2010-09-08, 21:57
Medlem
Tjenare!
Bor på ca 30 kvm (och bor på ett ställe där enbart mobiltbredband är alternativet för internet) och bestämde mig därför att köpa en trådlös skrivare från HP närmare bestämt hp photosmart wireless all-in-one. Installerade enheten när jag fick hem den och den fungerade utmärkt! För ett par dagar sen var smekmånaden över och nu är wireless pannkaka! får nu sitta med 5 meter kabel för att kunna skriva ut. Efter cirka 5 timmar av support från HP (fantastisk bra service!!) och även apple så har vi nog kommit fram till att det är de mobila bredbandet som ställer till problemet.
Jag kan inte så mycket om detta så ska försöka sammanfatta detta lätt, min fråga är således, har någon haft samma problem, vad finns det att göra åt detta??

1.Skrivaren fungerade utmärkt över det trådlösa nätverket, använder enbart airport i min macbook som hittande en "enhet"
2. Helt plötsligt slutade detta att fungera, fattade ingenting
3. Kontaktar HP support som testade "allt"
4. Efter många om och men kom vi fram till att det kan vara de mobila bredbandet, tydligen så arbetar detta på en 90.XXX.XXX.XXX ip adress och tydligen arbetar skrivaren på en 169.XXX.XXX.XXX ip adress vilket gör att dessa ej kan sammarbeta

Förstår någon överhuvudtaget (inte jag iaf!!)? Någon med samma problem? Finns det nåt att göra?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Försökte att hålla mig kortfattad =)

MVH KKKKK
Citera
2010-09-08, 22:01
Medlem
Pappersvargens avatar
Använder du någon typ av router till ditt mobila bredband?
90-adressen är en extern ip-adress och är den som är ansluten mot internet. 169-adressen är en autogenererad IP som du får när datorn inte kan komma i kontakt med någon DHCP-server.

En 169.256-adress (ja, du har 169.245 ) är att jämföra med en IP-adress som är 0.0.0.0. Denna får du till exempel fram på din dators ethernet-kort om du inte har någon nätverkssladd i vid DHCP-tilldelad IP.

Nu snurrar jag in mig alldeles för mycket i siffror och adresser, men det låter som att din eventuella router är kass. Modemet ska skicka den externa IP'n till routern som via DHCP delar ut interna IP-adresser (192).
Citera
2010-09-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Använder du någon typ av router till ditt mobila bredband?
90-adressen är en extern ip-adress och är den som är ansluten mot internet. 169-adressen är en autogenererad IP som du får när datorn inte kan komma i kontakt med någon DHCP-server.

En 169.256-adress (ja, du har 169.245 ) är att jämföra med en IP-adress som är 0.0.0.0. Denna får du till exempel fram på din dators ethernet-kort om du inte har någon nätverkssladd i vid DHCP-tilldelad IP.

Nu snurrar jag in mig alldeles för mycket i siffror och adresser, men det låter som att din eventuella router är kass. Modemet ska skicka den externa IP'n till routern som via DHCP delar ut interna IP-adresser (192).

Tack för snabbt svar!

Använder ingen router, vilket för övrigt(enl. HP och apple) skulle lösa problemet, men jag vill få det fungera ändå, behöver liksom ingen router för övrigt. Jag förstår inte riktigt de du skriver här^^men den utrustning jag har är: en macbook senaste modellen, ett telia mobilt bredband och en skrivare^^.

Enl. HP så lägger sig det mobila bredbandet som en enhet i air port vid anslutning, varför är det så?
Citera
2010-09-08, 22:17
Medlem
Pappersvargens avatar
Hmm. Det mobila bredbandet skall ju fungera som en uppringd uppkoppling (fjärranslutning).
Har skrivaren en 169-adress så kommer det aldrig att fungera. Hur har du parat ihop skrivaren med datorn? Att det är trådlöst förstår jag, men datorn måste ju på något sätt agera DHCP, eller hur fick du ihop det från början?
Citera
2010-09-08, 22:22
Medlem
Pappersvargens avatar
IP-adresser
För att förklara lite mer ingående och för att försöka få rätsida på det jag har skrivit ska jag försöka beskriva de olika IP som finns

Extern IP: Exempelvis 80.x.x.x, 172.x.x.x, 90.x.x.x och så vidare. Det vill säga den IP du får tilldelad av din ISP. Används för kommunikation ut mot internet.

Intern IP: Standard 192.168.x.x. Används endast för intern kommunikation till exempel mellan enheter i ett LAN.

169-adresser: 169-adresser, alltid 169.254.x.x eller 0.0.0.0 är den IP din dator får när den inte har någon kontakt med en DHCP-server. Du kan ha en intern IP även om du inte har någon kontakt med en DHCP men då har du ställt in manuellt vilken IP-adress ditt nätverkskort ska ha.

-----------------------------------------------------------------------------
Enklaste sättet att få din lösning att fungera är att sätta modemet i en 3G-router. Modemet ger då routern en extern adress, NAT i routern ger din dator och skrivare interna adresser och intern kommunikation är inte längre något problem
Citera
2010-09-08, 22:30
Medlem
Från början använde jag ett "dator till dator nätverk" tror jag =) fungerade gjorde det iaf. Man kan säga att skrivaren var gjord för att fungeravia trådlöst från första sekund, följde bara det en strömkabel och install cd, så självaste installationen skedde "trådlöst" och fungerade från början..

Som du förstår är jag inte jätte hemma på detta men förstår nog att det finns en lösning på problemet, den som du nämnt...

en annan fråga när jag ändå är igång =)
Kan jag på något sätt återställa nätverksinställningarna till ursprunget, har grejat så mkt med detta nu så vet knappt vad jag gjort.

MVH KKK
Citera
2010-09-09, 06:48
Medlem
Pappersvargens avatar
Visste inte att man kunde köra dator till dator trådlöst på Mac. Man lär sig något nytt
Jag tror dig när du säger att du har testat allt, men rutin säger mig att man ofta missar något enkelt. Har du kollat under Systeminställningar - Delning - Skrivardelning?

Hur man återställer får någon annan svara på.
Citera
2010-09-09, 11:03
Medlem
Andreasvbs avatar
En del mobila bredband stänger av AirPort-funktionen medan enheten är igång, tyvärr.

Du skulle kunna koppla ur den när du behöver skriva ut.
Citera
2010-09-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
En del mobila bredband stänger av AirPort-funktionen medan enheten är igång, tyvärr.

Du skulle kunna koppla ur den när du behöver skriva ut.

De hjälper tyvärr inte att koppla ur bredbandet :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in