Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Ja, jag håller med om att det är mycket ologiskt. Likadant de här telefonlinjerna, vad de nu kallas, "Killar - ring och snacka med tjejer, 100:-/minut!
Tjejer, ring gratis!" Sån här särbehandling ser nästan ut som kvotering i mina ögon, kvinnor kommer med på basis av att de är kvinnor, medan män får betala straffavgift för att de inte är kvinnor. Men jag har svårt att förstå varför det är såhär, det är som om kvinnor är en bristvara i vissa sammanhang. Ändå är det ju hälften/hälften av oss här i världen.
Jag funderade på om det finns nån motsvarande situation eller företeelse som skulle kunna tjäna som jämförelse. Hur är det med såna här stripp/porrklubbar? Vill kvinnor gå på såna, släpps de in, är de i minoritet? Här är min okunskap väldigt stor. Däremot har jag forskat en del på enkönade hemliga sällskap typ Frimurare, neo-Tempelriddare, Rotary etc. Där har feminister varit kritiska men kanske inte så mycket för att de är avis på de spännande ritualerna och hemlighetsmakeriet utan snarare för att det är viktiga och informella nätverk som kan vara till nytta vid affärskontakters knytande och ömsesidig hjälp (och förvisso även korruption). Och då har kvinnor ansett sig ha en orättvis nackdel. Sammansatta frågor allt detta.
Strippklubbar släpper in båda könen.
Herrklubbar som jag tog upp tidigare är nog det som bäst kan liknas vid dessa tjejfester.
Hemliga ordensällskap faller kanske lite utanför.
Man kan även tänka sig att förenings- och religionsfriheten åsidosätts om politiker petar där.
Tjejer får väl knyta kontakter på Ladies' Night.