Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-11, 03:41
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
^

Engelsmännen har flera regler som gör språket lättare att förstå och snyggare.
Däribland att undvika just trippelkonsonanter och i olika fall av adjektiv som kommer efter substantiv. Inte svårare än att lägga till en regel, om man nu måste ha sådana, om ordens innebörd.

https://www.butte.edu/departments/ca...on/hyphen.html


Här finns ännu fler förslag och de verkar vara mycket mer flexibla, i.e. use "common sense". Istället för att hela tiden vara konsekventa.

Engelsmännen har regellöshet som regel: du måste för varje enskild sammansättning memorera om den skall sammanskrivas, särskrivas eller eventuellt skrivas med "hyphen"! Som exempel väljer jag en slumpvis mening ur George Orwells Homage to Catalonia:

"Forage-caps, zipper jackets, Sam Browne belts, hunting-knives, water-bottles, revolver-bolsters were displayed in every window."


Vill vi ha det så?
Citera
2023-12-11, 15:54
  #146
Medlem
Mera julgrejor

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Har fullljugen (full-ljugen eller ful-ljugen) nämnts i tråden? Annars tillfogar jag det som mitt bidrag!

Härmed infogas fullljugen i listan.


Sill ska läggas in. Fisken kan förvaras i på många sätt, kanske dock inte så vanligt i därför avsedd låda, en silllåda. Och den fluid i vilken fisken inläggs kan måhända tituleras silllag.

När det kommer till tidigare nämnda sigilllack kan såväl lackstång som sigillstämpel förvaras i låda av metall. Med andra ord: en metalllåda kan användas som sigilllåda.

Efter julmaten vill säkert någon röka cigarr. En del mera exklusiva cigarrer saluförs förpackade i metallrör med skruvkapsyl, dvs cigarrrör.

Slutligen går man ner i tvättstugan för att tvätta upp efter julfesten. Om man befinner sig i flerfamiljshus med delad tvättstuga kan man ge sig attan på att det skrivs massvis med post-it-lappar som bekläder såväl anslagstavla som övriga ytor. Irriterad över ofoget skriver man en protest i form av ännu en post-it-lapp som fästs överst i högen. Det blir alltså en lappprotest.


Lägger till några ytterligare ord som ännu inte dykt upp i denna tråd:
dammmopp
savannnederbörd
tyrannnyck
katttäcke
tvätttant


Angående trippelvokaler.
Ett ord som jag hårdnackat vägrar rucka på det ringaste är biooorganisk.
Den del av biokemin (livets kemi) som undersöker metalljoners och övriga oorganiska ämnens roller i biokemiska system heter (hette)
biooorganisk kemi.
Notera att det ej är korrekt att plocka bort ett "o" då det helt ändrar ordets innebörd: bioorganisk kemi är något helt annat!

Och något bindesstreck tänker jag då fanimej inte infoga!

Kemisterna fuskar emellertid numera, de titulerar disciplinen "oorganisk biokemi".


Disclaimer. Jag sitter inte aktivt och svänger ihop nya ord. Istället faller polletten ner när man sysslar med annat, varpå nyorden dyker upp som spin-off-effekter av arbetet.
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2023-12-11 kl. 16:54.
Citera
2023-12-11, 19:00
  #147
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Artikeln i Språkvård nr 2 årgång 2006 hittas här (s 28-32):
https://www.isof.se/download/18.3173...d%202006-2.pdf

Denna eminenta artikel är som ljuv musik för den här trådens hängivna anhängare. Dessutom gav den åtskilliga nya uppslag!

Ett par citat kan vara på sin plats (min fetmarkering).

Sidan 31, mitten i höger spalt:
-"Genuint svenska ord slutar inte på dubbelt vokaltecken. Men vi har lånat in sådana ord, t.ex. frisbee, trainee, yankee, zoo. När sådana ord står som förled före en efterled som börjar på samma vokal, hamnar alltså tre likadana vokaltecken i rad.
Här finns ingen regel att ett av tre likadana tecken skall slopas, man kan alltså skriva traineeersättning, frisbeeentusiast, taxfreeerbjudande, zooockupation.
Ofta brukar man dock sätta in ett bindestreck trainee-ersättning, frisbee-entusiast, taxfree-erbjudande, zoo-ockupation."


Sidan 32, slutet av näst sista stycket i höger spalt:
-"I löpande text är uppskattningsvis ett ord av femtusen av det slaget att det blir aktuellt med tre konsonanter."

Intressant nog är enligt artikelförfattaren några få ord med tre vokaler i följd helt korrekta även utan bindestreck!

