Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-28, 23:10
  #1
Medlem
lolfishs avatar
Hej, jag hade tänkt mig att köpa in några kemikalier ifrån Polen. Jag undrar bara om det behövs några speciella tillstånd eller problem med att få in det i Sverige.
Här är listan:

KClO4 1 KG
Sulfur 500 G
Vineyard charcoal 3 KG
Mortar tube 2'' "1"
Insulating band "2"
Electric igniter "10"
Ceramic grinding media 5 KG
Steel wool 500 G
AL GERMAN DARK 500 G
"Ammonium nitrate 5 KG
Citera
2010-09-28, 23:35
  #2
Medlem
Som jag ser det är det "Steel wool" som kommer bli ditt stora bekymmer. Jag kan ju nämna det att just steel wool från början hette något annat och förkortades S.O.S .... av en anledning(?)

Det är väldigt lättantändligt och kan börja brinna med hjälp av ett vanligt litet batteri.

Så var försiktig. Jag tror att du behöver tillstånd både från kemikalieinspektionen och länstyrelsen för att få hantera det.
Citera
2010-09-29, 00:28
  #3
Medlem
Jag är rätt så säker att kaliumperklorat är skyddsklassat och du behöver tillstånd för att köpa det i ren form,används för att göra sprängämnen. Stålullen är nog det mindre problemet.

Dessutom:
5kg ammoniumnitrat ska du nog undvika att köpa på nätet om du ogillar att polisen/säpo ska göra hembesök. Det är en substans som sätter igång en snabb utredningskedja om det dyker upp via posten.
__________________
Senast redigerad av scheele 2010-09-29 kl. 00:31.
Citera
2010-09-29, 09:00
  #4
Medlem
lolfishs avatar
Men man kan köpa stålull i vanliga affärer så man lär inte behöva några tillstånd för att hantera det. Är doc inte säker.

Jag tänkte också på ammoniumnitratet skulle ställa till problem. Jag skulle verkligen vilja få hem ammoniumnitrat. Tror ni att det hjälper om jag skär ner lite på vikten?
Vill verkligen inte ha något med polisen att göra

Mvh// Fisken
__________________
Senast redigerad av lolfish 2010-09-29 kl. 09:53. Anledning: stavfel
Citera
2010-09-29, 10:27
  #5
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Kombinationen av de grejorna skulle ge dig problem om tullen öppnade paketet. Men nu öppnar de inte paket från Polen, så du behöver inte oroa dig.
Citera
2010-09-29, 11:53
  #6
Medlem
pyro860s avatar
Borde vara lugnt iom fri handel inom EU.
Annars nekar du bara och säger att nån beställt i ditt namn.
Citera
2010-09-29, 11:58
  #7
Medlem
lolfishs avatar
Okay, tack så mycket för hjälpen
väldigt tacksam.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback