Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-11, 02:21
  #1
Medlem
greenbatmans avatar
Sökte men hittade inte. Hur många skulle rösta om det kostade 20 50 eller 100 kronor, vet att det är en liten summa men hur mycket skulle det påverka?
Vilka partier skulle de drabba hårdast? finns det några lagar mot att ha en sådan regel ja menar om kostnaden är så låg kanske det är ok?
Själv tycker jag att det är galet jobbigt med alla dessa som röstar utan att veta ett piss.
Citera
2010-09-11, 02:25
  #2
Avstängd
surreal.thiss avatar
Bara idioter belatar mer än ett öre för att få sin 1:10000000 röst hörd.
Citera
2010-09-11, 02:30
  #3
Medlem
Boiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenbatman
Sökte men hittade inte. Hur många skulle rösta om det kostade 20 50 eller 100 kronor, vet att det är en liten summa men hur mycket skulle det påverka?
Vilka partier skulle de drabba hårdast? finns det några lagar mot att ha en sådan regel ja menar om kostnaden är så låg kanske det är ok?
Själv tycker jag att det är galet jobbigt med alla dessa som röstar utan att veta ett piss.

Jag skulle rösta om det kostade så mycket, men att ha en kostnad för att rösta vore odemokratiskt - för rösträtten gäller för alla och alla ska kunna ta del av valet, oavsett hur fattig man är. Det finns många som inte skulle ha råd att betala en hundring per röstberättigad familjemedlem, men som ändå är väldigt insatta och engagerade i politik (i och för sig, vem har sagt att fattiga inte är minst lika insatta i politik som "vi andra"?). Det skulle påverka väldigt mycket, för man vill ju alltid få upp valdeltagandet så mycket som möjligt och att införa en kostnad vore ju högst kontraproduktivt.
Det skulle drabba de partier som står för ett öppet och hederligt val där alla kan deltaga - det vill säga alla partier.

Sen kan man ju sätta det i relation - det finns vissa som kanske skulle anse att du inte kan tillräckligt för att få rösta.

Det finns idag två kriterium i lagboken för röstberättigande i Sverige: 18+ år och svensk medborgare. Endast. Så ja, det borde strida mot någon lag att införa en kostnad.
Citera
2010-09-11, 02:50
  #4
Medlem
greenbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Bara idioter belatar mer än ett öre för att få sin 1:10000000 röst hörd.


beror ju på hur många som är beredda på att lägga en tjuga om alla tänkte som du skulle jag lägga en tjuga på att bestämma.


Ja jo ett nationellt "test" kanske skulle va ganska odemokratiskt också, även fast det skulle vara ganska bekvämt att slippa alla "politiskinkompetenta".
Citera
2010-09-11, 02:53
  #5
Medlem
eXtremos avatar
Skulle man införa någonting vore det ett grundläggande prov där allmän kunskap om Sveriges statsskick och vad de olika partierna står för. Det finns många väljare, framförallt åt vänster, som röstar på (S) för att det är "rätt", för att vännerna gör det eller för att familjen alltid har gjort det.

Har man ingen aning om vad man gör skall man inte heller rösta, vi ser t.ex. hur (S) mobiliserar invandrare för att få upp rösterna, vet dessa individer vad (S) står för egentligen?
Citera
2010-09-11, 03:01
  #6
Avstängd
surreal.thiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenbatman
beror ju på hur många som är beredda på att lägga en tjuga om alla tänkte som du skulle jag lägga en tjuga på att bestämma.

"Om alla tänkte på [x] sätt.." skulle jag med betalat för att rösta men nu har vi nästan 10 miljoner idioter i landet så vi får räkna med att nästan tio miljoner idiotröstar, svårare än så är det inte.

Ju mer vi tar betalt desto fler idioter kommer rösta. Bättre att spendera skattepengarna på sjukvård och miljö, där de behövs.
Citera
2010-09-11, 14:17
  #7
Medlem
Forbliranonyms avatar
Då skulle jag seriöst ALDRIG rösta.
Citera
2010-11-07, 23:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Skulle man införa någonting vore det ett grundläggande prov där allmän kunskap om Sveriges statsskick och vad de olika partierna står för. Det finns många väljare, framförallt åt vänster, som röstar på (S) för att det är "rätt", för att vännerna gör det eller för att familjen alltid har gjort det.

Har man ingen aning om vad man gör skall man inte heller rösta, vi ser t.ex. hur (S) mobiliserar invandrare för att få upp rösterna, vet dessa individer vad (S) står för egentligen?
Det är detta som är demokratins största brist
Citera
2010-11-08, 02:16
  #9
Medlem
Jag har funderat en del på det där. Jag tycker helt klart att man borde börja sortera ut allt ointresserat slödder som befläckar demokratin, men jag inser också att man för det ändamålet varken kan begränsa rösträtten eller kräva av människor delar av deras förvärvsinkomst, då 100 kr i avgift kan vara av stor vikt för den fattige. Och alla fattiga är ju trots allt inte hjärndöda idioter, även om kanske majoriteten råkar vara det.

Jag tänker mig att man kanske skulle kunna sätta en avgift på x kronor, och sedan dela ut den summan i bidrag till alla med rösträtt inför valet. Då får vederbörande göra precis vad denne vill med pengarna, gå och rösta eller ta ett par öl, skit samma.

Visst skulle kanske en omoral infinna sig i att vissa lågavlönade personer prioriterar den hundringen på ett annat sätt, men det är också ytterst omoraliskt att rösta utan att kunna något eller bry sig om politik, så jag tror ändå att det goda skulle väga över, förutsatt att det skulle få effekten att alla WT-bönder drar ihop en mysig grillfest för pengarna istället. Man får ju trots allt ett system av valfrihet.
Citera
2010-11-12, 21:19
  #10
Medlem
Eller också vänder man på det:
Du får 1 procent avdrag på din inkomst om du går och röstar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback