Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-02-14, 04:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
Tog upp Hunton & Williams äventyr för några dar sen och bad om grävhjälp, men det har varit ganska tyst där. Du missade dock den bästa godbiten, Hunton & Williams är djupt involverad i svenskt näringsliv och företräder bl.a Wallenberg-gruppen m.fl på andra kontinenter.
Hunton & Williams är den enda av de berörda konspiratörerna som valt att vara helt tyst, jag har sett att Hunton & Williams snuddar Boström & Borgström men behöver mer substans.
Dessutom tackar Hunton & Williams den svenska regeringen för hjälp i några ärenden......

Om någon här eller någon på anynomus gräver och hittar en direkt länk mellan Hunton & Williams och B & B som kan påvisas i tidsordningen hösten 2010 eller ev tidigare, kan sådan data i praktiken sänka hela rättsprocessen, och förmodligen även sänka många svenska kollabrotörer.

Allvarligt talat, vad är chanserna att en specifik advokatfirma som drar igång en "masterplan mot wikileaks, även råkar vara samma firma som jobbar på uppdrag av svenskt näringsliv......
Cirkeln ser ut att sluta sig - och en pusselbit till börjar att passa in.

http://www.hunton.com/practices/news...gen_H4ID=17514

http://www.hunton.com/files/tbl_s47D...rcement_en.pdf

http://www.hunton.com/industries/new...gen_H4ID=16654

http://thinkprogress.org/?cat=17

Citat:
ThinkProgress released an exclusive investigation into the underhanded and surreptitious campaign waged by a lobbying firm representing the U.S. Chamber of Commerce, an well-heeled association representing big business. The report detailed how Hunton & Williams, a lobbying firm hired by the Chamber, solicited “private security” companies to investigate the Chamber’s political opponents, including ThinkProgress, the labor coalition Change to Win, SEIU, US Chamber Watch, and StopTheChamber.com. Their tactics included planting false documents, creating fake personas, and targeting opponents’ families and children.

Citat:
Update In a statement released today, Berico Technologies – one of the three security firms that worked with the Chamber’s lobbyists – also distanced itself from HB Gary:

Our leadership does not condone or support any effort that proactively targets American firms, organizations or individuals. We find such actions reprehensible and are deeply committed to partnering with the best companies in our industry that share our core values. Therefore, we have discontinued all ties with HBGary Federal. We are conducting a thorough internal investigation to better understand the details of how this situation unfolded and we will take the appropriate actions within our company.

Det utesluter inte på något sätt att någon organisation eller privatperson utanför fetat är pågående projekt.

http://ferrada-noli.blogspot.com/

Citat:
Sunday, February 13, 2011
Karl Rove’s Swedish Connections: The Controversy And The Facts
Introduction

Naomi Wolf's guest-article in Professors Blogg on the case Assange – which mentioned (among other matters) Karl Rove’s potential involvement in the Swedish political crusade against Assange – had a huge impact among Swedish blog-readers. The site Bloggar.se picked her column Feb. 12 to be its top-recommended reading on the Julian Assange theme. Knuff.se also cited the article in its front page that day.

Citat:
Would this be the same Parliament that thoroughly investigated the Thomas Bodström involvement in a 2001 CIA rendition, even before Eva Franchell’s 2009 book? Or is it the Parliament that’s preventing another international human rights disgrace currently by demanding sworn answers from key players before something dire happens again? Perhaps Bodström’s friends in Parliament might like to probe the Reinfeldt administration on the sensitive points regarding the merits of the sex investigation against Assange? Probably not so much, or we would have seen more effort by now to reconsider the international human rights disgrace the Assange prosecution has become for Sweden.
Citat:
This larger context was illustrated in dramatic fashion by last week. The pro-Assange hacker group Anonymous exposed tens of thousands of emails from a private contractor seeking business from major companies by a vast dirty tricks and disinformation campaign against bloggers, human rights activists and unions critical of the U.S. Chamber of Commerce and the Bank of America. The shocking plan was intended to be consummated on Feb. 14 via the Chamber’s law firm, Hunton and Williams, according to the emails. The Chamber and bank have denied involvement (naturally since the deal was to be through the law firm). But the evidence shapes up as a monumental scandal not dissimilar to that alleged by critics of the Assange prosecution. We have excerpted many of the key news articles at our Justice Integrity Project.
Senast redigerad av worldcitizen 2011-02-14 kl. 05:08.
Citera
2011-02-14, 09:29
Medlem
Förintande debattinlägg på Newsmill om "statsfeminismen", skrivet av fd programledare på legendariska Radio Ellen. Den smällen visste var den tog och borde rimligen tvinga upp Assangehatarna ur skyttegravarna. Denna tant är en ikon i kretsarna. Blir intressant att se hur Åsa Linderborg (AB) och Karin Olsson (Expr) hanterar det.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...d-p-feminismen
Citera
2011-02-14, 10:18
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
En förutsättning är att han inkommer med en begäran därom. Det hade han möjlighet att göra inför häktningsförhandlingar i både Tingsrätt och Hovrätt. Däremot är det inte självklart att han får samtliga delar översatta på statens bekostnad, då man av kostnadshänsyn tillämpar regeln i Rättegångsbalken tämligen restriktivt. Sannolikt hade han i vissa stycken fått nöja sig med tolk. Precis som somalier. Eller tyskar som i det här fallet.

Bra att du reder ut. Om du har fel så hämnas jag dock!
Citera
2011-02-14, 11:21
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Citat:
En förutsättning är att han inkommer med en begäran därom. Det hade han möjlighet att göra inför häktningsförhandlingar i både Tingsrätt och Hovrätt. Däremot är det inte självklart att han får samtliga delar översatta på statens bekostnad, då man av kostnadshänsyn tillämpar regeln i Rättegångsbalken tämligen restriktivt. Sannolikt hade han i vissa stycken fått nöja sig med tolk. Precis som somalier. Eller tyskar som i det här fallet.
Bra att du reder ut. Om du har fel så hämnas jag dock!
Ja, eftersom han inte inkommit till rätten med en sådan begäran så blir hans invändning lite löjlig. Han hade gott om tid på sig. På så lång tid skulle han tom. kunnat förvärva tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna traggla sig igenom handlingarna på egen hand med lexikon. Om han nu tycker det är viktigt, alltså.

Inom loppet av timmar kunde försvaret och Assange citera flytande ur statministerns uttalande till TT men försöker låta oss tro att de de inte kunnat förstå de handlingar som ligger till grund för att han häktats. Trots att man framhåller allsköns snaskiga detaljer som kräver en detaljerad närläsning.

Man ska kanske komma ihåg att häktningsförhandlingarna i både Tingsrätten och Hovrätten hölls i Sverige med den svenske försvararen Hurtig närvarande. Och om jag förstått saken rätt så är i vart fall Hurtig kunnig på svenska språket och jag har själv hört honom tala begriplig svengelska. Bland Assangens många frivilliga tillskyndare finns åtskilliga som hyfsat behärskar båda språken.
Att Assange själv inte tog aktiv del i sitt försvar i häktningsförhandlingarna beror inte i första hand på att han inte kan svenska, utan på att han inte var närvarande. Det var ju själva frånvaron som var orsaken till häktningsförhandlingen. Hade han varit där så hade han vid önskemål därom omedelbart tilldelats en tolk.
Har det faktiskt begåtts fel på den här punkten, i TR och HovR så får man helt enkelt hävda rättegångsfel och häktningsförhandlingen får tas om. Utfallet skulle sannolikt inte förändras ändå.

Tro't eller ej, men han hade dessutom kunnat få en tolk som tolkade till annat än somaliska. Och hade Assange varit en slumpmässig somalier, så hade han dels säkerligen suttit inlåst från första stund och inte alls kunnat flaxa runt och förvandla detta till et tv-spektakel, och dels hade han med 100%-ig säkerhet inte fått något som helst frivilligstöd från omvärlden, i synnerhet inte från Flashback. Flashback hade på sin höjd lämnat ett djupsinnigt bidrag i still med
Citat:
Har kulturberikaren verkligen beviljats turistvisum? Men nu blev han allt varse att man att inte kan behandla svenska kvinnor hur som helst Ska vi behöva slänga skattepengar på att analfabeta kameldrivare inte ids lära sig svenska? Jaja, skit samma, wallawalla, med musselmanen i häkte är gatorna lite renare en stund
Senast redigerad av Pentyl 2011-02-14 kl. 11:24.
Citera
2011-02-14, 12:04
Medlem
the saints avatar
Citat:
Punkterna 2 och 7 sammanfaller delvis (Trenk skiljer sig något från JA) och är helt releventa, (även om hänvisningen till Trent inte är ett argument i sig). Detta är viktiga formalia och på just denna punkt har jag själv vid flera tillfällen ställt mig mycket undrande till EAW. Men jag har i brist på djupare kunskaper låtit det definitiva omdömet anstå.

Punkterna 1 och 8 sammanfaller också, i så måtto att utifrån vad som är känt här utanför utredningen borde MLA fungera utmärkt, dvs den propotionalitetsprincip jag själv understrykt och som du nämner som punkt 11.
Däremot är din motivering under punkt 1 helt felaktig. EAW kan inte ha blivit onödig bara för att JA faktiskt hängde i Sverige några veckor. Att utredningar tar snuskigt (och i mitt tycke skandalöst) lång tid kan i sig inte utgöra ett legalt hinder för användandet att tvångsmedel för att kunna genomföra förundersökningen. Ur en mänsklig synvinkel är det förståeligt att JA tröttnat men det är en helt annan sak.

.................

Du nämner själv några punkter där du håller med.

Så vitt jag förstår räcker det med att en punkt anses korrekt av domaren i London, för att EAW:n kan kastas i soptunnan.
Citera
2011-02-14, 12:49
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
[...]

Citat:
Citat:
På punkt 5 tror jag du m fl har fel, men jag väntar ännu på att någon övertygad lägger fram något enda argument för hur Reinfeldt skulle ha omöjliggjort saker och ting - vilka och på vilket sätt.
Låter Maria Abrahamsson (bakgrund som jurist, ledarskribent i SvD, riksdagsledamot för Moderaterna) kommentera detta
http://www.mariaabrahamsson.nu/index...ig-om-assange/
Jag är mycket väl medveten om vad hon skriver i sin bloggpost. Det kan du också bli genom att läsa den. Hon säger bara att hon tycker att statsministern inte bör uttala sig. Ett generellt tyckande. Hon anför exakt noll argument som skulle kunna visa hur och vad Reinfeldt har omöjliggjort. Med din länk har du åter anfört noll argument på den punkten.
Hon har en allmän (och för henne sedvanligt diffus) åsikt i linje med den montesquieuska maktdelningsläran, inget tungt argument som visar hur regeringschefen omöjliggjort rättvisans sedvanliga oväldiga gång. Till hennes försvar kan man påpeka att hon inte hävdar ministerstyre och försöker aktivera Konstitutionsutskottet, så som Jan Myrdal och andra rättsfobiker gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Citat:
Punkt 12 är en typisk Flashbackfråga, ett ämne som Flashback är som klippt och skuret för. Här måste de klagande nog försöka bringa reda i sina termer lite. Det är väl ändå inte så att man medelst EAW söker fånga in och oskadliggöra en politisk motståndare? Tvärtom var väl karln närmast föremål för politisk idoldyrkan.

I det här fallet kan det faktiskt vara exakt så. Det kan också vara så att hela processen med EAWn istället för att använda MLA syftar till att störa Wikileaks verksamhet maximalt. Det kan vara så att allt är en charad för att kunna hålla Assange häktad med maximala restriktioner under så lång tid som möjligt för att sabotera wikileaks verksamhet. Stater gör såna saker, även Sverige, när man anser att den nationella säkerheten står på spel.

Att bortse från att det kan förhålla sig så i detta fall är samma sak som att stoppa huvudet i sanden. Speciellt med tanke på att vi vet vilket svagt case åklagaren har och du konstaterar ju själva att det är stor sannolikhet att han frikänns i en domstol och att EAWn förefaller vara en förskräckligt överdriven maktdemonstration enär MLA borde vara tillfyllest.

