Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-13, 23:35
Medlem
Nyspulvers avatar
Halloj, jag är ledsen, jag glömde helt bort den här tråden . Hursomhelst, jag var och provade på wing tsun på celsiusgatan i Malmö och tyckte verkligen det var riktigt roligt och skulle säkert vara givande i längden. Dock så var och en kompis och provade på Muay Thai på Enighet och är nu fullkomligt hooked på det; jag upptäckte att, alla sina tekniker till trots, gav mig wing tsun helt enkelt för lite fysisk aktivitet; något som thaiboxningen däremot innebär... Fullkomligt älskar det. Hursomhelst, ni människor som inte lockas av kopiösa mängder svett och njuter av att dra ur er kropp det där sista unset energi som ni kan uppbåda; testa definitivt på wing tsun. Hade jag inte älskat den självspäkan som thaiboxining innebär hade jag definitivt kört på wing tsun (vilket, för övrigt, är den stil som Robert Downey Jr. tränat i fem år och som inspirerat till boxningsscenerna i Sherlock Holmes... so awesome...), stilen verkar vara riktigt givande .
Citera
2010-11-14, 14:30
Medlem
M.Roks avatar
Om du vill träna wing tsun (eller ving tsun) i malmö så skulle jag avråda dig från klubben på celsiusgatan faktiskt, klubbens grundare och huvudinstruktör kör någon form av eget race och har brutit ut från den traditionella Yip Man Ving Tsun-stilen.. Jag tränar Ving Tsun på en annan klubb i malmö och lund och mina klubbar är anslutna till WT-center Scandinavia i Köpenhamn vilket innebär att vi kan åka dit och gradera och gå på seminarium medan huvudinstruktören H på celsiusgatan har graderat sig själv, vilket säger en hel del om kvalitén på undervisningen är jag rädd..

VT i Skåne är relativt snävt och tyvärr har klubben på celsiusgatan bildat en egen liten organisation med snäva möjligheter att utvecklas..

Jag har tränat VT i dryga året nu och det börjar bli riktigt intressant nu, och eftersom jag tränar på två klubbar (som drivs av samma instruktörer) så får jag definitivt nog med såväl fys som teknik och bra träning!

PMa gärna om du har flera frågor!
Citera
2010-11-26, 20:29
Medlem
Gimandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Rok
Om du vill träna wing tsun (eller ving tsun) i malmö så skulle jag avråda dig från klubben på celsiusgatan faktiskt, klubbens grundare och huvudinstruktör kör någon form av eget race och har brutit ut från den traditionella Yip Man Ving Tsun-stilen.. Jag tränar Ving Tsun på en annan klubb i malmö och lund och mina klubbar är anslutna till WT-center Scandinavia i Köpenhamn vilket innebär att vi kan åka dit och gradera och gå på seminarium medan huvudinstruktören H på celsiusgatan har graderat sig själv, vilket säger en hel del om kvalitén på undervisningen är jag rädd..

VT i Skåne är relativt snävt och tyvärr har klubben på celsiusgatan bildat en egen liten organisation med snäva möjligheter att utvecklas..

Faktiskt så var det ett bråk som utlöstes mellan danskarna och svenska WT och dessutom blev huvudinstruktören i malmö Sifu innan dem avbröt samarbetet. WT i Sverige tränar ju fortfarande efter gradsystemet vilket jag tycker är väldigt givande.

Jag har för mig att samarbetet avbröts var för att Huvudinstruktören ville att vi skulle få testa på annat som WC då han bjöd in Wan Kam Leung bara för att visa skillnaden vilket andra inte tyckte om.

Kvalitén på undervisningen e riktigt bra enligt mig för han lär ut väldigt bra. Undrar dock hur du menar att det brutit sig loss från den traditionella yip man stilen
Citera
2012-08-28, 22:11
Medlem
Har faktiskt börjat på Wing Tsun. Gick min första lektion idag, och det är mycket intressant. Frågan e dock hur länge det tar att få in rörelserna.

Känns väldigt segt just nu i början. När brukar man få se "resultat"? 10 träningspass eller fler?
Citera
2012-08-31, 12:36
Medlem
Fairy-Tails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Har faktiskt börjat på Wing Tsun. Gick min första lektion idag, och det är mycket intressant. Frågan e dock hur länge det tar att få in rörelserna.

Känns väldigt segt just nu i början. När brukar man få se "resultat"? 10 träningspass eller fler?

Jag har tränat WT i en termin och börjar på min andra nu. Jag har fortfarande inte fått in t. ex kedjeslagen så jag själv är nöjd med det.
Man utvecklas hela tiden när man tränar, resultaten beror på vad du själv förväntar dig
Men 10 träningspass kommer man ganska långt på
Citera
2012-11-20, 23:30
Medlem
Jag skulle heller inte rekommendera wing tsun på Celsius gatan då träningen där är väldigt abstrakt och de vet inte vad de ska samt vill lära ut, lite av en Mc dojo faktiskt. Det finns bättre wt klubbar i Malmö som den på mma alliance vid Södervärn te.x.
Citera
2012-11-25, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculptor
Jag skulle heller inte rekommendera wing tsun på Celsius gatan då träningen där är väldigt abstrakt och de vet inte vad de ska samt vill lära ut, lite av en Mc dojo faktiskt. Det finns bättre wt klubbar i Malmö som den på mma alliance vid Södervärn te.x.

Instämmer, det är ett ställe där det mer snackas om kampsport än vad det egentligen tränas. Tränade där under några månader och inbillade mig att jag fick ut något den första tiden. Testade sen på thaiboxning och fick ett helt annat perspektiv på saker och ting
Citera
2023-10-19, 10:41
Medlem
Hur många utövare finns det i Europa ungefär? Har Tyskland tappat? Där tränade 80 000 det ett tag tror jag.
Citera
2024-03-01, 17:54
Medlem
Hahaha haha jag skrattar ihjäl mig. Vilka fantastiska referenser. Som att vara tillbaka på 80-talet. Dessutom en kampsport som till stor del lever kvar i en fantasivärld. Hur lyckas man med detta 2024. Trodde sånt här hade försvunnit.

Citat:
Ursprungligen postat av M.Rok

Jag har tränat VT i dryga året nu och det börjar bli riktigt intressant nu, och eftersom jag tränar på två klubbar (som drivs av samma instruktörer) så får jag definitivt nog med såväl fys som teknik och bra träning!

PMa gärna om du har flera frågor!
Citera
2024-03-01, 18:03
Medlem
Och där såg jag årtalet. Ok, men oavsett haha tack ändå för skrattet. Finns ens kung fu längre?

Citat:
Ursprungligen postat av RastaFari22
Hahaha haha jag skrattar ihjäl mig. Vilka fantastiska referenser. Som att vara tillbaka på 80-talet. Dessutom en kampsport som till stor del lever kvar i en fantasivärld. Hur lyckas man med detta 2024. Trodde sånt här hade försvunnit.
Citera
2024-03-01, 19:45
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaFari22
Och där såg jag årtalet. Ok, men oavsett haha tack ändå för skrattet. Finns ens kung fu längre?

Har haft två träningskamrater i MMA de senaste 5-6 åren som tränat kung fu, den ena någon kinesisk munkstil och den andra någon wing chun/jeet kune do stil. Ingen av dom kunde något användbart direkt.

Hon som tränat munkstilen var dock i grym form med mycket rörlighet osv. WC/JKD killen var värdelös överallt, kunde inte blocka ett enda slag och på marken försökte han sig på en massa konstig värdelös skit som inte fungerade.
Citera
2024-11-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Hon som tränat munkstilen var dock i grym form med mycket rörlighet osv. WC/JKD killen var värdelös överallt, kunde inte blocka ett enda slag och på marken försökte han sig på en massa konstig värdelös skit som inte fungerade.
Det var inte trevligt skrivet men det stämmer 100%

Det är bluff som vissa går på....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här