Citat:
Ursprungligen postat av skarlockholmes
Sossarnas spinavdelning och AA+SW bör göra en riskkalkyl. Risken att storyn, så som den är berättad hittills, inte håller hela vägen är stor. Damagelevel - enorm. I form av skoningslös mediabevakning av internationella medier. Både Sverige som varumärke och sossarna ligger riktigt risigt till om detta drar iväg ännu mer åt fel håll. Å andra sidan finns det ingen win, förutom för några radikalfeminister som just nu fastnat med tomteskägget i brevlådan.
Den andra risken är att SW får ett erbjudande hon inte kan tacka nej till från till exempel NeeYork Post eller The Sun om en mycket välbetald och pesonlig intervju. Då ...
Jag är övertygad om att sossarnas spinn-avdelning redan gjort den analysen och kommit fram till att man måste säkra kärnan i partiet även till priset av ett antal högnivå offer. Allting tyder faktiskt på att försvarslinjen har dragits tillbaka och nu befinner sig bakom dels AA och polisen IK, men också bakom CB och MN. Om CB hängs ut igen av media så är han rökt. Och MN har hållit sin egen image så pass fri från (s)-associationer att hon kan bli den perfekta syndabocken.
Men, jag tror faktiskt man dragit tillbaka försvarslinjen ännu längre, även TB och Mona Sahlin har sannolikt hamnat helt utanför och kan tänkas offras. Båda är sedan tidigare komprometterade med personlig korruption så det blir relativt enkelt att klistra affären på dem som individer, utan att partiet under en ny ledning drabbas.
Peter Weiderud på Broderskap tror jag fortfarande stå under beskydd av partiet. Han verkar ha agerat utifrån principen om att lyda ledningen, dessutom har han en maktbas inom den kyrkliga världen som (s) behöver. Fast han är nog inte säker, under tillräcklig press kan han nog hamna utanför han med.
Det skulle betyda att det förutom SW och AA finns ett antal individer som måste se om sitt hus.
CB
CB sitter i skiten, så vitt jag ser så har han ingen handlingsfrihet alls. Det är bara att vänta och ta smällen och hoppas på det bästa.
TB
Kan sälja sin del av storyn om han först kliver ur den gemensamma advokatbyrån med CB annars är hans handlingsfrihet begränsad.
IK
IK skulle vara rökt om hon inte delvis stod under beskydd av Flashback pga att hon sannolikt får mer skit än hon förtjänar.
Mona Sahlin
Mona kan inte ta några initiativ alls, som sparkad partiledare måste hon göra som partiet säger och inget annat.
återstår MN
MN har mer handlingsfrihet än hon tror ifall hon kan släppa lite på prestigen. Det finns en chans för henne att komma ur hela situationen och slippa bli syndabock om hon agerar denna vecka.
MN kan skicka ut ett pressmeddelande som säger att hon i ljuset av mediauppgiften kring polisens koppling till en av målsägarna har gått igenom hela ärendet igen och konstaterat att hon inte längre ser att utredningen kan avslutas utan att den görs om från början och att detta i så fall måste göras med en ny åklagare och att hon inte kan fatta ett sånt beslut och att hon därför skickat över ärendet till Riksåklagaren och begärt att Riksåklagaren ska gå igenom utredningen och fatta ett beslut om hur den ska fortsättas.