Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-24, 23:35
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoogi
jag tycker du gor sa har - ak pa "niggerball"-korstag i england och beratta har hur det gick sen?
Ja, jag får göra det någon gång

Edit:
Citat:
marabou mjolkchoklad innehaller ju inte heller choklad... utan kakao.

kakao blir choklad nar man blandar det med socker och fett.
Ja man blandar i socker och fett (mjölk i det här fallet) och så blir det choklad.
Senast redigerad av NotAGirlCalledBrian 2010-11-24 kl. 23:39.
Citera
2010-11-25, 22:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Jo det måste stämma att neger kommer från "negro" men det är oklart om den som hittade på namnet negerboll gjorde det enbart för att de är svarta till färgen eller om det var en skämtsam anspelning på afrikaner. Klart är i alla fall att de kallades negerbollar långt innan vi fick en invandring från afrika i någon större utsträckning.

Blackballs tycker jag låter konstigt då de är utsmyckade med vitt pärlsocker eller kokos. Och anledningen till att jag tycker att det borde vara mer omtalat är just det kontroversiella namnet.

Jag startade ju en tråd om detta på 4chan (som sedan försvann, om jag förstått det rätt så försvinner alla trådar där efter ett tag) och då fick jag som svar att bakverk som kallas negerbollar finns i Danmark och delar av östeuropa också.
Och i Frankrike kallas det vi kallar för gräddbullar tydligen Tête de nègre (negerhuvud) - https://www.flashback.org/sp25828524
Och i Holland hade de ett bakverk som kallades Negerzoen förr men det namnet förbjöds tydligen - https://www.flashback.org/sp25918113
Detta kan vara en anledning till att våra negerbollar inte är så omtalade.

Ok, men den franska och hölländska varianten är väl med grädde/vispad äggvita? Är den danska/östeuropeiska "massiva" bollar med deg som våra och försedda med pärlsocker/riven kokos?
Citera
2010-11-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ok, men den franska och hölländska varianten är väl med grädde/vispad äggvita? Är den danska/östeuropeiska "massiva" bollar med deg som våra och försedda med pärlsocker/riven kokos?
Ja, den franska tete de negre är ju som sagt det vi kallar gräddbullar. Den hollänska verkar likna gräddbullar rätt mycket. På 4chan lade jag upp en bild på negerbollar och ett recept och då skrev folk från Danmark, Tjeckien och ett par andra länder i central/östeuropa att de hade sådana eller liknande i sina länder. De skiljer sig säkert åt emellan de olika länderna men på vilket sätt och hur mycket kan jag inte svara på.
Citera
2010-11-27, 21:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Ja, den franska tete de negre är ju som sagt det vi kallar gräddbullar. Den hollänska verkar likna gräddbullar rätt mycket. På 4chan lade jag upp en bild på negerbollar och ett recept och då skrev folk från Danmark, Tjeckien och ett par andra länder i central/östeuropa att de hade sådana eller liknande i sina länder. De skiljer sig säkert åt emellan de olika länderna men på vilket sätt och hur mycket kan jag inte svara på.

Tack för svaret! Ett nord-centraleuropeiskt bakverksfenomen således. Inressant. Leve negerbollen!
http://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw
Citera
2010-11-27, 22:19
Medlem
CuliusJeasars avatar
Nu handlar ju tråden inte om bakverkets benämning, men jag känner mig ändå nödgad att poängtera:

Folk som kallar chokladbollar för negerbollar anno 2010 är det extrem WT-varning på i min värld.

onT:

Jag tror inte det.
Citera
2010-11-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar
Nu handlar ju tråden inte om bakverkets benämning, men jag känner mig ändå nödgad att poängtera:

Folk som kallar chokladbollar för negerbollar anno 2010 är det extrem WT-varning på i min värld.

Vilken märklig värld du måste leva i.
Citera
2010-11-27, 22:54
Medlem
Negerbollars avatar
GÅr säkert och åka till ett café i UK och be om en Niggerball !
Citera
2010-11-28, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerbollar
GÅr säkert och åka till ett café i UK och be om en Niggerball !
OT men jag gillar ditt användarnamn
Citera
2010-11-28, 15:59
Medlem
notbrian, jag vet inte om du sag det har, hittade det nar jag tjabbade om ordet "neger"s vara eller icke vara i en annan trad, fran wikipedias "negro" sida: http://en.wikipedia.org/wiki/Negro

"In Swedish neger used to be considered a neutral term for black people, but the term has gradually fallen out of favour through the 1960s, 1970s and 1980s. Today the neutral term to define a black person is svart ("black"). There is a Swedish pastry traditionally called negerboll (literally "negro ball"). Due to its possible offensive character, the name has fallen out of favor in for example new cooking books, being replaced by "Chokladboll" (Chocolate Ball), though it is still used colloquially."

sa iaf alla som laser den vet om det.
Citera
2012-04-20, 19:53
Medlem
Nu är vi i alla fall kända för våra negertårtor
Citera
2012-06-07, 00:22
Medlem
Gammal tråd men är chokladbollar svenskt eller kommer det från något annat land och vi har försvenskat det genom tiden? Vad mer finns det för riktigt svenska bakverk?
Citera
2012-06-07, 00:40
Medlem
SegPingvins avatar
Utomlands heter det väll "winerbrods" om jag inte är helt ute och cyklar. Iallafall i USA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in