Citat:
Ursprungligen postat av
36th
Hej sliparen!
Har nu den delikata uppgiften att hantera en lägenhet som någon har dött i. En rejäl fläck efter likvätska på det massiva trägolvet. Kan man slipa bort det?
Är det en risk med att slipa? Tänker då att intorkad likvätska i träpartiklarna yr runt och andas in av en kollega till dig.
Mvh
Hej! Jag driver ett golvföretag och har slipat massvis med golv. Har varit i samma situation som dig. Öppnade dörren till en lägenhet där golvet skulle slipas, men så fort jag öppnade dörren så slogs jag av en stank utan dess like. Tvingade mig in i lägenheten och i vardagsrummet såg man märken i parkettgolvet, man såg hur den avlidne hade legat med armar och ben. Det såg ut som om någon hade målat det, men det var vätska som runnit från kroppen.
Är det någon stank?
Det är ingen fara att slipa det. Vi började slipa golvet, men det hade runnit genom hela golvet så det slutade med att vi fick riva ut hela golvet och lägga in nytt. Så det beror på hur djupt vätskan har trängt sig ner.
Det bästa att göra är att testa slipa den fläckade ytan och se hur resultatet blir. Är fläcken kvar efter ni slipat där så får ni antingen slipa hela golvet och leva med fläcken eller byta ut golvet.