Citat:
Ursprungligen postat av HanneKj
Hoppas ni kan hjälpa mig, jag orkar inte rekapitulera alla inlägg...finns det någon sammanfattning?
och jag antar att man diskuterat detta fr. AB:
"I båda fallen har det handlar om frivillig sex till en början som i ett senare skede övergått i övergrepp. "
I.e. har ni spekulerat vilken typ av övergrepp det har handlat om?
I ett fall var det ju ifrågasatt våldtäkt. Men det måste rimligen ha tagits tillbaka, eller bedömts inte vara så av åklagaren, men där vet vi inte särskilt mycket.
Men när det gäller hon som uttalar sig i Aftonbladet så "uppger att hon för sin del anser sig vara utsatt för ett sexuellt övergrepp, eller ofredande, men inte en våldtäkt"
Sexuellt övergrepp som lagrum berör barn, det gör i första hand ofredande också:
Citat:
10 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.
Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Lag (2005:90).
Det kan alltså handla om ord, eller att han drar ner gylfen eller något sådant.