2010-09-03, 01:30
Medlem
nämenjovissts avatar
yo

är nybliven vedeldare med panna i köket utan ackumulatortank.

första vintern för mig blir den kommande 2010/2011.

eldar i pannan som värmer upp en mindre tank med vatten som sedan pumpas runt i elementsystemet med en liten vattenpump.

på varje element sitter en termostat med skalan 1-5.

vad jag förstått är steg 3 på den runt 20 graders värme?

men hur funkar den egentligen? om man har den på femman så strömmar vattnet alltså fritt runt i systemet utan strypning?

om man sätter den på 3 så stryps alltså vattenflödet så att vattnet flödar saktare genom systemet? eller?

men då belastas väl pumpen hårdare eftersom den då får kämpa mer?

å andra sidan så svalnar väl vattnet fortare om man har termostaten på 5 i och med att vattet rinner fortare/friare i systemet?

hur bevarar jag alltså värmen i vattensystemet effektivast?

eller nä vänta... elementen är väl inte seriekopplade utan kopplade individuellt på "huvudledningen"?

nä jag vettefan.

tips? råd?
Citera
2010-09-03, 01:33
Bannlyst
Kan bara säga att det kommer bli grymt jobbig för dig utan ackumulatortank i vinter... du förstår väl att du kommer få sätta klockan för att gå upp och elda mitt i natten om det blir en riktig vinter, typ som förra året....
Citera
2010-09-03, 12:48
Medlem
Termostaten innehåller gas som expanderar och drar ihop sig av temperaturskillnad.När den expanderar så trycker den på packboxen i ventilen så att det hela stänger sig och tvärtom när den drar ihop sig.Ventilen stänger sig således när det är tillräckligt varmt runt termostaten.När sedan termostaten känner att det behövs värme så öppnar den ventilen igen.
Det finns både serie och paralellkopplade värmesystem.Vanligast är paralell (2-rör system).Fram till sjuttiotalet förekom inga seriekopplingar(1-rör system).Om du har panelradiatorer som har ett kopppel på sidan och rören kopplade bredvid varandra på undersidan eller bredvid så kan du titta på röret på sidan som går upp till termostaten.Där sitter det en klisterremsa(om den finns kvar).Blå=2-rör, röd=1-rör. Finns även andra märkliga 1-rör system från sjuttiotalet som är kopplade under på mitten.
Har du gamla sektionsradiatorer,vilket nog är troligast så är det 2-rör system.
Citera
2010-09-04, 00:44
Medlem
nämenjovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alma
Ventilen stänger sig således när det är tillräckligt varmt runt termostaten.När sedan termostaten känner att det behövs värme så öppnar den ventilen igen.

hmmm...

jag fattar grejen att den stängs av och på om man bor i t ex lägenhet med fjärrvärme om man inte vill att det ska bli för varmt.

Men om man eldar i panna själv så vill man ju aldrig att det ska bli "för varmt" så att termostaten stryper flödet till elementet. jag vill ju att det ska bli så varmt som jag eldar - inte att elementet stängs av om det blir för varmt. dock tänker jag ju inte tokelda utan jag eldar för att det ska hålla runt 20 grader inomhus.

om jag skulle sätta alla element i huset på 3an (alltså ca 20 grader) och sen råkar det bli 22 grader inne så innebär det alltså att alla element stängs av tills inomhustemperaturen sjunker till 20 grader igen och dem sätts på igen. Då eldar jag ju i onödan i kanske flera timmar utan att elementen är påslagna.

Då är det väl bättre att jag har termostaten på 5an som väl motsvarar 25 grader eller nåt för att undvika att elementen stängs av.

Vad är alltså poängen med termostat när man eldar själv och inte har fjärrvärme?

eller är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang?
Citera
2010-09-04, 14:28
Medlem
jonnie83s avatar
Som någon annan skrev så klarar du dig inte utan en ackumulatortank.

Hur du än vänder och vrider på det så kommer du elda för kråkorna utan en ackumulatortank.
Så termostaten på elementen är ditt minsta problem.

I flerfamiljs hus med fjärrvärme går det till så att det sitter en stor värmeväxlare i källaren med en ventil till fjärrvärmen. Är det varmt i huset så stryper man ventilen till fjärrvärmen och termostaten på elementen är tillför att hålla jämn värme i lägenheten.

Ditt system nu är att du har bara två lägen som verkligen fungerar. Skit varmt eller ingen värme alls.
Tänk dig att du har bara varmvatten när du duschar. Det är svårt att få det lagom varmt då.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ackumulatortank
Citera
2010-09-04, 22:24
Medlem
nämenjovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie83
Som någon annan skrev så klarar du dig inte utan en ackumulatortank.

självklart har jag fattat att ackumulatortack är att föredra. men huset har ingen källare med en sådan. huset är gammalt och byggt som det är med det system som finns. jag är självklart inte ensam om att ha uppvärmningssystemet på det sättet, så det är bara att gilla läget.
Citera
2010-09-04, 23:00
Medlem
Allmänna råd:

Om radiatorerna sitter högre än pannan rekommenderar jag att du stänger av pumpen och litar till självcirkulationen. Den är i viss mening självreglerande.

Gå runt med luftningsnyckeln och lufta alla radiatorer. Fyll på vatten om det behövs.

Det finns en man som heter Ruben och använder signaturen "olle45" på diverse forum. Han har skrivit mycket bra om hur man bäst eldar i gamla pannor. Det viktigaste är att vedinlägget ska tändas uppepå i så kallade överförbränningspannor. Du hittar honom säkert på www.pellets.info
Citera
2010-09-04, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nämenjovisst
självklart har jag fattat att ackumulatortack är att föredra. men huset har ingen källare med en sådan. huset är gammalt och byggt som det är med det system som finns. jag är självklart inte ensam om att ha uppvärmningssystemet på det sättet, så det är bara att gilla läget.
Det är inte bara att föredra ack-tank, du eldar helt och hållet åt kråkorna utan. Du är förmodligen inte heller ensam om det men de som inte fixat det än är antingen helt dumma i huvudet eller helt enkelt tänker att det alltid funkat och då ska dem fortsätta med det.
Jag gissar på att du inte heller har pengar att lägga ut att göra ett riktigt system och det är ju inget att göra åt men hade det varit jag i det huset hade jag sett till att göra det till en av de största prioriteringarna att fixa. Nu vet jag ju inte heller vad du har för panna i köket men jag gissar på att det inte är av den modernaste saken? Om så är fallet så har du ett extremt ineffektivt system (har du givetvis ändå med tanke på att du saknar ack-tankar men det kan ju bli lite bättre)

Sry för offtopic.

Citat:
Ursprungligen postat av nämenjovisst
Men om man eldar i panna själv så vill man ju aldrig att det ska bli "för varmt" så att termostaten stryper flödet till elementet. jag vill ju att det ska bli så varmt som jag eldar - inte att elementet stängs av om det blir för varmt. dock tänker jag ju inte tokelda utan jag eldar för att det ska hålla runt 20 grader inomhus.

I ett normalt vedeldat värmesystem så använder man en shunt tillsammans med pannan och tankar för att få önskad temperatur ut till radiatorerna. Då har man en önskad temperatur på framledning och kan sen så att säga finjustera temperaturen i varje rum med hjälp av termostaterna på radiatorerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in