2010-08-16, 22:55
Medlem
Bondpojkens avatar
Nu är det så att en bekant till mig ska åka till thailand, och en annan bekant sa till mig att jag borde be han köpa med efedrin(Då jag har pratat om att jag vill köra med det en sväng) (JAG VILL INTE HA NÅ MORALKAKOR ELLER SKIT OM EFEDRIN I DENNA TRÅD), Så till min fråga är det ens lagligt att ta med efedrin från thailand nu och om man ska ta med hur mycket bör man köpa antar det lär finnas en gräns innan dom tror man ska sälja vidare skiten och sedan vad kan man tänka sig att det kostar, Och är det något speciellt man ska fråga nisse i disken eller bara be om efedrin?

Tack på förhand
Citera
2010-08-16, 22:58
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondpojken
Nu är det så att en bekant till mig ska åka till thailand, och en annan bekant sa till mig att jag borde be han köpa med efedrin(Då jag har pratat om att jag vill köra med det en sväng) (JAG VILL INTE HA NÅ MORALKAKOR ELLER SKIT OM EFEDRIN I DENNA TRÅD), Så till min fråga är det ens lagligt att ta med efedrin från thailand nu och om man ska ta med hur mycket bör man köpa antar det lär finnas en gräns innan dom tror man ska sälja vidare skiten och sedan vad kan man tänka sig att det kostar, Och är det något speciellt man ska fråga nisse i disken eller bara be om efedrin?

Tack på förhand

efedrin är lagligt att inneha men inte sälja.. räknas inte som narkotika utan som läkemedel(?)

Du kan säkert köpa efedrin i thailand men det är betydligt lättare och förmodligen billigare att beställa från svenska sidor... finns flera doping sidor som säljer..
Citat:
Sedan den 1 september 2005 omfattas samtliga varor som innehåller efedrin eller efedraextrakt av läkemedelslagen. De varor med innehåll av efedrin och efedraextrakt som inte är godkända som läkemedel blir därmed olagliga att sälja.

Efedrin förekommer i ett antal receptbelagda godkända läkemedel, bland annat i några hostmediciner.

Efedraalkaloider (främst efedrin men även andra närbesläktade alkaloider) kan utvinnas ur örter tillhörande Ephedra-släktet (”Ma huang”) och ur örten Sida cordifolia. Efedrin kan också tillverkas på syntetisk väg. Tabletter som innehåller rent efedrin eller växtextrakt säljs som bantningsmedel/ ”fettförbränningsmedel” och som uppiggande medel, bland annat via hemsidor på Internet.

Efedrin stimulerar det sympatiska nervsystemet och det centrala nervsystemet. Biverkningar och effekter av överdosering motsvarar överstimulering av det sympatiska nervsystemet: blodtrycket höjs och pulsen ökar. Vid användning av höga doser efedrin för viktminsknings- och prestationshöjande ändamål, d.v.s. för preparat som inte varit läkemedel, finns rapporter om allvarliga biverkningar som har satts i samband med dessa effekter.

Centrala effekter kan vara oro, ångest, darrningar och sömnlöshet. Om efedrin kombineras med andra stimulantia, till exempel koffein, kan detta medföra att biverkningar kan uppkomma vid lägre doseringar än för efedrin enbart.
Citera
2010-08-17, 00:09
Medlem
evil-chuckys avatar
Jag tror inte det är lagligt att ta med in i landet så länge du inte har ett tillstånd för att du tar med piller in i Sverige. Jag är inte riktigt hundra, men näst intill.
Citera
2010-08-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondpojken

Tack på förhand

inget bra att ta det i tullen,jag köper 2000stb åt gången o säljer oftast till tjejer som vill ha mindre mängder,du åker dit om de tar dej,det är narkotikaklassat,i sverige kostar de ca 5kr st 30mg
Citera
2010-08-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downbylaw
...det är narkotikaklassat...

Det tror jag inte. Källa på det tack!
Däremot är det läkemedelsklassat. En kvalificerad gissning att du inte får ta dem över gränsen. Det är långt ifrån endast narkotikaklassade substanser som inte får smugglas mellan länder.
Citera
2010-08-18, 21:33
Medlem
evil-chuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goSking-Gen
Däremot är det läkemedelsklassat. En kvalificerad gissning att du inte får ta dem över gränsen. Det är långt ifrån endast narkotikaklassade substanser som inte får smugglas mellan länder.

Det stämmer bra, efedrin är läkemedelsklassat, inte narkotikaklassat!
Citera
2010-08-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goSking-Gen

vassego:
En förteckning över narkotikaklassade medel i Sverige är fogad som bilaga till förordningen (1992:1554) om kontroll av narkotika

Medicinsk användning av narkotika med läkares föreskrift är den enda som är tillåten enligt lag. Allt annan användning- både langning, innehav och bruk är förbjuden och kan ge böter eller fängelse.

Läkemedelsbolag som vill börja tillverka narkotikaklassade läkemedel behöver specialtillstånd från Läkemedelsverket.

Människor som behöver narkotikaklassade läkemedel mot smärtor, exempelvis i anslutning till en olycka, under eller efter en operation och i samband med svåra sjukdomstillstånd, som hjärtinfarkt får dessa läkemedel i de doser som behövs redan på olycksplatsen eller i ambulansen och sen på sjukhus. Även vid svårare smärttillstånd kan narkotiska läkemedel behövas och då kan de förskrivas av läkare för användning i hemmet. Dessa narkotiska smärtstillare, ofta morfinliknande eller morfinbaserade, återfinns som tabletter, resoribletter, kapslar, injektionsvätska, stolpiller och sirap. Sådan användning blir alltid övervakad men kan ändå leda till ett läkemedelsberoende, särskilt om behandlingstiden är lång som till exempel vid vissa kroniska sjukdomar är smärtorna så svåra att smärtbehandlingen blir livslång.
Narkotika är ett samlingsnamn för illegala rusmedel av olika art. Den medicinska termen narkotika innefattar endast sövande och smärtstillande medel - framför allt opioider som morfin och heroin. Inom juridiken syftar narkotika på de substanser som narkotikaklassats av de olika ländernas myndigheter, till exempel Läkemedelsverket i Sverige och därmed kan narkotikabegreppet skilja sig från land till land. I dagligt tal innefattar narkotika oftast alla icke socialt accepterade rusmedel, oavsett legal status eller medicinsk effekt (såvida de inte används som läkemedel), och då används ofta istället det besläktade slanguttrycket knark. Ibland talar man dock om att den som missbrukar tyngre droger, till exempel genom sprutor, är narkoman/knarkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in