Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2010-09-27, 20:58
  #37
Medlem
Alla förslag att försvaga demokratin har mitt fulla stöd.
Citera
2010-09-27, 22:01
  #38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag är övertygad om att kungen skall bort och att vi skall införa monarki men det är knappast världens viktigaste fråga men att ge han mer makt är att gå i fel riktning.

Tvärtom! Vi har en välfungerande minarki. Vi lär ha kvar den länge än. Då är det väl bra att den används till att stärka landet och vår demokrati. En demokratiskt utsedd statsminister får en högre legitimitet om han också utnämns av Konungen och svär en ämbetsed. Ritualer och därtill sammanhängande aspekter är viktiga, vilket vi i Sverige gärna bortser ifrån. Det borde vi inte.
Citera
2010-09-28, 23:45
  #39
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Nej, vi borde omgående sätta kungafamiljen på en båt till Danmark samt beslagta deras tillgångar och övergå till ett demokratiskt statsskick. (Kanske den enda frågan där jag håller med vänstern). Där skulle SD ha något att bita i, inga invandrare suger åt sig så mycket skattepengar i bidrag från vanliga svenskar som Bernadottarna.

Om det i sig genererar en vinst för Sverige som land är det väl inte direkt försumbart.
Citera
2010-11-07, 13:16
  #40
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Min uppfattning är att Riksdagen bör utse statsminister efter förslag från talmannen, men att Konungen skall utnämna den utsedde statsministern för att han skall få laga befogenhet. På samma sätt anser jag att Konungen skall utfärda de lagar som Riksdagen stiftar, för att dessa skall få laga kraft. Skälet är att en statschef som har en symbolisk uppgift också måste ha en formell roll vid regeringsbildning och lagstiftning. Idag underanvänder Sverige sin statschef, vilket något försvagar de demokratiska beslut som fattas.

Oki men då måste vi nog byta kung.

Fast...jag glömde att vår kung inte är demokratiskt vald och inte kan väljas enligt våra demokratiska principer så hur menar du att en kung och i synnerhet vår kung ska stärka de demokratiska besluten som fattas?
Citera
2010-11-07, 18:44
  #41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Oki men då måste vi nog byta kung.

Det reder sig själv i sinom tid. Under de 1000+ år vi har haft monarki, har kungarna alltid bytts.

Citat:
Fast...jag glömde att vår kung inte är demokratiskt vald och inte kan väljas enligt våra demokratiska principer så hur menar du att en kung och i synnerhet vår kung ska stärka de demokratiska besluten som fattas?

Monarkin är demokratiskt accepterad, och vårt statsskick har legitimerats i riksdagen förmodligen fler gånger än någon annan fråga - inklusive vem som skall vara statsminister. Kungen legitimerar genom den 1000-åriga tradition som finns i ämbetet, och ger därför utnämningen en historisk tyngd och en hög legitimitet.
Citera
2010-11-07, 21:09
  #42
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det reder sig själv i sinom tid. Under de 1000+ år vi har haft monarki, har kungarna alltid bytts.



Monarkin är demokratiskt accepterad, och vårt statsskick har legitimerats i riksdagen förmodligen fler gånger än någon annan fråga - inklusive vem som skall vara statsminister. Kungen legitimerar genom den 1000-åriga tradition som finns i ämbetet, och ger därför utnämningen en historisk tyngd och en hög legitimitet.

Det är Sverige vi lever i. Vi firar inte ens vår nationaldag. Vi har två någorlunda starka traditioner och det är jul och midsommar och ingen av dessa går i nykterhetens tecken. Det är också dessa två dagar vi spenderar mest pengar på sprit och mat och julen är alltigenom en konsumtionsdag. Så det där med 1000-åriga traditioner som du menar kungen står för har för de flesta ingen historisk tyngd eller legitimitet.

Däremot kanske det borde ha det... men jag är pragmatiker. Kungen en hor.... om media får bestämma.
Citera
2010-11-07, 21:58
  #43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Det är Sverige vi lever i. Vi firar inte ens vår nationaldag. Vi har två någorlunda starka traditioner och det är jul och midsommar och ingen av dessa går i nykterhetens tecken. Det är också dessa två dagar vi spenderar mest pengar på sprit och mat och julen är alltigenom en konsumtionsdag. Så det där med 1000-åriga traditioner som du menar kungen står för har för de flesta ingen historisk tyngd eller legitimitet.

Däremot kanske det borde ha det... men jag är pragmatiker. Kungen en hor.... om media får bestämma.

"De flesta" är inte så viktigt. Det är de få, pålästa och högljudda som räknas. "De flesta" har vanligen just det intresset som Du nämner - att konsumera alkohol. de påverkar sällan politiken.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback