Citat:
Ursprungligen postat av alma
Ventilen stänger sig således när det är tillräckligt varmt runt termostaten.När sedan termostaten känner att det behövs värme så öppnar den ventilen igen.
hmmm...
jag fattar grejen att den stängs av och på om man bor i t ex lägenhet med fjärrvärme om man inte vill att det ska bli för varmt.
Men om man eldar i panna själv så vill man ju aldrig att det ska bli "för varmt" så att termostaten stryper flödet till elementet. jag vill ju att det ska bli så varmt som jag eldar - inte att elementet stängs av om det blir för varmt. dock tänker jag ju inte tokelda utan jag eldar för att det ska hålla runt 20 grader inomhus.
om jag skulle sätta alla element i huset på 3an (alltså ca 20 grader) och sen råkar det bli 22 grader inne så innebär det alltså att alla element stängs av tills inomhustemperaturen sjunker till 20 grader igen och dem sätts på igen. Då eldar jag ju i onödan i kanske flera timmar utan att elementen är påslagna.
Då är det väl bättre att jag har termostaten på 5an som väl motsvarar 25 grader eller nåt för att undvika att elementen stängs av.
Vad är alltså poängen med termostat när man eldar själv och inte har fjärrvärme?
eller är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang?