2010-09-04, 23:19
Medlem
Hej hej,

Ja som rubriken säger, ibland händer det att vissa program helt enkelt inte går att starta, antingen studsar ikonen i oändlighet och man får force quitta eller så dyker ikonen upp i docken men studsar inte och får ingen "vit plupp" under sig som visar att det är igång. Ju "tyngre" program desto oftare händer det känns det som.

Lite mer detaljer:
- MacBook Pro från juni -09, Snow Leopard (fullt uppgraderat).
- De program som problemet har uppstått på är hittills: Logic Pro (händer i princip varje dag), VLC, Transmission, Starcraft 2, Firefox (enstaka gånger), Photoshop (enstaka gånger).
- Det händer när datorn har varit igång ett tag, kanske mer än en timme eller så.
- Om jag startar om datorn så funkar det alltid att starta programmen.

Min fråga är naturligtvis om någon har någon aning? Jag har tänkt att lämna in datorn på rengöring då jag har märkt att den har blivit något varmare under året jag har haft den, men det är absolut inga extremtemperaturer så jag är tveksam om det är relaterat (maxar på 80-82 grader vs ca 75 innan). Samtidigt så är det ju en tidsfaktor inblandat dvs att mina problem endast uppstår efter en tids användning av datorn?

Är rätt ny på Mac men tycker mig minnas att man på Windows t.ex kunde gå in i aktivitetshanteraren och stänga ner vissa systemgrejer som sedan startade igen automatiskt som ett sätt att starta om vissa delar av systemet utan att behöva starta om hela datorn (mvh meningsbyggarn).

Ok det blev ett längre inlägg än vad jag tänkte men iaf, hjäääälp...
Citera
2010-09-05, 00:25
Medlem
Lethass avatar
Du har ju Aktivitetskontroll på macen istället för aktivitetshanteraren, också har du Systemmeddelanden som visar felmeddelanden på t.ex program som krashar osv. Kolla där och se om det står något.
Citera
2010-09-05, 13:24
Medlem
Tack, ska kolla där nästa gång det händer!
Citera
2010-09-12, 17:05
Medlem
Följande står i loggen när jag startar Logic, ikonen står och hoppar i docken en stund, sen slutar den hoppa men får ingen vit plupp under sig som säger att programmet är igång. Och när jag högerklickar på ikonen så står det "Application Not Responding" och jag kan bara välja "Force quit"... Någon som har en aning..

Kod:
9/12/10 5:02:15 PM	com.apple.launchd.peruser.502[94]	(0x1001010d0.mach_init.VersionCueCS4monitor[45758]) The following job tried to hijack the service "ah_serv_trigger.v1:45756" from this job: [0x0-0x235f15ce].com.apple.logic.pro
9/12/10 5:02:15 PM	[0x0-0x235f15ce].com.apple.logic.pro[45756]	ECMemReserve: starting in MainStage mode
9/12/10 5:02:15 PM	[0x0-0x235f15ce].com.apple.logic.pro[45756]	ECMemReserve: allocating in MainStage mode

EDIT: Det verkar ju som att det är Adobe's version cue som kan vara boven, i alla fall den här gången. Nån som vet hur man disablar den?
Senast redigerad av mrleech 2010-09-12 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in