Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-11, 13:57
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CabriniGreen
Hej! Först vill jag bara berömma TS för en grym tråd. Vilket sjukt bra jobb du gör här.

Jag har kommit över ett torp från 1859 med tillhörande trägolv som jag inte är helt nöjd med i nuläget men som jag anar har potential.

Så här ser det ut:
http://s15.postimg.org/tiyvpwcaj/12675203.jpg

Jag skulle vilja ha ett vackert grånat skurgolv med så lite inslag av gult som möjligt. Hur ska jag bete mig tycker du?

hej och tack för de fina orden!

klart det golvet har potential! ett gammalt och vackert golv som du kommer ha mycket glädje av!
hade jag varit dig så hade jag absolut valt att slipa och vitluta golvet och sedan behandla med en vit olja, med tanke på golvets ålder och formodlingen stora inslag av rött kärnvirke så kommer det bli ganska mycket ljusgrå inslag som ger det där behagliga tonerna utan för mycket vitt.
vill du sedan slippa underhållet som ett oljat golv kräver så hade jag valt en transparent hårdvax att försegla ytan med! väl värt var krona du lägger ner!
Citera
2015-10-11, 21:38
Medlem
CabriniGreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
hej och tack för de fina orden!

klart det golvet har potential! ett gammalt och vackert golv som du kommer ha mycket glädje av!
hade jag varit dig så hade jag absolut valt att slipa och vitluta golvet och sedan behandla med en vit olja, med tanke på golvets ålder och formodlingen stora inslag av rött kärnvirke så kommer det bli ganska mycket ljusgrå inslag som ger det där behagliga tonerna utan för mycket vitt.
vill du sedan slippa underhållet som ett oljat golv kräver så hade jag valt en transparent hårdvax att försegla ytan med! väl värt var krona du lägger ner!

Låter bra. Vad är fördelen med denna metod jämfört med att slipa och sen såpskura - och alltså börja skapa ett såpskurat golv från scratch?
Citera
2015-10-12, 08:26
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CabriniGreen
Låter bra. Vad är fördelen med denna metod jämfört med att slipa och sen såpskura - och alltså börja skapa ett såpskurat golv från scratch?

Ett såpat golv tar lång tid och mycket tålamod att få sådär grått och lent. Samt första tiden blir golvet gul/beige färgat. Förstbska man luta och sedan såpa och såpa och såpa.. och såpa.. räkna ca 1-2 år innan ytan är riktigt insåpad och fullt färdig med yta och bra skydd. Så oljemetoden är en snabb genväg! Anser man att golvet är för vitt från början så tvättar man med opigmenterad högfettad såpa några gånger så faller pigmentet snabbt ??
Citera
2015-11-02, 18:22
Medlem
Hej sliparen!

Har nu den delikata uppgiften att hantera en lägenhet som någon har dött i. En rejäl fläck efter likvätska på det massiva trägolvet. Kan man slipa bort det?

Är det en risk med att slipa? Tänker då att intorkad likvätska i träpartiklarna yr runt och andas in av en kollega till dig.

Mvh
Citera
2015-11-02, 18:47
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Hej sliparen!

Har nu den delikata uppgiften att hantera en lägenhet som någon har dött i. En rejäl fläck efter likvätska på det massiva trägolvet. Kan man slipa bort det?

Är det en risk med att slipa? Tänker då att intorkad likvätska i träpartiklarna yr runt och andas in av en kollega till dig.

Mvh
Hej! Jag driver ett golvföretag och har slipat massvis med golv. Har varit i samma situation som dig. Öppnade dörren till en lägenhet där golvet skulle slipas, men så fort jag öppnade dörren så slogs jag av en stank utan dess like. Tvingade mig in i lägenheten och i vardagsrummet såg man märken i parkettgolvet, man såg hur den avlidne hade legat med armar och ben. Det såg ut som om någon hade målat det, men det var vätska som runnit från kroppen.

Är det någon stank?

Det är ingen fara att slipa det. Vi började slipa golvet, men det hade runnit genom hela golvet så det slutade med att vi fick riva ut hela golvet och lägga in nytt. Så det beror på hur djupt vätskan har trängt sig ner.

