• 1
  • 2
2010-08-30, 17:25
Medlem
Sessilays avatar
Om jag inte minns helt tokigt s har man 7 eller 10 dagar p sig att bestrida frn att man ftt en delgivning.
Citera
2010-08-30, 21:10
Medlem
Azphyxias avatar
Det r alla vras kra E-ON.

Allts, Det hade inte varit ngra problem utifall inte inkassobolaget varit inblandat.

Jag frstr att deras affrsid r att tjna pengar - men att inte ens mot rnta osv. kunna tnka sig att skjuta upp ett datum 4 dagar r bara snlt.
Citera
2010-08-30, 22:14
Medlem
Historien lter smtt otrolig men r den sann tycker jag definitivt att du ska kontakta konsumentombudsmannen samt byta el-bolag. Stmmer det som du har berttat har bolaget gjort sig skyldiga till en hel del grova felaktigheter.
Citera
2010-08-31, 07:58
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Historien lter smtt otrolig men r den sann tycker jag definitivt att du ska kontakta konsumentombudsmannen samt byta el-bolag. Stmmer det som du har berttat har bolaget gjort sig skyldiga till en hel del grova felaktigheter.

P vilket stt d? Jag har kollat i villkoren och enligt dem har de rtt att ta ut betalning i efterskott om ngot inte varit korrekt som jag frstr det.

I mina gon r det inkassobolaget som r boven i dramat, EON har hela tiden varit tillmtesgende, det som varit konstigt r hur EON meddelat mig att allt r grnt medans inkasso sagt motsatsen, och nu sitter jag klmd.
Citera
2010-09-14, 07:10
Medlem
Azphyxias avatar
Lite update d.

Jag hrde av mig i frra veckan till inkassobolaget - Fick ett autogenererat svar i from av "Nej du kan ej beviljas en delbetalningsplan d rendet gtt till personlig delgivning" och att summan nu r 7200;- (!)

MEN - Kors i taket - som av en hndelse kom det faktiskt en fatukra frn EON p ett normalt belopp ( ca 320;- ) men samma dag , med samma post s att sga, kom det frn Inkasso att "xxx har tillkommit till er skuld". Jag ppekade detta till Inkassobolaget, utan vettigt svar.

Blev ganska irriterad och skrev i detalj ned allt med datum och hela rasket en gng till och svarade att jag inte vill ha ngon delbetalningsplan, bara att jag kan f betala den 25/9.
Jag ifrgasatte ven det hela med summan d delgivningen var p 3800. Jag har inte ftt ngot svar, det r 7 dagar sedan jag talade med dem i telefon och mailade in allting - inget svar.

Jag mailade ven EON. Jag har inte ftt svar drifrn. Fortfarande sger de p deras KTJ att det visserligen saknas betalningar och att det r konstigt att ingen faktura kommit utan bara "Har tillkommit till din skuld" frn inkasso.

Imorgon r det 21 dagar efter delgivning, och jag har ingen aning om hur vi ska lsa detta
Citera
2010-09-14, 17:18
Medlem
En frga... Har du blivit kontaktad av soc?
Citera
2010-09-15, 08:51
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
En frga... Har du blivit kontaktad av soc?

Nej, inte alls.
Citera
2010-09-15, 10:54
Medlem
Inkassobolag r allt som oftast helt omedgrliga. De r inte intresserade av om du verkligen r skyldig pengarna eller inte. Nu r jag inte expert p vad som hnder om man skrivit p delgivningen och inte bestridit men fr framtiden hll i tanke att man ALLTID bestrider fakturor dr man inte vet vad de grundar sig p. Vad gller en elfaktura r det hela enkelt. Den grundar sig p er elfrbrukning. Allts mste man visa upp att ni har haft den elfrbrukningen.
Verkar frbrukningen orimlig s krver man att mtaren kontrolleras.
Har man en delgivning hngande ver sig s slpp inte in eller visa att du r hemma fr frmmande personer (kontras iofs enkelt genom att ska upp dig p arbetsplatsen).
Ta kontakt med kronofogdemyndigheten eller en konsumentombudsman fr att f frklarat fr dig hur man gr tillvga.

Oavsett om du r intresserad av att kunna hantera liknande i framtiden s ta kontakt med din konsumentombudsman. r ganska sker p att soc mste kontaktas fr att man ska kunna stnga av strmmen. Sdanna saker r bra om du vet.
Behver du hosta upp lite pengar s kontakta pantbanken, allt av delmetall borde du kunna f ett vettigt ln p.
Senast redigerad av RMgX 2010-09-15 kl. 11:14.
Citera
2011-02-18, 09:39
Medlem
r det ngon som vet om elbolaget kan slcka ned elen ven om de inte har kunnat verlmna en delgivning, om man t ex r bortrest nr delgivningsmannen kommer?
Citera
2011-02-18, 20:12
Medlem
Lustigt att du inte ftt brev frn Soc d elbolag enligt lag ska rapportera nr en kund ligger efter med betalningar och riskerar avstngning. Ngot du verkar gra med antalet brev frn inkasso i tanke. Nt verkar vldigt, vldigt fel...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in