut, som jag föredrar att kalla det, ser man tvärtom förespråkare fortfarande hela tiden använda ord som assisterat självmord och dödshjälp.

Jag tror inte språket är moget för ett införande av assisterat livsavslut i Sverige, så länge vi pratar om att döda och mörda.
Citera
2024-09-30, 21:04
Avstängd
Dödshjälp är en rättighet.
Citera
2024-09-30, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Om personen själv vill, är gammal och lider, så kanske? Tror inte det är helt fel. Avllvar man inte djur som lider?

Man avlivar djur som är gamla, och som lider.

Ett djur kan inte ge samtycke, så varför ger vi de dödshjälp? Ologiskt!
Citera
2024-09-30, 21:21
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ftyddgsf456u
Dödshjälp är en rättighet.

Ja, annars går det emot individens fria vilja. Samhället uppmuntrar människor till att gå sin egen väg men samtidigt så finns det ingen respekt för avvikande åsikter så det är en sjuk motsägelse.
Givetvis ska en människa som vill begå självmord bli erbjuden hjälp och stöd men om personen ändå anser att dödshjälp är hens val så borde det vara olagligt att kritisera hens beslut.
Citera
2024-10-06, 18:53
Medlem
Jag tror, realistiskt. att en mer utbredd praktik av VSED är framtiden snarare än eutanasi.
Då rundar man det extremt kontroversiella i att aktivt avsluta en människas liv.

Det tar i genomsnitt 10 dagar, det anses heller inte särskilt plågsamt. Kan kombineras med stark smärtlindring/sövning så man i praktiken sover in i döden.
Citera
2024-10-22, 07:29
Medlem
Om vi ska nå resultat i denna fråga måste vi ut på gatorna och demonstrera, som i andra länder där de nått framgång. Antal demonstrationer anordnade i Sverige: 0

Bild från London:
https://aaf1a18515da0e792f78-c27fdab...=1634922830000
Citera
2024-10-27, 20:00
Medlem
bradpitt00s avatar
Jag förstår inte varför dödshjälp är olagligt. Detta är bara ett korkat juridiskt påhitt. Vården borde göra som patienten vill. Det är min död och mitt beslut. Staten har inte med min död att göra. Samhället är i förnekelse av döden. Politikerna borde inte ha makt över dödshjälp. Staten har för mycket makt över landets medborgare. Samhället är fixerat vid att hålla människor vid liv. Men lidande borde minskas i stället för att förlängas. Att förhindra döden är att förhindra det oundvikliga.

Varför tvinga människor att leva när vi inte har valt att födas? Födelsen är orsaken till lidande och död. Samhället hjälper landets medborgare att leva men inte att dö. Döden är alltid fel. Döden ska förhindras. Mord är olagligt. Mänsklig dödshjälp är olaglig. Vården förlänger människans liv under alla omständigheter men avlivar husdjuren. Döden är tabu. Självmord är tabu. Rädslan för döden hemsöker det mänskliga djuret som ingenting annat.

Googla ordet självmord på Internet och följande text visas på skärmen: "Det finns hjälp att få. Prata med någon i dag. Självmordslinjen. Vi har öppet dygnet runt, varje dag." Men vad dessa stackare behöver är ju dödshjälp, inte hjälp att fortsätta tvingas plågas.

Självmord betraktas i dag av samhället som en handling orsakad av galenskap efter att tidigare blivit betraktad som en handling orsakad av synd. Självmord har varit tabu ända sedan det romerska imperiet existerade. Men självmord har varit en mänsklig rättighet och en påtvingad självavrättning.

Dödshjälp/självmord accepteras bara i dödshjälpsklinikerna. Folk som försöker avsluta sina meningslösa lidanden utanför dödshjälpsklinikerna brukar bli stoppade av polisen och körda till psykiatrisk tvångsvård som tvingar dessa stackare att fortsätta leva och plågas. Så folk som inte har råd med dödshjälpsklinikens priser ska alltså plågas i årtionden med nuvarande hälsoproblem för att vänta ut en plågsam död av dödlig sjukdom?

På grund av den höga medellivslängden är livet en mycket lång dödsprocess för de flesta människor som pågår i årtionden och som ska avslutas i palliativ vård där patienten ska plågas så länge som möjligt innan döden inträffar. Många grymheter hinner dessutom inträffa under en människas liv: kronisk sjukdom, kronisk smärta, kroniskt handikapp, ofrivillig ensamhet och fattigdom. Ska vi alla tvingas dö av åldersrelaterad sjukdom oavsett hur livet blir för oss? Varför tvinga patienter att ligga och belasta vården i en långsam dödsprocess inom palliativ vård när man kan dö snabbt med läkares hjälp? Hur mycket pengar kostar det skattebetalarna när en dödssjuk patient ligger och plågas till döds i fyra år? Hur kan detta dyra och meningslösa lidande accepteras när sjukskrivna människor blir utan pengar?

Rolf Zinkernagel, en framgångsrik läkare som vann nobelpriset i medicin 1996 anser att människans livslängd har vida överstigit vad den var avsedd att göra: "I would argue that we are basically built to reach 25 years of age. All the rest is luxury."
https://www.saturdayeveningpost.com/...ving-too-long/

Jägare och samlare brukar döda eller lämna sina sjuka, gamla och handikappade medmänniskor. Adolf Hitler införde dödshjälp för sjuka, handikappade och människor som inte kunde arbeta. Nu på 2000-talet behandlas människan som en odödlig gud i civilisationen. Det finns folk som är sjuka och handikappade i årtionden. Det finns hemlösa stackare. Den långvariga indirekta tortyren som människor tvingas genomgå i dagens samhälle har aldrig tidigare inträffat i historien.

Jag anser att jag borde kunna gå till närmaste sjukhus och bli avlivad med läkares hjälp på samma sätt som sjukdomar botas och mediciner skrivs ut. Ingen människa ska i ensamhet tvingas använda sig av grymma och osäkra metoder för att slippa meningslöst lidande. Döden är ju en del av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in