Vilket säkerligen kan glädja en och annan följare av denna tråd.
Den som har städat dåligt i sin igloo lär ha igloooordning. Alltså, fyra likadana tecken i rad är möjligt om det gäller vokaler. Vad gäller konsonanter får vi nöja oss med två i rad utifrån de regler vi har.
Citera
2023-12-11, 21:26
  #148
Medlem
Lite statistik

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Den som har städat dåligt i sin igloo lär ha igloooordning. Alltså, fyra likadana tecken i rad är möjligt om det gäller vokaler. Vad gäller konsonanter får vi nöja oss med två i rad utifrån de regler vi har.

Har lagt till ordet, dock till en annan lista!


Jag har gått igenom hela tråden och extraherat samtliga trippelbokstavsord, de flesta med trippelkonsonanter men även några med trippelvokaler. Under arbetet kom jag på fler acceptabla ord. Dessutom gav tidigare nämnda artikel i Språkvård årg 2006 nr 2 ytterligare några uppslag.

Eftersom listtrådar inte uppskattas avstår jag från att lägga ut resultatet i sin helhet.
Undantag görs om moderator så tilllåter. Däremot kan statistik anses befogad.

För närvarande innehåller vår lista exakt 100 svenska ord med tre likadana bokstäver i följd, varav ord med
- trippelvokaler: 5 st
- trippelkonsonanter: 95 st, varav dessutom
- två olika trippelkonsonanter i samma ord: 1 st
- två lika trippelkonsonanter i samma ord: 1 st

Bland listade ord accepteras egennamn, gemener och versaler, men inga jävla bindesstreck!

Övriga anomalier (ej infogade i ovannämnda lista)
Tilllåtna 2½-varianter
- ord med ckk: 4 st

Otilllåtna 4-varianter
- kvadrupelvokaler: 5 st
- kvadrupelkonsonanter: 1 st

Övriga språk, antal ord med trippelbokstäver
- danska, 1
- franska, 1
- färöiska, 2
- isländska, 2
- nederländska, 2 (plus ytterligare en som dock fordrar bindesstreck)
- tyska, 18

Tydligen behöver flera olika listor upprättas, dessutom för olika språk.
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2023-12-11 kl. 22:11.
Citera
2023-12-15, 21:43
  #149
Medlem
Senaste nykomlingen

Enligt en artikel om Gävlebocken hotas för ovanlighets skull dess existens f.n. av fåglar, inte mänskliga ingrepp!

Den håller på att bli uppäten av glupska kajor, enligt Svenska Dagbladet: https://www.svd.se/a/O8VpzE/gavleboc...trots-faglarna

Här dök ett 2½-ord med "ckk" upp! Citerar:

"Anledningen till fåglarnas intresse är att sommaren var ovanligt blöt och att skörden blev dålig, något som gjorde att kornen blev kvar i halmen, enligt bockkommittén."

Visserligen inte fullt tre konsonanter, men det platsar definitivt i vår 2½-lista.
Citera
2024-03-24, 16:00
  #150
Medlem
Sen uppdatering

Efter intryck av bland annat jul- och nyårshelgernas TV-program har nya bidrag tillkommit.

Ett program handlade om de brittiska spionerna Kim Philby, Guy Burgess m.fl. (totalt 4 personer).
Deras överklassbakgrund och prestigeutbildningar vid ansedda lärosäten betonades. Programmet hette "Överklasspionerna".

Givetvis ska stavningen, i trådens sanna anda, vara "Överklassspionerna".
Med tanke på vilka drumlar personerna var så kan de även tituleras överklassslynglar.
Alternativt kan överklass kombineras med lämpliga ord som börjar på s, till exempel snubbar eller skitstövlar.

Så över till helt andra områden där trippelkonsonanter oväntat dök upp.

På Wikipedia hittas den engelska uppslagstermen "metal rectifier": https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_rectifier
Välj "översätt till svenska"; termen översätts faktiskt till "metalllikriktare". Nämen, så trevligt!

Backar man tillbaka i tiden så fanns det mekaniska likriktare: https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_rectifier
En variant har uppkallats efter uppfinnaren, William Joseph Still. Översätts sidan till svenska så anges denna som "Stilllikriktare".

(Inom parentes sagt: samtliga dessa varianter av likriktare är numera föråldrade.
Idag används enbart halvledarvarianter med överlägsen prestanda. Men det är en annan historia.)

Som slutkläm snubblade jag över en sida på Flashback med intressant titel: (FB) Inte tilllåta orgasm

Således kan på goda grunder antas att trippelkonsonanter accepteras åtminstone på nätet!
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2024-03-24 kl. 16:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback