Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-25, 18:42
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du får försöka komma över att han blev friad från den påstådda våldtäkten, att han inte har förgripit sig på någon, att det inte hjälper att du skriver ditt hittepå i denna tråd. Men jag glömde ju bort, du tycker att det är bra med falska domar.

Att han blev friad från våldtäktsåtalet må vara sant, men "att han inte har förgripit sig på någon" är ett starkt påstående tycker jag. "Innocent until caught", visst, men man behöver ju inte se genom fingrarna. Jag tycker inte det är bra med falska domar, jag har tidigare tydligt klargjort att det är nästan lika illa att anmäla någon - på falska grunder - för våldtäkt som det är att våldta någon, och det är ju ett ganska vågat påstående. Men i det här fallet tycker jag det fortfarande inte är bortom alla tvivel att det från början rörde sig om ett slags övergrepp (eller gränsöverskridning om du gillar mer abstrakta inramningar).
Citera
2010-08-25, 18:43
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeaeaeaea
Att han blev friad från våldtäktsåtalet må vara sant, men "att han inte har förgripit sig på någon" är ett starkt påstående tycker jag. "Innocent until caught", visst, men man behöver ju inte se genom fingrarna. Jag tycker inte det är bra med falska domar, jag har tidigare tydligt klargjort att det är nästan lika illa att anmäla någon - på falska grunder - för våldtäkt som det är att våldta någon, och det är ju ett ganska vågat påstående. Men i det här fallet tycker jag det fortfarande inte är bortom alla tvivel att det från början rörde sig om ett slags övergrepp (eller gränsöverskridning om du gillar mer abstrakta inramningar).

Du har inga vänner kvar.
Citera
2010-08-25, 18:44
Medlem
Fenneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
Folk är skeptiska till påstådda brott i media, det är först när det blir mer underbyggt som det slår igenom.

Det här fick mig verkligen att gnugga ögonen. Har svårt att köpa att du verkligen tror på det? Skulle väl snarare säga att det är allmänt känt att folk har en tendens att minnas felaktig information hur mycket man än försöker rätta den. Och lägg till det att rättelsen oftast kommer i miniformat på sida 237. Det finns säkerligen massvis med relevanta studier, jag googlade och kollade in första bästa.

http://watchingthedeniers.wordpress....false-beliefs/

Originalstudien går snabbt att hitta som PDF med en googling. Ett utdrag:

"We find that responses to corrections in mock news articles differ significantly according to subjects’ ideological views. As a result, the corrections fail to reduce misperceptions for the most committed participants. Even worse, they actually strengthen misperceptions among ideological subgroups in several cases."

Så de som köpt att Assange är våldtäktsman kommer inte att rätta sig, de kommer tvärtom att bli än mer övertygade om hans skuld och känna att allt är en konspiration emot dem. I värsta fall är det foliehatt på för de största anhängarna av AA verkar det som.
Citera
2010-08-25, 18:44
Medlem
FittLisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
@Rebellagirls: Det finns en pdf som heter "Motion angående bemötandet av våldtagna kvinnor.pdf" på siten rebellabloggen http://rebellabloggen.wordpress.com/...velser/2005-2/ där länken inte fungerar man kan inte tanka ner det dokumentet. Kan ni rebellagirls fixa det som man kan få läsa denna viktiga pdf?

Jag har precis installerat om och har inte hunnit lägga in word ännu så texten i dokumentet blir rena rama grekiskan. Jag antar att detta är textdokumentet du söker MOT200910Ju258 (43 kbyte)

Beskrivning av motion.
Senast redigerad av FittLisa 2010-08-25 kl. 18:47.
Citera
2010-08-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pradaklon
Jag är lite konfunderad över det här med den andra tjejen från Enköping.
Dels för att jag undrar hur och varför hon kom/ville komma i kontakt med Julian Assange.
När det påstås att hon "ville hjälpa till" låter det antingen som 1) hon beundrar honom och vill stödja hans arbete (eller bara vara i närheten när det utförs, om det känns bättre för henne) eller 2) för att hon vill komma nära för att förstöra hans "relation" till PP och i förlängningen även Sverige.

Hans relation till broderskapsrörelsen, eller sossarna i allmänhet, måste du väl ändå ha menat? Wikileaks+PP var ju inte ett faktum förrän på söndagen.

Citat:
I vilket fall verkar det troligt att hon skulle ha själv med Piratpartiet att göra.

Jag tror inte en på en sekund att sosseadeln skulle släppa in sådant (som de måste betrakta som) gement patrask i sina inre cirklar, i synnerhet inte när de har rampljuset på sig och pyser över av stolthet. De måste också ha blivit rejält purkna över avtalet mellan WL och PP.
Citera
2010-08-25, 18:46
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
http://www.riksdagen.se/Webbnav/inde...9/10&bet=Ju258

Jag har precis installerat om och inte hunnit lägga in word ännu så texten i dokumentet blir rena rama grekiskan. Jag antar att detta är textdokumentet du söker MOT200910Ju258 (43 kbyte)

Har inte originalet till hands, men den fil han efterfrågar är från 2005, den du länkar från 2009. Kan givetvis vara samma, bara klargör en detaljskillnad.

edit : har en annan titel också, så gissar att det inte är samma.
Senast redigerad av aeaeaeaea 2010-08-25 kl. 18:48.
Citera
2010-08-25, 18:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Frågor från en som inte är juridisk expert:
Är åklagaren skyldig att genomföra en förundersökning gällande ofredande om anmälan inte dras tillbaka av personen som anmälde? Detta trots att det eventuella brottet inte faller under allmänt åtal.

Har det någon betydelse om anmälaren, AA i detta fall, anlitat egen advokat? Vilket i mina amatör-ögon är ett tydligt tecken på att personen vill driva frågan vidare, speciellt om man väljer en ”kändisadvokat”.

(Det jag undrar är om det är myndigheten eller AA som gjort att ärendet fortlever alltså.)

Detsamma undrade jag några sidor tillbaka.
Någon länkade till Wikipedia där det stod att ofredande faller under allmänt åtal.
Så AA kan nog inte ta tillbaka något även om hon ångrar sig.
Det är bara att snurra vidare i världspressen.
Citera
2010-08-25, 18:47
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Ja, den oheliga alliansen mellan dessa två kvinnor är av största vikt att reda ut. Sett till hur det brukar se ut så finns svaret i att båda kan uppleva det som att Julian vänstrat.

Anna Ardin kan ha konfronterat den andra aggressivt som försvarade sig med att hon blev våldtagen vilket i Anna Ardins värld faller i god jord. Så enkelt kan denna allians ha uppstått.

Och att två försmådda kvinnor sammanför sig själva vid valfri polisstation är - inte särskilt ovanligt. Detta är ju ändå Sverige.

Fula Gubbens teori om Ardin-gate är som följer.

1. Assange är på väg till Sverige. Anna Ardin ser en möjlighet att umgås med en världskändis, skaffa sig lite politisk erfarenhet osv. Sagt och gjort, hon blir djupt inblandad i Assanges entourarge.
2. Utöver de normala delarna i Assanges besök så uppstår ett visst erotiskt intresse mellan Ass-man och Ardin. De har sex flera gånger (enligt uppgift), inklusive särskilda kondom-instruktioner från Ardin.
*** redan här har Ardin alltså agerat på ett mycket dubiöst och oklokt sätt
3. Anna Ardin ligger i sängen bredvid Assange med smaken av kondom-gummi i munnen och låter tankarna vandra. Assange tycks uppenbart intresserad av henne -- en sån världskändis! Och politiskt helt rätt dessutom! Tankarna går i riktning mot att bli JA's "girlfriend", att höja sig över den sega vardagen i Sverige och resa jorden runt som Mr & Mrs Yttrandefrihet, med hemliga bokningar på fina hotell, berömmelse, stor politisk cred osv. Även om det kanske inte varar för alltid så är det ett jätte-kliv uppåt för henne.
4. Assanges besök rullar på, allt är toppen och spännande.
5. Anna Ardin får på ett eller annat vis plötsligt reda på att Assange haft sex med en annan tjej i Sverige, rentav efter att han rullat i halmen med AA. Ardin inser att hon inte alls är någon "girlfriend" i vardande, hon är bara ett tillfälligt ligg (eller åtminstone sug) för JA under besöket, ett av många i raden. Drömmen om en Brangelina-tillvaro i yttrandefrihetens namn faller i bitar.
6. Ardin känner sig kränkt, sviken, utnyttjad, osv. Just ordet "utnyttjad" fastnar i hennes skalle.
*** här någonstans slutar AA's hjärna helt att fungera -- Hell hath no fury like a scorned woman, osv
7. Ardins urspårade och helt känslo-drivna hjärna arbetar i nya, kreativa banor. Tillsammans med den andra tjejen i JA's Sverige-harem kokar hon ihop en soppa om sexuella övergrepp mot de båda, utförda av JA. Väl medveten om lagstiftning och praxis hittar hon en vinkel som hänger ihop med en avtagen kondom -- den vinkeln får duga!
8. I den febriga hämnd-stämningen så dyker ordet "våldtäkt" upp och glider in i gärningsbeskrivningen.
9. Ardin och T20 går till polisen och gör en noggrant formulerad anmälan om sexualbrott. Eventuellt insisiterar AA på att det ska kallas våldtäkt.
10. En kvinnlig jour-åklagare med hjärnan på sparlåga hakar på "våldtäkts"-resonemanget och utfärdar en häktningsorder på Assange.
11. Ardin (troligen) ringer någon hon känner på Expressen, och uppmanar dem att kontakta jour-åklagaren för detaljer om en riktig kioskvältare. Detta sker.
12. Nyheten kablas ut, och resten vet vi.

Fula Gubben gissar att den mystiska T20 blivit rejält manipulerad av Ardin, som är verbal och påläst och verkar sansad trots att hon egentligen är djupt under isen mentalt. Ardin behöver T20, för att stärka caset mot Assange, och för att inte själv framstå som ett hämndlystet sviket yttrandefrihets-luder. Att det är just T20's sex med Assange som ska kallas våldtäkt är intressant -- Ardin gör T20 till en sorts "fall guy" (fall girl) som står för den värsta överdriften, om det hela skulle spricka. Dessutom känns det säkert bra för Ardin att T20s Assange-sex bara var en sjaskig "våldtäkt", till skillnad från hennes längre och djupare erotiska samvaro med vederbörande.

Detta baserat på vad som är känt idag kring Ardin-gate. Nya detaljer kan (och lär) framkomma som omkullkastar eller bekräftar delar av ovanstående.

- F.G
Citera
2010-08-25, 18:48
Medlem
DeLoreans avatar
Har skrivit ihop det jag tycker är viktigast i en sammanfattning. Hör gärna av er om ev felaktigheter så korrigerar jag.

Mvh
/Delorean

SAMMANFATTNING – Version 1.0 2010-08-25 18:47

Personer:

JA – Julian Assange. Grundare av Wikileaks

AA – En av de kvinnor som anklagat JA. Är med största sannolikhet press-sekreterare i Socialdemokratiska Broderskapsrörelsen. Kusin till MA, som är svensk överstelöjtnant i Afghanistan.

T20 – Den andra av de kvinnor som anklagat JA. Inte identifierad.

MHJ - Maria Häljebo Kjellstrand, jourhavande åklagare i Stockholms City. Gift med en sakkunnig hos justitieminister Beatrice Ask.

LF – Lisa Finné, chefsåklagare

Bakgrund:

JA är på ett litet längre besök i Sverige av olika anledningar. Bland annat ska han tala hos en socialdemokratisk organisation. AA håller i inbjudningen. Såvitt känt övernattar JA hos AA de första nätterna (lördag 14/8 – måndag 15/8?). Några nätter senare (tisdag 16/8 – onsdag 17/8?) övernattar JA istället hos T20.

AA och T20 – som enligt egen uppgift inte känner varandra sedan tidigare – får under onsdagen 17/8 kontakt med varandra. Sedan händer följande:

Fredag kväll 20/8:

- AA och T20 kontaktar polisen för att ”diskutera” det de säger sig ha varit med om med JA.
- Polisen gör en anmälan om våldtäkt och en om sexuellt ofredande.
- Jourhavande åklagare beslutar att anhålla JA i sin frånvaro för ett fall av misstänkt våldtäkt och ett fall av misstänkt sexuellt ofredande
- Någon läcker anmälningarna och JAs namn till Expressen. Inom 24 timmar finns historien på större nyhetsmedia världen över. Vem som läckt är ännu oklart. Finns gott om spekulationer men inga bevis.
- Eventuellt genomgår T20 någon test av sjukdomar.

Lördag 21/8:

- Chefsåklagare Lisa Finné beslutar att dra tillbaka anmälningen om våldtäkt helt. Kvar finns en anmälan om ofredande (eventuellt sexuellt, men det verkar fortfarande oklart)

Tisdag 24/8:
- Advokat Clas Borgström föreslås som ombud för AA och T20.
- Advokat Leif Silbersky föreslås som ombud för JA.
- På http://rebellabloggen.wordpress.com/ skriver Sara Gunnerud vad som förefaller vara AAs version av händelserna. Där beskrivs det som om JA haft sex utan kondom mot AAs vilja. Samt att AA och T20 sökt upp polisen med syfte att höra om/hur man kan tvinga JA att testa sig för olika sjukdomar. Huruvida detta är den sanna historien eller ej vet vi inte. För övrigt beskriver Sara Gunnerud JA på ett klart negativt sätt när det gäller hans sätt att hantera kvinnor.

Onsdag 25/8:

- LF går ut med ett pressmeddelande där hon meddelar att förundersökning kommer att inledas för ett fall av ofredande. Om våldtäktsanklagelsen säger LF att hon inte betvivlar uppgifterna som lämnats (av T20) men att de uppgifter som framkommit är sådana att misstanke om våldtäkt inte föreligger.
- JA har i ett samtal med Leif Silbersky sagt att han var helt oskyldig såväl juridiskt som moraliskt..
Citera
2010-08-25, 18:49
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Har skrivit ihop det jag tycker är viktigast i en sammanfattning. Hör gärna av er om ev felaktigheter så korrigerar jag.

Mvh
/Delorean

AA = Anna (S)ardin, detta har bekräftats av media.
Citera
2010-08-25, 18:50
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Fula Gubbens teori om Ardin-gate är som följer.

Fula Gubben gissar att den mystiska T20 blivit rejält manipulerad av Ardin, som är verbal och påläst och verkar sansad trots att hon egentligen är djupt under isen mentalt. Ardin behöver T20, för att stärka caset mot Assange, och för att inte själv framstå som ett hämndlystet sviket yttrandefrihets-luder. Att det är just T20's sex med Assange som ska kallas våldtäkt är intressant -- Ardin gör T20 till en sorts "fall guy" (fall girl) som står för den värsta överdriften, om det hela skulle spricka. Dessutom känns det säkert bra för Ardin att T20s Assange-sex bara var en sjaskig "våldtäkt", till skillnad från hennes längre och djupare erotiska samvaro med vederbörande.

Detta baserat på vad som är känt idag kring Ardin-gate. Nya detaljer kan (och lär) framkomma som omkullkastar eller bekräftar delar av ovanstående.

- F.G
Tror din teori ligger mycket nära sanningen! Speciellt det jag fetmarkerat.
Citera
2010-08-25, 18:51
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeaeaeaea

Nej, i den här tråden gillar vi inte feministseminarigoja.

Dy tycker att det är bra med falska domar:

Du anser att han är skyldig till våldtäkt ändå, fast en chefåklagare slagit fast att det inte handar om brott.

Du anser att män ska dömas enligt omvänd bevisföring, endast den som bortom alla tvivel är oskyldig är oskyldig.

Man kan sammanfatta ditt resonemang så här: "Män är djur"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in