Det bästa att göra är att testa slipa den fläckade ytan och se hur resultatet blir. Är fläcken kvar efter ni slipat där så får ni antingen slipa hela golvet och leva med fläcken eller byta ut golvet.
Citera
2015-11-02, 18:56
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Hej sliparen!

Mvh

som Burkbubba säger så är nog hoppet ute.. har också testat slipa bort liksaft.. går inget vidare.. du sprider bara lukten mer än innan. riv upp och lägg nytt.. alternativt luktbehandla med ozon och lägg nytt golv ovanpå

jävla stank det där.
Citera
2015-11-02, 19:49
Medlem
Snabba svar

Det är ingen stank alls som man inte kan hänvisa till annat än rökning. Möjlig att den döljs av rökstanken.
Själva fläcken är troligen dropp från sängen? Det är endast en fläck på ca 20x60 cm. Inga armar eller så, tack och lov...
Citera
2015-11-02, 20:10
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Snabba svar

Det är ingen stank alls som man inte kan hänvisa till annat än rökning. Möjlig att den döljs av rökstanken.
Själva fläcken är troligen dropp från sängen? Det är endast en fläck på ca 20x60 cm. Inga armar eller så, tack och lov...

ah, testa då slipa lite försiktigt med tex en handslip först och se om någon doft framträder, gör det inte det så kör på! dock hade jag slipat hårt då risken är att liksaften skapar någon reaktion med lacken och ger fläckar i efterhand eller att lacken inte fäster helt 100 där

som du tidigare frågade så tror jag absolut inte det är farligt att andas in.. mer lite ofräscht kanske.. använd mask
dock tror jag att om det ens börjar lukta liiiite lik så kommer du ge upp tämligen snabbt.. har svårt att se att jag någonsin känt en värre stank än så.
Citera
2015-11-02, 22:24
Medlem
Hur djupt kan man förvänta sig att saften tränger ner? 2-3 mm? Tidigare var ytan lackad.

Jag kan kanske testa att karva lite med en kniv och se hur djupt det trängt ner.
Citera
2015-11-02, 22:58
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
ah, testa då slipa lite försiktigt med tex en handslip först och se om någon doft framträder, gör det inte det så kör på! dock hade jag slipat hårt då risken är att liksaften skapar någon reaktion med lacken och ger fläckar i efterhand eller att lacken inte fäster helt 100 där

som du tidigare frågade så tror jag absolut inte det är farligt att andas in.. mer lite ofräscht kanske.. använd mask
dock tror jag att om det ens börjar lukta liiiite lik så kommer du ge upp tämligen snabbt.. har svårt att se att jag någonsin känt en värre stank än så.
Tror inte heller han blir långvarig om slipningen förstärker stanken. Det är det absolut värsta jag varit med om i luktvägar, någonsin. Så fort jag och min kollega öppnade dörren till lägenheten så kom stanken som ett slag i ansiktet. Ansiktsmask hjälpte inte för fem öre.
Citat:
Hur djupt kan man förvänta sig att saften tränger ner? 2-3 mm? Tidigare var ytan lackad.

Jag kan kanske testa att karva lite med en kniv och se hur djupt det trängt ner.
Svårt att svara på. I det golvet vi började slipa hade det gått igenom hela plankan och ner i sågspånet som agerade isolering. Det blev ett jäkla projekt att tömma golvet på allt sågspån osv.

En kniv? Nja. Har du tillgång till en slipmaskin av någon form så är det alltid bättre.
Citera
2015-11-03, 19:11
Moderator
Tystnads avatar
Ni som jobbar professionellt med detta, vad har ni för andningskydd?

Halvmask med P3 filter?
eller är det dom här engångs filterna ni använder?
Citera
2015-11-03, 20:23
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ni som jobbar professionellt med detta, vad har ni för andningskydd?

Halvmask med P3 filter?
eller är det dom här engångs filterna ni använder?

lite olika, vissa golv dammar väldigt lite och då går jag utan om det är väldigt varmt, alternativt vanliga engångsfilter, om det dammar rejält eller jag använder tex oljor med lösningsmedel i eller slipar av gamla lacker som luktar värre än fan så kör jag en 3M Skyddsmask med kolfilter som tar det mesta inom lösningsmedel och damm.

har lite svårt för att använda mask och struntade i det i många år, men har vl blivit klokare med tiden och är nu noga med det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in