2010-08-16, 08:02
Bannlyst
Jag brukar bara receptbelagda mediciner. Hur som helst så har jag ett tag funderat på att det borde finnas en produkt som hjälper patienter att självmedicinera, det kan gälla alltifrån dementa personer till narkomaner. Man ska bara få tillgång till en dos i taget. Det finns flera fördelar med en sådan apparat. Det kan vara så att man riskerar att missa att ta sin dagliga dos om man har dålig koll på vilka mediciner man behöver ta, att man är orolig för att missbruka eller vill gömma innehållet. Man kan nog stoppa in vad som helst där som får plats i utrymmet.

Produkten i fråga ska fungera liknande som en godis-julkalender eller tvättstugelista, fast där man inte ska kunna öppna morgondagens lucka. Det behövs alltså någon sorts timer/elektronik. Med en speciell nyckel eller efter att passerat kalenderns sista datum ska man kunna fylla på apparaten igen och ställa in nya upplåsningsintervaller.

Jag undrar om det redan finns någon sådan produkt? Eller om det verkar vara en bra idé?
Citera
2010-08-16, 08:16
Bannlyst
Jag, personligen, anser att en sådan "självdisciplinsapparat" inte skulle avhjälpa problemet med avsaknaden av sagda disciplin. Jag hade brutit upp lådan om jag ville. Självdisciplin handlar om att inte göra vad man vill, av någon anledning, inga lås eller restriktioner kan ändra på din självdisciplin. Men om du vill ha övervakad kontroll på bruket så finns det mobila team från psykiatrin som "hjälper dig" att upprätthålla en illussion av sagda "disciplin"

Ring idag om du vill bli satt under kontrallapparaten, då ligger du bra till för ofrivillig nedtrappning och stämpling som missbrukare i dina journaler.

Tänk om, och lycka till.
Citera
2010-08-16, 12:58
Medlem
BenAsslicks avatar
Varför inte bara ta en insulinpump (som dom tex använder i slutet av Crank) och fylla den med valfri aktuell medicin och sedan sätta en timer på den så du får din medicin på en bra tidsintervall helt automatiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in