Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2004-06-30, 02:45
  #25
Medlem
Anarchists avatar
Oj, nu sökte jag på frogfot och megalomania som ni skrev, väldigt bra sidor, har inte sett tidigare... Bookmark = ON!
Citera
2004-06-30, 21:49
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Ett kilo svavel kostar 94 kr

Det går att hitta direkt från gruvan för säkert en tiondel av priset. Hur som helst så är råvaran mycket billig, att det är billigare att använda koncentrerad Svavelsyra till propplösare istället för Natriumhydroxid i en del utländska länder säger en hel del. Svavelsyra i DK/DE vet jag inte.

Citat:
Tycker ni förresten att vi ska starta en egen svavelsyra-tråd?

Om du vill diskutera något konkret och verkligen vill få ut något ur tråden är det nog bättre att ge ett försök förslagsvis på Sciencemadness.
Citera
2004-06-30, 22:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anarchist
ni är verkligen "hardcore"

Nä, hardcore vet jag inte. Tycker dock det är intressant att diskutera vad som egentligen går att göras av en amatör, vilka industriprocesser som skulle kunna fungera i liten skala osv.

Citat:
I många fall fungerar dock fosforsyra som en utmärkt substituent, speciellt om man vill undvika oxidation, nån som har hittat denna dam OTC?

Vad -Forsforsyra? nu har jag inte kollat efter just det men jag vet med mig att jag sett fosforsyra som "murtvätt" eller något sådant på Bauhaus (85% om jag inte minns fel) andra ställen att leta på är som rostborttagare.

Citat:
Nitro Injection: Nej, det var något nytt, jag är inte bekant med dessa projekt, var kan man läsa om dem, på nått annat forum kanske?

menar du att du inte känner till www.sciencemadness.org ?

Du har uppenbart missat vad jag tar för givet så jag antar att detsamma gäller - fast tvärtom - för mig (jag har missat vad du tar för givet). Något emot att ge några länkar?
Om något skulle vara enbart drogrelaterat så är jag dock inte intresserad.

Citat:
har dem lagd ner verksamheten, deras sida verkar vara nere?

http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=133323

Citat:
Har ni hört talas om IIP, det är en helt anonym IRC-service

Anonym my ass..
Allvarligt talat är jag för paranoid för att göra något sådant, är dessutom för okunnig/ointresserad för att förstå hur anonymiteten skulle gå till och dessutom undrar jag hur de tjänar sina pengar? nä, skumt det där.
Citera
2004-06-30, 23:35
  #28
Medlem
Jomazis avatar
Fosforsyra finns som "klinkerrent", minns inte vilket märke eller var, men det finns , det står "15% fosforsyra 85%" på förpackningen, ganska lustigt sätt att skriva koncentration på ,

Jag är väldigt intresserad av fler kemiföretag som säljer till privatpersoner, skicka gärna länk!

Roguesci.org och sciencemadness.org är väldigt bra forum som inte får missas, har hittat massvis med information på dem! Heter förresten "Jome Skanish" på rs och "Jome" på scm.
Citera
2004-07-03, 08:48
  #29
Medlem
phreakdentas avatar
På trådskaparens begäran flyttas tråden till det nya forumet Kemi och Pyroteknik...
Citera
2004-07-03, 15:25
  #30
Medlem
Mycket intressanta diskussioner!

Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Jag har prövat grafit i liten skala.... det gick inte vidare bra, men det berodde nog mest på att jag fått tag i usel grafit. Magnetit vore intressant, men det kräver att man har tillgång till en bra brännare då det smälter först vid 1600 grader.

Enligt vad jag läst, så hör grafit till de sämre elektrodmaterialen av de som används industriellt, det har kort livslängd och förorenar elektrolyten. Magnetitelektroder däremot håller 2-3 år vid industriell användning, räcker nog livet ut för en amatör. De gjuts i ihåliga s k kokiller och beläggs invändigt med koppar för bästa möjliga kontakt. För att tillverka en sån kanske man kunde höra av sig till ett mindre gjuteri som tillverkar på beställning? Om man gör formen själv (sand) och har lite magnetit (vet inte var man får tag i, men det borde ju inte vara dyrt) kanske det inte kostar så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Anarchist
Föressten, grabbar, är det nån av er som har hittat natriumnitrit OTC? Fan, om ni har det så måste ni säga var!
Natriumnitrit används i skinka och leverpastej, åtminstone användes det förr. Minns att det var diskussioner om "nitriten" i skinkan, som ansågs hälsofarlig. Kanske har det tagits bort, annars går det kanske att höra med tillverkare av charkuteriprodukter.

Ang tillverkning av svavelsyra, så gjorde man det förr genom upphettning av järn- eller kopparsulfat. 1746 uppfann John Roebuck blykammarprocessen, vilken gick ut på att förbränna svavel eller svavelkis i kammare av bly, tillsammans med en mindre mängd salpetersyra som fungerar som katalysator. Processen finns beskriven i Nordisk Familjebok på Projekt Runeberg, http://www.lysator.liu.se/runeberg/ , sök på blykammarprocessen. Det finns f ö mycket intressant i Uppfinningarnas Bok, speciellt fjärde bandet, också på projekt Runeberg (dock finns det ingen bra sökfunktion, söker man på ett ord får man upp alla gånger det dyker upp och inte bara rubriken, vilket gör att det kan ta ett tag att hitta).

Att tillverka svavelsyra själv skulle antagligen inte bli så billigt, men det är ändå intressant att fundera på. Har själv funderat lite över vilka industriella processer som skulle gå att genomföra hemma, antagligen ganska många om man verkligen ger sig fan på det. Om man kollar i böcker om vetenskaps- och industrihistoria hittar man de enklaste metoderna, de som användes först. För att åstadkomma höga temperaturer, t ex för smältelektrolys av natriumklorid, kan man använda en liten keramikugn. För elektrolys behöver man ofta mycket hög strömstyrka, vilket man skulle kunna få från ett switchat nätaggregat. Har även funderat över hur man ska åstadkomma höga tryck, men vet inte så mycket om hur man handskas med sånt.
Citera
2004-07-05, 21:27
  #31
Medlem
andyboys avatar
Hej, ni får ursäkta mig om jag upprepar något men jag var bara så glad att få läsa på svenska för en gångs skull så jag skummade igenom posterna.

Svavelsyra är tillgängligt på HCJ för er som bor i eller nära Göteborg (http://www.hcjbil.se/index.asp?page=batterier). 1 liter 37% för runt 40-45 kronor. För dom mer äventyrslystna så kan jag rekommendera att ta en tur till Danmark, där säljer dom 96% i affärer som heter Matas. Enda kruxet är att man måste beställa 2 veckor i förväg (Dom säljer även 62% salpetersyra OTC - bara att ta i hyllan). Dom har rätt mycket kul grejer, kolla deras hemsida här: http://www.matas.dk/ (Gå in på "Om matas" - "finn butik")
Citera
2004-07-05, 22:17
  #32
Medlem
Jasså både Svavel och Salpetersyra finns mer eller mindre tillgängligt för privatpersoner i Danmark? Trodde jag verkligen inte, har fått för mig att DK var lite på den restriktiva sidan..

Välkommen till FB förresten!

/ Nitro Injection
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback