Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2010-09-14, 14:23
  #61
Medlem
Sorkus avatar
ot raderat, skapa en egen tråd istället

/mod
Citera
2010-09-14, 22:43
  #62
Medlem
Mindstormers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleBaBolle
Hur gör jag så jag får en ny muspekare när jag håller över en bild i html?
Jag har lyckats ändra så jag har en bild på bodyn som är en gubbe jag ritat

.smile { cursor:url(http://i56.tinypic.com/10870px.jpg),auto }

och yaddayadda. men hur bär jag mig åt för att göra så bara över en bild?

Menar du så här?

Kod:
.smile{
   cursor: pointer;
}
Citera
2010-09-14, 23:11
  #63
Medlem
FettGalens avatar
Läraren bedömer väll hur pass felfri din html är? om det nu är html ni ska betygsättas på och inte de grafiska?
Citera
2010-09-15, 10:27
  #64
Medlem
AwZumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FettGalen
Läraren bedömer väll hur pass felfri din html är? om det nu är html ni ska betygsättas på och inte de grafiska?

HTML ska vara felfri MEN layouten måste vara snygg också.

Betygskriterierna för MVG säger väl allt?
Utan en vettig layout är du inte värd ett MVG oavsett om din kod är 100%.
Citera
2010-09-15, 10:38
  #65
Avstängd
Herr.Guvernors avatar
skulle tippa på vg, mvg.

jag fick G på samma kurs och jag ritade i princip bara en bild i photoshop (hela hemsidan i en bild) och gjorde lite konstiga koder som inte funkade ett smack.

fattar inte själv hur jag kunde få g idag.
Citera
2010-09-15, 12:56
  #66
Medlem
Webbdesign A är löjligt lätt,
Min bror fick som uppgift att skaffa en blogg, sedan skriva lite på den och ladda upp någon bild,
tror det variera var du läser och vem du har som lärare,
Jag fick vg på min sida med lite bilder och text byggd med frames för 3 år sedan, vi använde endast Dreamweaver då.
Citera
2010-09-15, 15:47
  #67
Medlem
Om vi lägger den subjektiva delen av design åt sidan, finns det många andra kriterier man kan bedöma. Saker som har med användarvänlighet att göra till exempel.

Såg att din meny inte ger någon indikation på vilken sida användaren besökaren. Har du lagt en länk kring logotypen så att den leder tillbaks till förstasidan? Hur snabbt går sidan att ladda?

Sådant och annat liknande brukade vår lärare trycka på.
__________________
Senast redigerad av xyzi 2010-09-15 kl. 15:50.
Citera
2010-09-16, 20:59
  #68
Medlem
Fundamentalists avatar
Grejen med en bra hemsida är inte så mycket design som det är uppbyggnad och interaktivitet. Men webbdesign som kurs är ju så jäkla simpelt att om man gör något som är 'snyggt' så ger det högt betyg.

Personligen skulle jag aldrig göra en hemsida med samma uppbyggnad som den jag hade nu. Min sida var enbart uppbyggd i html och var så statisk som enbart en html-sida kan vara.

Det här gav mig MVG i vilket fall: http://yfrog.com/5nwebbdesignj


Citat:
Ursprungligen postat av AwZume
Betygskriterierna för MVG säger väl allt?
Utan en vettig layout är du inte värd ett MVG oavsett om din kod är 100%.

Det man lär sig i webbdesign hade i alla fall INGENTING med säkerhet och göra, och yrkesmässigt? Big no-no där.
__________________
Senast redigerad av Fundamentalist 2010-09-16 kl. 21:02.
Citera
2010-09-17, 10:42
  #69
Medlem
chmod777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundamentalist
Grejen med en bra hemsida är inte så mycket design som det är uppbyggnad och interaktivitet. Men webbdesign som kurs är ju så jäkla simpelt att om man gör något som är 'snyggt' så ger det högt betyg.

Personligen skulle jag aldrig göra en hemsida med samma uppbyggnad som den jag hade nu. Min sida var enbart uppbyggd i html och var så statisk som enbart en html-sida kan vara.

Det här gav mig MVG i vilket fall: http://yfrog.com/5nwebbdesignj




Det man lär sig i webbdesign hade i alla fall INGENTING med säkerhet och göra, och yrkesmässigt? Big no-no där.

Stor variation från olika skolor kan jag meddela. Jag har tidigare arbetat inom området och valde senare att börja undervisa istället. Så mina små elever lär sig yrkesmässigt.
Citera
2010-09-30, 19:15
  #70
Medlem
TS, grymt jobbat på endast två lektioner!

Vi har haft 5+ lektioner och inte ens gått igenom så mycket. Länkar, bilder och boxar är nog det mest avancerade vi lärt oss på så kort tid. Visst fan är sidan skitful, men att lära sig detta (bortsett från spelen, gästboken osv som du copy-paste'at) på så kort tid är grymt. Sidan är långt ifrån ett MVG men fortsätter du i den här takten lär du kunna dra hem det i slutändan.

För er som snackade om åldern - varför skulle man inte kunna ha Webbdesign A i trean?

/p
Citera
2010-09-30, 21:13
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chmod777
Stor variation från olika skolor kan jag meddela. Jag har tidigare arbetat inom området och valde senare att börja undervisa istället. Så mina små elever lär sig yrkesmässigt.

Värst vad du låter über! Vad jag hört så undervisar de som inte kan själva...
Efter alla dina yttrande så borde du visa upp lite vad du gjort


Till TS; ganska dåligt men med tanke på att du precis börjat så är det inte så illa. I fall du vill hålla på med detta så räkna med ganska mycket svett
Lycka till!
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback