2025-01-16, 14:21
Medlem
Att smärtfritt avsluta livet på en person som lider svårt av en obotlig sjukdom, i enlighet med dennes önskemål. Det är en god och moraliskt rättfärdigad handling.

I engelskan, liksom i många andra språk, finns det ett ord för denna handling: "Euthanize". På svenska har vi tyvärr inget ord för det.

Vad skulle ni kalla handlingen som beskrivs ovan, med ett ord? Det känns som ett problem att vi saknar ord att uttrycka oss med.

Hur ska man i framtiden benämna det, när vården i enlighet med då gällande lagar hjälper en lidande person att avsluta livet? Att läkaren dödar eller mördar sina patienter?

Det finns ett behov av nya ord i svenska språket på detta område.
Citera
2025-02-16, 20:39
Medlem
En ny dokumentärserie om MAID kommer snart på SVT, med start på tisdag.

https://www.svtplay.se/sista-hjalpen
Citera
2025-03-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joiu
En ny dokumentärserie om MAID kommer snart på SVT, med start på tisdag.

https://www.svtplay.se/sista-hjalpen
Den är redan borttagen. Undrar varför
Citera
2025-03-03, 20:31
Medlem
Okej, nu ligger avsnitten uppe igen.
Citera
2025-03-03, 21:09
Medlem
Problemet ligger i att om vi legaliserar dödshjälp är majoriteten överens om att det är okej att ge upp på livet om man ... har gett upp på livet. Det ger en kanal att ge upp för folk som inte orkar med livets tunga börda. Är inte ett nyckeldrag av mänskligheten vår ihärdighet? -Att aldrig ge upp? Ser hellre att denna grund inte omskakas.
Citera
2025-03-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sails
Problemet ligger i att om vi legaliserar dödshjälp är majoriteten överens om att det är okej att ge upp på livet om man ... har gett upp på livet. Det ger en kanal att ge upp för folk som inte orkar med livets tunga börda. Är inte ett nyckeldrag av mänskligheten vår ihärdighet? -Att aldrig ge upp? Ser hellre att denna grund inte omskakas.

Finns betydligt fler risker/problem med legalisering av aktiv dödshjälp.
Om aktiv dödshjälp är etablerat finns exempelvis risken att det skapas ett socialt tryck för att äldre och multisjuka ska acceptera aktiv dödshjälp istället för vård när de börjar kosta samhället för mycket. Även om de inte blir tvingade så kan ju det till slut bli ett socialt stigma att vilja fortsätta leva.
I framtiden kanske det efter nån sparåtgärd från giriga politiker blir obligatorisk att alla läkare i första hand måste erbjuda aktiv dödshjälp till alla ny diagnostiserade cancerpatienter innan botande behandling diskuteras!
Citera
2025-03-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror einar
Jag tycker att det ska tillåtas.
När min mamma låg med dropp som föda sista 2 månaderna i livet och endast vägandes 25 kilo.
Då vet jag att hon ville dö,jag har sett min mamma tyna bort på det mest fruktansvärda sätt.
Och ibland kan döden vara en befrielse för både den döende samt de närstående.
Jag tycker också att det ska tillåtas i visa fall
Citera
2025-03-21, 19:38
Medlem
Jag har haft psykiska problem och hade nog sagt att jag ville ha dödshjälp om jag blivit tillfrågad men är idag glad över att jag inte har fått någon dödshjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in