• 1
  • 2
2010-09-30, 16:00
Medlem
Kanske slår in öppna dörrar här men det är ju inte så att solen (stjärnan) skickar ut vitamin D som når jorden och sedan tränger in igenom huden på oss.

Låter så på vissa poster men det kan ni väl ändå inte tro?
Citera
2010-09-30, 16:14
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Kanske slår in öppna dörrar här men det är ju inte så att solen (stjärnan) skickar ut vitamin D som når jorden och sedan tränger in igenom huden på oss.

Låter så på vissa poster men det kan ni väl ändå inte tro?

Nej, så är det förstås inte. D-vitaminen sitter i huden på oss, så att säga.

Men, ang. trådstartens fråga ser jag att ingen har besvarat frågan, nämligen:

Kan vi få D-vitmain från lampor?

Jag känner inte till om det är så och är själv nyfiken på svaret.
Citera
2011-12-21, 12:06
Medlem
Vart köper man såna här lampor, tänkte om man skulle ha en ny kökslampa, eller i vardagsrummet?

Jag hittade bara denna sida när jag googlade: http://www.wellness-shop.se/find_UVB-lampor.html
Citera
2011-12-26, 07:43
Medlem
sara.nillsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
Det är en UVB-lampa du är ute efter.

stämmer bra
Citera
2011-12-26, 11:39
Medlem
christerys avatar
Ett solarium alltså om man nu ska, så använd det sparsamt. Men UV ljus startar bildningen av D vitaminer i huden. Annars får du äta dom, finns i rapsolja, fiskleverolja (AD droppar? OMEGA-3?), fet fisk, äggula och mejeriprodukter. Eftersom den är fettlöslig ska du inte använda lightgrädde...
Citera
2011-12-26, 12:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Men är det verkligen så smart att ha UV-lampor inomhus? Har jag fattat saken rätt så skyddar vanligt fönsterglas mot en del UV-strålning. Vore ju så lagom smart att sabba förstautgåvorna av Harry Potter bara för att man vill ha lite extra vitaminer.

Dessutom så är det för oss ljushyade att det räcker med att gå ut någon halvtimma med bara armar för att få i sig sitt dagsbehov av vitamin D. (Antar väl att man får i sig vitaminer av att gå ut om vintern när det är soligt ute.) Det är de stackars mörkhyade som måste trycka i sig vitamintillskott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in