"Jag har en tid haft tillgång till hela den svenska förundersökningen om Julian Assanges påstådda sexbrott. Har varit tveksam till om vi skulle publicera den eller inte. Inte för att den är sekretessbelagd. Det finns ofta anledning för oss på Para§raf att låta publicera dokument som makthavare av olika slag vill dölja.
Utan för att den avhandlar intima sexuella detaljer. Och att de två kvinnorna som anmält Assange därmed i viss mån blir uthängda. Men det smutsiga spel som nu pågått månad efter månad gör att vi ändå publicerar den.
Nu tror jag inte en sekund att de här kvinnorna ingår i någon konspiration mot Assange. Men man må vara oerhört naiv om man inte inser att olika krafter har utnyttjat situationen – och därmed dessa kvinnor.
Jag har bett fyra erfarna domstolsjurister att läsa förundersökningen och bedöma om de kan se någon grund för åtal. Ingen av dem är advokat. En kunde möjligen tänka sig ett åtal för ofredande, men var tveksam till om det skulle hålla. De andra tre var samstämmiga i att det hela borde läggas ned. Alltså samma sak som den högt respekterade chefsåklagaren Eva Finné kom fram till när fallet hamnade på hennes bord."
https://www.magasinetparagraf.se/nyh...eende-assange/