• 1
  • 2
2010-09-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joniiiii
Shyssta tips!

Men tex kolla in Tommy carruthers.
http://www.youtube.com/watch?v=5LI7LmUNr8w

Galet snabba armar! Eller hela jvla han e sjukt snabb! (om man kollar sparkar osv)

Liksom visst att han trnat lnge o har allt i huvvet men men andra rr sig inte s fort.

S gr de trna sig till den snabbheten p gymet r allts frgan.

Fr det lter mest logiskt (i mitt huvud) att om man tex kr 20 toksnabba reps.
Ist fr 4 tunga lngsamma. S fr man med tiden mycket snabbare muskler d dom r vana vid att arbeta fort??? Ja kan inte mycket om detta men ja tycker de lter vettigt?
Men det r inte s mycket kraft bakom dom slagen, eller hur?
Citera
2010-09-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontish!
Jonii: Glm den dr filmen och superninja killen, frmodligen kan han inte ens sl av en pappersservett med de dr slagen.

Nu struntar vi vad han kan o inte kan sl av Det r snabbheten han har i musklerna ja undrar om man kan trna upp med speciell trning i gym! Nu skiter vi i vad han utvar osv:P
Den snabbheten han har ser man inte hos boxare. (?)

Det r den snabbheten ja vill ha. Okej visst han gr en kort vg med sina slag.
Inte sett en boxare som rr sig med samma hastighet (?)

Citat:
Ursprungligen postat av Oppfinnar-Jocke
Men det r inte s mycket kraft bakom dom slagen, eller hur?

Hastighet = mycket energi.

Exempel.

Freml som vger 10kg som frdas i en hastighet lt sga 10m/s = ca 500J
Freml som vgen 5kg som frdas i en hastighet p 20m/s = ca 1000J
Och om fremlet skulle vga 2,5kg som frdas i 20m/s skulle de fortfarande bli 500J

Samma energi som ngot som bestr av 4ggr mer massa genom att ka hastigheten till det dubbla.

S bara fr att lite massa r i rrelse kan de komma upp i mer energi genom strre hastighet.
Citera
2010-09-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joniiiii
Nu struntar vi vad han kan o inte kan sl av Det r snabbheten han har i musklerna ja undrar om man kan trna upp med speciell trning i gym! Nu skiter vi i vad han utvar osv:P
Den snabbheten han har ser man inte hos boxare. (?)

Det r den snabbheten ja vill ha. Okej visst han gr en kort vg med sina slag.
Inte sett en boxare som rr sig med samma hastighet (?)

Hastighet = mycket energi.

Exempel.

Freml som vger 10kg som frdas i en hastighet lt sga 10m/s = ca 500J
Freml som vgen 5kg som frdas i en hastighet p 20m/s = ca 1000J
Och om fremlet skulle vga 2,5kg som frdas i 20m/s skulle de fortfarande bli 500J

Samma energi som ngot som bestr av 4ggr mer massa genom att ka hastigheten till det dubbla.

S bara fr att lite massa r i rrelse kan de komma upp i mer energi genom strre hastighet.
Det jag menar r att killen slr med armarna och inget med hfterna. Folk som utvar ngon slags kampsport p elitniv som slr snabbt anvnder hften. Men visst om du vill lra dig att sl som killen i videon s freslr jag att du var p att rra armarna s snabbt du kan.

Lycka till.
Citera
2010-09-21, 22:56
Medlem
Som sagt slag utan hft = mindre massa i rrelse.
MEN det kan kompenseras upp med hastighet ( beror p vikt mellan de 2 som jmfrs)
Snabbt slag innebr ocks svrare att hinna blocka.

Men nu skiter vi i det hr d ja inte orkar diskutera mer!

Tack fr alla svar iaf!
Citera
2010-09-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontish!
Alla boxare p hg niv trnar styrketrning, ingen struntar i det och ingen blir stel/lngsam av det om man trnar p rtt stt!

Att trna som en discogymare kommer gra en stel, Basvningar/Olympiska lyft kommer gra dig bde starkare och explosivare.

Jonii: Glm den dr filmen och superninja killen, frmodligen kan han inte ens sl av en pappersservett med de dr slagen.

Trna Basvningar, gummiband och hoppvningar s blir du explosivare.
Armhvningar med klapp r bra ocks!

har du ngon klla p det? frsker inte tillrttavisa dig, r bara intresserad
Citera
2010-09-22, 15:43
Medlem
Jontish!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teepifejjan
har du ngon klla p det? frsker inte tillrttavisa dig, r bara intresserad
Vetinte var jag ska leta rtt p en klla som sger att alla som trnar just boxning trnar styrketrning, det finns nog inte. Jag r insatt i kampsport i allmnhet och trnar vldigt mycket och vet att s r fallet.

Kllan jag kan anvnda mig av fr att styrka detta r den nationella fysprofil som RF och SOK tagit fram, dr tester utfrs p elitidrottare. Resultaten jmfrs sedan med vad man br ligga p fr resultat fr att gra medaljprestationer, Fysprofilen inkluderar ven kampsportare.

Fr att klara av testerna med Index 10 mste du garanterat trna styrketrning aktivt: http://www2.rf.se/eic/mitt/files/%7B...5ECC378%7D.pdf
Citera
2010-09-22, 17:20
Bannlyst
Mycket mindre massa i TKD slag. I boxning lgger du in en stor del av kroppsvikten, mycket tyngre n TKD slag.
Citera
2010-09-22, 19:24
Bannlyst
Nr jag trnar p rena slag brukar jag tnka att scken r ett tungt freml som svingar mot mig som jag mste stoppa med ett slag. D blir det att man mste liksom luta in sin kroppstyngd fr att stoppa den. Hemma har jag en liten 20kg's sck som ju e alldeles fr ltt s enda sttet att kunna sl den med iallafall lite tyngd r att alltid sl p den nr den svingar tillbaka mot mig och liksom stoppa den i sina spr. Den r frsts s ltt s den flyger ivg iallafall, men det funkar lite grand. Man liksom lutar in sin tyngd fast bara i det gonblicket som nven trffar. Bam! Dr lutar man in kroppstyngden i en enda snrt. Det skulle inte g att stoppa ett strre freml som svingar mot dig med TKD slag fr det finns fr lite tyngd bakom.
Citera
2010-09-23, 00:11
Medlem
Kebabsugers avatar
jag har ftt upp min speed genom att nta i flera r :P

men har testat gummiband vilket verkar ge lite effect eftersom nr man sedan slr utan motvikt s knns man snabbare :P
Citera
2011-02-21, 02:14
Bannlyst
Montera upp en pronboll som du boxar p. Du kommer att mrka att dina slag kommer ka i hastighet sen nr du kr sck eller sparras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in