2004-05-24, 00:54
Medlem
XSSs avatar
Hallå, har en fråga till er smartskaft på forumet:

Jag har jobbar sen september -02 på stället där jag sitter fast nu, och jag har för första gången ansökt om semester på sommaren, eftersom jag jobbar deltid ville jag endast ha 6 dagar ledigt vilket jag har rätt till men när semestrarna presenterades så ringde dem hem till mig och sa att jag inte kunde få 2 utav de 6 dagarna då det saknades folk.

Jaha tänkte jag, det var väl skitigt....de meddelade samtidigt att om jag jobbade mot annan dag (dvs. jobba på ledig dag, vara ledig annan dag) så kunde jag ansöka om att vara ledig de dagarna jag ville ha.

Så nu vill jobbet att jag jobbar extra dagar för att få ut mina rättmätiga semesterdagar, är detta rätt?

Vi har ju ett sk. seniorsystem på jobbet och det innebär att de gamla förarnas önskemål går före de nyas, men jag har jobbat i 2 år snart och jag tycker det borde räcka för några ynka semesterdagar i sommar, att de dessutom informerar att om jag jobbar extra så kan jag vara ledig de dagarna tyder ju bara på att jag kunde egentligen vara ledig men antingen vill de lura mig till att jobba extra eller så fick någon annan gå före.

Usch är så jävla trött på detta....hjälp mig bullen!
Citera
2004-05-24, 01:03
Bannlyst
Du har rätt att ta ut en viss sammanlänkad semester under månaderna juni, juli, augusti. Hur många dagar du är berättigad antar jag är beroende av din anställningsprocent.
Citera
2004-05-24, 01:03
Moderator
Ruskigbusss avatar
Va? Finns det inget som heter semesterlagstiftning?
Har man inte rätt till x dagar per inarbetad månad.

*googlar*

http://www.facket.net/index.php3?Nod...8f2f3fabb8477b

Citat:
Semesterlagen

Semesterlagen omfattar alla arbetstagare. Lagen skiljer på rätten till semesterledighet och rätten till semesterlön.
För att ta reda på en persons rätt till semesterledighet respektive semesterlön måste man skilja på två begrepp, semesterår och intjänandeår. Med semesterår menas tiden från 1 april ett år till 31 mars följande år. Intjänandeåret är samma period närmast före semesteråret.

Semesterledighet
Den som anställs senast den 31 augusti under semesteråret har rätt till fem veckors semester. Har anställningen börjat efter den 31 augusti är rätten till semesterledighet fem dagar.

Semesterledigheten räknas i hela dagar. Lördagar och söndagar räknas inte som semesterdagar, om inte den anställde skulle arbetat dessa dagar, och semesterledigheten är kortare än fem dagar. Helgdagar jämställs med söndagar.

Semesterlön
Rätt till semesterlön har den som arbetat någon tid under intjänandeåret. Semesterlönen är 12 procent av inkomsten under intjänandeåret. Det ger den som arbetat full tid under hela intjänandeåret något mer än full inkomsttäckning för semesterledigheten.

Även så kallad semesterlönegrundande frånvaro ger rätt till semesterlön. Exempel på semesterlönegrundande frånvaro är sjukdom, arbetsskada, kortare militärtjänstgöring och ledighet för vård av barn eller utbildning i vissa fall.

Semesterersättning
När någon slutar sin anställning har han rätt till semesterersättning, det vill säga han har rätt att i pengar få ut hela den semesterlön som intjänats men ej uttagits.

Semesterns förläggning
Om ej annat avtalats ska semesterledigheten förläggas så att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under tiden juni - augusti.

Arbetsgivaren är skyldig att förhandla med arbetstagarens organisationer om semesterns förläggning.

Sparad semester
Man har rätt att spara fem dagar i upp till fem år och kan på det sättet få en längre sammanhängande semesterledighet med semesterlön. För att kunna spara en eller flera dagar måste man ha rätt till mer än 20 dagar med semesterlön.

Vad säger ditt avtal? Vad säger ditt fack?
Citera
2004-05-24, 01:18
Medlem
XSSs avatar
Jag har läst lite i avtalet men har även hört att det avtalet jag har tillgång till är ändrat så många gånger att det kanske inte stämmer på vissa delar längre, är min fackavdelning skyldiga att se till att det avtalet jag har tillgång till är korrekt?

Kan även sägas att detta inte är sammanhängade dagar, jag jobbade heltid ett tag och fick fast arbete, straxt efteråt gick jag ner till deltid för studier och är där än så dessa dagar jag sökte är helger, dvs. 3 helger efter varandra.
Citera
2004-05-24, 01:21
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XSS
Jag har läst lite i avtalet men har även hört att det avtalet jag har tillgång till är ändrat så många gånger att det kanske inte stämmer på vissa delar längre, är min fackavdelning skyldiga att se till att det avtalet jag har tillgång till är korrekt?

Kan även sägas att detta inte är sammanhängade dagar, jag jobbade heltid ett tag och fick fast arbete, straxt efteråt gick jag ner till deltid för studier och är där än så dessa dagar jag sökte är helger, dvs. 3 helger efter varandra.

Trots den högst skiftande kvaliteten hos fackföreningar - så tycker jag att du bör kolla med de i alla fall. Du kan ju ha tur och hamna hos någon som vet hur det ligger till. Och givetvis bör de ha en aktuell version av gällande avtal - som du bör få.
Citera
2004-05-24, 01:23
Medlem
XSSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Trots den högst skiftande kvaliteten hos fackföreningar - så tycker jag att du bör kolla med de i alla fall. Du kan ju ha tur och hamna hos någon som vet hur det ligger till. Och givetvis bör de ha en aktuell version av gällande avtal - som du bör få.

Vi får väl se vad de där 'pamparna' säger om saken, inte ofta man ser dem men jag vet vilka det är, såg nyss på deras sida att avtalet som fanns online gick ut 040331...så det stämmer antagligen inte längre.

Edit: Man har tydligen inget värde som deltidsanställd läste jag nu i avtalet, finns inte så mycket att göra än att låta sig bli piskad då.
Citera
2004-05-25, 10:31
Medlem
juttes avatar
mycket enkel lösning gör som jag le o se glad ut sen sjukskriver du dig dom dagarna.

jag skulle ha 5 veckor på raken förra året men firman ville flytta min semester 2 veckor så då sjukskrev jag mig alla veckor och sparde semester dagarna o tog ut en veckas semesterdagar i pengar i stället vart samma lön som jag skulle ha haft annars men jag hade 4 veckor kvar till vintern.
nu i år så fick jag semestern precis som jag ville hehe
Citera
2004-05-25, 12:04
Medlem
Semester

Citat:
Ursprungligen postat av XSS
Hallå, har en fråga till er smartskaft på forumet:

Jag har jobbar sen september -02 på stället där jag sitter fast nu, och jag har för första gången ansökt om semester på sommaren, eftersom jag jobbar deltid ville jag endast ha 6 dagar ledigt vilket jag har rätt till men när semestrarna presenterades så ringde dem hem till mig och sa att jag inte kunde få 2 utav de 6 dagarna då det saknades folk.

Jaha tänkte jag, det var väl skitigt....de meddelade samtidigt att om jag jobbade mot annan dag (dvs. jobba på ledig dag, vara ledig annan dag) så kunde jag ansöka om att vara ledig de dagarna jag ville ha.

Så nu vill jobbet att jag jobbar extra dagar för att få ut mina rättmätiga semesterdagar, är detta rätt?

Vi har ju ett sk. seniorsystem på jobbet och det innebär att de gamla förarnas önskemål går före de nyas, men jag har jobbat i 2 år snart och jag tycker det borde räcka för några ynka semesterdagar i sommar, att de dessutom informerar att om jag jobbar extra så kan jag vara ledig de dagarna tyder ju bara på att jag kunde egentligen vara ledig men antingen vill de lura mig till att jobba extra eller så fick någon annan gå före.

Usch är så jävla trött på detta....hjälp mig bullen!
Citera
2004-05-25, 12:13
Medlem
Semester

Är ganska förtogen med den typen av frågor du ställer 1 även om avtalet har gått ut så gäller det tills det nya gäller
2Arbetsgivarn har rätt att lägga ut sem som dom behagar tyvärr.
En sjukskrivning är det som återstår om du vill ha dina dagar
är du riktigt smart kan du bli sjuk en timme innan du gårpå din lediger på så sätt blir det bara en timmes karens och dessutom betalar arbetsgivarn sjukpennig dom första 22dagarna .
3Detta ska ej missbrukas utan endast användas när arbetsgivarn är riktigt dum.

mvh Huggins
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in