Vilket tycker du själv låter troligast?
a. Åklagaren tar till en förskräckligt överdriven maktdemonstration i ett supersvagt case som med stor sannolikhet inte håller i domstol?
b. Åklagaren tar till en förskräckligt överdriven maktdemonstration för att det är enda sättet att stoppa en organisation som hotar den nationella säkerheten.
Ja, det kan det kan det kan det kan vara så. Det kan också vara CIA.
Det är fortfarande så att du, eller någon annan, inte framlagt något enda argument får påståendet eller någon form av bevisning starkare än de man återfinner pojkboksagentpocketnoveller

Jag stoppar sannerligen inte huvudet i sanden. jag skriver ju här - gång på gång - och efterlyser öppet någon form av bevisning för att hypoteserna har någon substans. Att bevisning inte syns beror inte på att jag blundar utan på att du inte visar någon.

Din sista fråga - vad som är troligast - närmar sig kärnan till din (m fl) övertygelse. Tesen bygger på att den enda rimliga förklaring till att åklagaren beslutat inleda förundersökning är att mörka krafter vill försvåra Wikileaks verksamhet, eller att begäran om EAW har samma klandestina grunder.

Till att börja med: Om caset är supersvagt eller ej vet vi inte, eftersom det inte finns något case. Försök haja det nu en gång för alla. Det finns inget case. Åklagaren försöker utreda huruvida det finns grund för att föra saken till åtal. Man kan inte föregå resultatet av förundersökningen, hävda att ett eventuellt åtal skulle stå på lösan grund och att det därför är löjligt att ens genomföra förundersökningen.

Din hypotes om wikileakshindrandet bygger på att den här sortens maktutövning är unik för detta fall. Att åklagare inte inleder förundersökningar utan ett nästan färdigt åtal och ytterst sällan beviljar sig användandet av grova tvångsmedel. Det är ett felaktigt antagande du gör.
I själva verket har JA råkat ut för en högst normal hantering. Face the fact, det är så här som det brukar gå till och åklagaren behöver sannerligen inga storpolitiska motiv. Krånglar du med att ställa in dig till förhör så kommer Polizei och hämtar dig. Det som möjligen är annorlunda, är att polisen i normalfallet inte förvarnar genom att ringa och be vederbörande inställa sig. I sexualbrottsmål är det snarast hämtning på arbetsplatsen som är melodin. (Givet det faktum att merparten av alla förundersökninger i en förlängning inte leder till fällande domar, den utpekade är oskyldig, så är en sådan skandalisering naturligtvis osmaklig, däremot inte ovanlig).
Kapitel 6-brott - Sexualbrott - är prioriterade inom rättsväsendet. De har till följd att väldigt många anmälningar faktiskt undersöks, och det har också till följd att väldigt många förundersökningar leder till slutsatsen att det skulle bli ett synnerligen svagt i case om det landade hos domstolen. Men det kan man inte veta förrän man utrett saken. Majoriteten leder inte till åtal och sålunda har majoriteten av alla förundersökningar inletts trots att det i slutändan skulle bli ett svagt, eller tom. supersvagt, case.

Så av dina två alternativ ovan, kan man genom enkel statistik konstatera att alternativ A är mycket trolig. Och därmed, på samma statistiska grund, blir alternativ B mycket osannolik. Och du har ännu inte anfört något enda annat argument som skulle kunna göra B det minsta trolig.
Citera
2011-02-14, 13:06
Medlem
espressinos avatar
Göran Rudling VS Gunnel Gomér .samtycke nu

"Så till det du kallar kalleblomkvistande. För att göra det helt klart för dig så har jag inte backat. Utan jag har blivit mer övertygad om att det är något helt felaktigt i Anna Ardins berättelse. Hon har undanhållit viktig information från polisen. Information som pekar på att historien hon berättat inte är sann. Det jag visste den 30 september när jag skrev artikeln är en bråkdel av vad det jag vet idag. Det jag nu också kan se är att polisen inte från början försökt att utreda fallet speciellt noga. Mer om detta kommer att komma inom en snar framtid."

"Det andra som jag skulle tycka att det var intressant om du kan kommentera är följande. Om det nu skulle visa sig att Anna Ardins anklagelse är en påhittad historia, och mycket mer tyder på att det är så än det jag skrev den 30 september, vad är din uppfattning om det. Om Anna Ardin har hittat på att det är ett sexuellt övergrepp, anser du att det försämrar eller förbättrar verkliga brottsoffers möjligheter att anmäla och få upprättelse för vad de utsatts för?"

http://www.samtycke.nu/2011/01/ar-de...-systematiken/

Rudling är vass!
Citera
2011-02-14, 13:13
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Citat:
massa punkter
Du nämner själv några punkter där du håller med.

Så vitt jag förstår räcker det med att en punkt anses korrekt av domaren i London, för att EAW:n kan kastas i soptunnan.
Så har jag också uppfattat det. Grunden pro forma för EAW samt proportionalitetsprincipen är det som jag ser kan ligga i vägen för ett utlämnande.

Resten i tråden kan jag inte se ha med (utlämnings-)saken att göra, hur spännande det än må vara ur andra aspekter. Vi måste för nyansernas skull ha det klart för oss.
Man kan inte oreflekterat ta varje ord i utsageklustret kring Assange som bevis för vad som helst, bara för att man av någon anledning sympatiserar med honom i något avseende.
Flera av dessa saker är f ö i högsta grad relevent att diskutera i andra sammanhang och flera av de frågor som väckts i tråden bör också riktas mot flera myndighetsföreträdare när väl förundersökningen leds till sitt slut efter debaclet i London.
Citera
2011-02-14, 14:04
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Och Julian Assange fattade till slut beslutet att göra en politisk happening, en slags Lars Vilks, av alltihop.
I detta är vi eniga sånär som på två punkter.
Den ena: Delvis drivet av önsketänkande tror jag JA kanske kan slippa undan utlämnande av fomella skäl.
Den andra, och viktiga: Jag tror inte att JA är den drivande Vilksaren. Jag tror han är lika trulig som han alltid varit och lika socialt osmidig som han alltid varit. Någon feg anpassling har han inte gjort sig känd för att vara men jag tror att det som ser ut som mod, eller interaktiv vilks-teater, i stora delar är social stupiditet.

Det finns inslag av vilkserismer i den nu pågående föreställningen. Men jag tror inte att JA är regissören. Jag fruktar att han har åtskilliga tillskyndare som påpassligt utnyttjar hans pressade situation till att framföra sina egna små agendor, som låter JA (fortfarande lika socialt naiv) spela ut deras egna teser och hang ups. Bl a de tre svenska vittnena i London och nätverken bakom dem.
Maria Abrahamsson (M) skriver på sin blogg (nämnd ovan) "Ändå har Assanges advokater både en och två poänger i kritiken av det svenska rättssystemet. Förutom att majoriteten av ledamöterna i de svenska domstolarna är politiskt nominerade lekmän, är våldtäktsbegreppet i vår lagstiftning urvattnat in absurdum. Lika sorgligt är att de svenska domarna är ensamma i världen om att få betalt efter prestation. "
Och det är ett exempel på hur nätverket kring JA tagit ett lysande tillfälle i akt att framföra sina rättspolitiska teser. Och lyckats fånga minst ett opportunt högeröra. I och för sig viktiga frågor men de har sannolikt inget med JA:s eventuella utlämning att göra och det har sannolikt inte snabbat på processen eller minskat JA:s lidanden.

Som rådgivning till JA måste det ses som ytterligt korkat. Som utnyttjande av JA för egen propaganda är det mycket påpassligt. Det spelar ingen roll om det är viktiga rättspolitiska påpekanden som har framförts, ett dylikt utnyttjande av en pressad person i stor nöd vinner inga moraliska poänger i min bok.
Citera
2011-02-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ja, eftersom han inte inkommit till rätten med en sådan begäran så blir hans invändning lite löjlig. Han hade gott om tid på sig. På så lång tid skulle han tom. kunnat förvärva tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna traggla sig igenom handlingarna på egen hand med lexikon. Om han nu tycker det är viktigt, alltså.

Inom loppet av timmar kunde försvaret och Assange citera flytande ur statministerns uttalande till TT men försöker låta oss tro att de de inte kunnat förstå de handlingar som ligger till grund för att han häktats. Trots att man framhåller allsköns snaskiga detaljer som kräver en detaljerad närläsning.

Man ska kanske komma ihåg att häktningsförhandlingarna i både Tingsrätten och Hovrätten hölls i Sverige med den svenske försvararen Hurtig närvarande. Och om jag förstått saken rätt så är i vart fall Hurtig kunnig på svenska språket och jag har själv hört honom tala begriplig svengelska. Bland Assangens många frivilliga tillskyndare finns åtskilliga som hyfsat behärskar båda språken.
Att Assange själv inte tog aktiv del i sitt försvar i häktningsförhandlingarna beror inte i första hand på att han inte kan svenska, utan på att han inte var närvarande. Det var ju själva frånvaron som var orsaken till häktningsförhandlingen. Hade han varit där så hade han vid önskemål därom omedelbart tilldelats en tolk.
Har det faktiskt begåtts fel på den här punkten, i TR och HovR så får man helt enkelt hävda rättegångsfel och häktningsförhandlingen får tas om. Utfallet skulle sannolikt inte förändras ändå.

Tro't eller ej, men han hade dessutom kunnat få en tolk som tolkade till annat än somaliska. Och hade Assange varit en slumpmässig somalier, så hade han dels säkerligen suttit inlåst från första stund och inte alls kunnat flaxa runt och förvandla detta till et tv-spektakel, och dels hade han med 100%-ig säkerhet inte fått något som helst frivilligstöd från omvärlden, i synnerhet inte från Flashback. Flashback hade på sin höjd lämnat ett djupsinnigt bidrag i still med

Nu är det ju så att Assange och hans advokater inte hänvisar till Svensk lag eller praxis vad gäller rätten till översättningar, skriftlig information, tolk m.m. utan till Europakonventionen om de Mänskliga Rättigheterna.

Konventionen är glasklar på den här punkten och om det är så att Sverige av budgetskäl begränsar rätten till översättningar så är det sannolikt ytterligare ett område där Sverige flagrant bryter mot en konvention man förbundit sig att följa.

Sverige har t ex redan blivit fällt i Europadomstolen för brott mot konventionen när det gäller häktningstidernas längd. Trots detta har varken regering eller riksdag gjort minsta lilla ansatts att ändra häktningstiderna i enlighet med konventionen.
Citera
2011-02-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ja, det kan det kan det kan det kan vara så. Det kan också vara CIA.
Det är fortfarande så att du, eller någon annan, inte framlagt något enda argument får påståendet eller någon form av bevisning starkare än de man återfinner pojkboksagentpocketnoveller

Om det ser ut som en Anka, går som en Anka, låter som en Anka och äter som en Anka så är det en Anka. Mer bevis behövs inte.

Speciellt inte som risk för att inte få en rättssäker behandling i det enskilda fallet är grund för att inte överlämna en person enligt en EAW begäran.
Det behövs alltså inga bevis för att det finns politiska motiv bakom EAWn och hanteringen av Assangefallet från polis och åklagare, det räcker med starka indicier på att det kan vara så för att en stat ska kunna motsätta sig att överlämna en individ.

Ett starkt sånt indicium är om statministern i landet gjort uttalanden som tyder på att han/hon stödjer den ena sidan i målet.

Om en stat är fri att överlämna någon trots förekomsten av såna indicier vet jag inte.
Citera
2011-02-14, 14:37
Medlem
Citat:

Så av dina två alternativ ovan, kan man genom enkel statistik konstatera att alternativ A är mycket trolig. Och därmed, på samma statistiska grund, blir alternativ B mycket osannolik. Och du har ännu inte anfört något enda annat argument som skulle kunna göra B det minsta trolig.

Det finns ett statistiskt argument och det är att det är exceptionellt ovanligt att det ställs ut EAWer i syfte att förhöra någon i ett sexualbrottsmål, även då den misstänkte befinner sig i ett känt EU-land.

För övrigt så hoppas jag du är medveten om att du börjat argumentera emot dig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in