2004-05-16, 18:15
Medlem
Hur är det egentligen, är det viktigt att ha en examen av något slag när man söker jobb? Hittils har jag läst 4,5 terminer på högskola. 1,5 terminer på ett civilingenjörsprogram och resten på läkarprogrammet. Jag tar mina poäng, men fan vad tråkigt det är! Jag funderar nu på att skippa det här med program för att istället läsa individuella kurser. På så sätt skulle jag kunna plocka ihop en egen utbildning med intressanta kurser inom naturvetenskap och teknik. Jag kommer nog att läsa kurser inom språk och ekonomi också.

Kommer det vara en nackdel för mig att inte ha en examen när jag söker jobb? Jag kommer att ha en massa högskolepoäng, men som sagt, ingen examen. Hur ser arbetsgivarna på saken?
Citera
2004-05-16, 19:42
Medlem
a4swes avatar
Du kan väll komponera ihop dina kurser så att du får en examen?
Gäller väll bara att du gör några poäng examenarbete och ganska många poäng inom samma ämne så har du en examen.
Jag har iofs inte kollat så noga på det då jag själv fölljer ett program, och trivs bra med det.
Citera
2004-05-16, 20:40
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Vi Uppsala universitet gäller följande:

För att ta ut en fil kand krävs det 60p i ett huvudämne och 20p i ett biämne. Resterande 40p får du ha "gott-och-blandat"-kurser. I huvudämnet ska det ingå ett ex-jobb/uppsats om 10p.

För fil mag är det 80p i huvudämnet, varav 20p (alt 2*10) ex-jobb/uppsats samt 20p biämne. Totalt antal poäng ska vara minst 160.

Ev kan kravet på biämne var annorlunda vid andra lärosäten.

Naturligtvis ska du efter så många år ta ut en examen om inte annat så för din egen skull. Dessutom visar det en framtida arbetsgivare att du har förmåga att avsluta påbörjade projekt .
Citera
2004-05-16, 20:56
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Splish
Kommer det vara en nackdel för mig att inte ha en examen när jag söker jobb? Jag kommer att ha en massa högskolepoäng, men som sagt, ingen examen. Hur ser arbetsgivarna på saken?

Jag har anställ en del folk. Som arbetsgivade ser jag det som en nackdel att inte tagit ut någon examen. Om man tagit examen genom att läsa fristående kurser eller genom att gå ett program är dock egelt.
Skulle nån som sökte jobb hos mig påbörjat en massa program men inte slutfört något skulle jag helt klart dra öronen åt mig.
Citera
2004-05-16, 21:05
Bannlyst
Citat:
Hur är det egentligen, är det viktigt att ha en examen av något slag när man söker jobb? Hittils har jag läst 4,5 terminer på högskola. 1,5 terminer på ett civilingenjörsprogram och resten på läkarprogrammet. Jag tar mina poäng, men fan vad tråkigt det är! Jag funderar nu på att skippa det här med program för att istället läsa individuella kurser. På så sätt skulle jag kunna plocka ihop en egen utbildning med intressanta kurser inom naturvetenskap och teknik. Jag kommer nog att läsa kurser inom språk och ekonomi också.

Jag blir lite nyfiken på vad du egentligen vill syssla med efter examen. Läser du läkarprogrammet nu eller gjorde du det tidigare? Läkarprogrammet är väl inte direkt ett program man väljer för att softa och leva studentliv?

Språk ska ju egentligen ingå i en högskoleutbildning så läs gärna något språk. En civilingenjörsläkarekonom som pratar flytande norska har nog inga problem att få jobb...
Citera
2004-05-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Jag har anställ en del folk. Som arbetsgivade ser jag det som en nackdel att inte tagit ut någon examen. Om man tagit examen genom att läsa fristående kurser eller genom att gå ett program är dock egelt.
Skulle nån som sökte jobb hos mig påbörjat en massa program men inte slutfört något skulle jag helt klart dra öronen åt mig.

Okej, då var det som jag trodde då...

Har du lust att förklara hur du tänker? Vad är det egentligen som gör att någon med 160 poäng från vettiga kurser men utan examen är sämre på att arbeta än någon med samma antal poäng fast med examen?
Citera
2004-05-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testicula
Jag blir lite nyfiken på vad du egentligen vill syssla med efter examen.

Vet inte riktigt... Jag känner egentligen inte för att plugga. Att jag ändå gör det beror på att jag tror att jag kommer att ångra mig senare i livet om jag inte bryr mig om att skaffa en utbildning.
Citat:
Läser du läkarprogrammet nu eller gjorde du det tidigare? Läkarprogrammet är väl inte direkt ett program man väljer för att softa och leva studentliv?
Jag läser det nu, fast inte just den här terminen eftersom jag har studieuppehåll. Och nä, man läser inte till läkare för att softa. Det där med att jag funderar på att läsa kurser är inget jag gör för att göra studierna slappare. Jag gör det för att jag tror att man får ut mer av studierna om man läser något som man verkligen trivs med.
Citera
2004-05-17, 01:22
Bannlyst
Citat:
Vet inte riktigt... Jag känner egentligen inte för att plugga. Att jag ändå gör det beror på att jag tror att jag kommer att ångra mig senare i livet om jag inte bryr mig om att skaffa en utbildning.

Jag läser det nu, fast inte just den här terminen eftersom jag har studieuppehåll. Och nä, man läser inte till läkare för att softa. Det där med att jag funderar på att läsa kurser är inget jag gör för att göra studierna slappare. Jag gör det för att jag tror att man får ut mer av studierna om man läser något som man verkligen trivs med.

Ursäkta min frågvishet men om du nu läser på läkarprogrammet så vill du väl bli läkare?

Visst kan man plocka ihop sin utbildning själv med att läsa fristående kurser och sedan ta ut en examen men kurserna bör väl ändå ha en viss koppling till varandra.
Citera
2004-05-17, 09:05
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:

Visst kan man plocka ihop sin utbildning själv med att läsa fristående kurser och sedan ta ut en examen men kurserna bör väl ändå ha en viss koppling till varandra.
Det är inte alls nödvändigt. Jag har en blandning av natur- och samhällsvetenskapliga kurser som överhuvudtaget inte har någonting med varandra att göra rent ämnesmässigt.

Kan man bara uppfylla det jag skrev i #3 ovan så ska det inte vara något problem att få ut en examen.
Citera
2004-05-17, 11:53
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Okej, då var det som jag trodde då...

Har du lust att förklara hur du tänker? Vad är det egentligen som gör att någon med 160 poäng från vettiga kurser men utan examen är sämre på att arbeta än någon med samma antal poäng fast med examen?

Kan man visa en tydlig linje på det man läst så skulle det funka oxå. Har man läst kurser med en viss inriktning så kan man oftast få ihop det till en examen. En exmen kräver dessutom alltid att man gjort nån form av större arbete (exjobb) som visar att man kan jobba självständigt.

Jag har dessutom främst anställt ingenjörer. När det gäller dem så är jag skeptisk om de inte klarar att knyta ihop säcken och ta ut en examen. Mitt intryck skulle bli att personen inte hade ork eller vilja att slutföra det han påbörjat.

Sen tror jag att många arbetesgivare ser det som en säkrare investering om den man anställer har en person med examen. Det gäller särskilt i lågkonjunktur när utbudet är stort. Har man ingen examen måste man vara duktigare på att sälja sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in