Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-08, 00:12
Medlem
JulJuls avatar
Jag har under en längre period intresserat mig för den Romersk Katolska Kyrkan och bestämde mig denna hösten för att börja RCIA. Efter att ha gått på tre stycken träffar känner jag mig lite besviken och orolig över det som lärts ut. Även om jag känner att undervisningen har varit lärorik inom vissa aspekter så känns det som att innehållet i undervisningarna inte har matchat temat för lektionen.
Det känns också som att prästen som håller i kursen ofta missförstår gruppens frågor och svarar flummigt eller på något helt annat än den ställda frågan men detta kan ha att göra med att prästen har ett annat modersmål.

De tre möten jag varit på har haft följande teman.
Gudsbevis - Förnuftets makt - Här förväntade jag mig någon form av försvar för den kristna tron eller någon form av rationella anledningar till att tro på gud.

Under undervisningen började prästen med att vi skulle läsa berättelsen om när Adam och Eva äter av den förbjudna frukten och se vilka synder de begår i berättelsen.
Efter detta kommer han in på arvsynd och berättar om Tomism och att även Scotism ska bli en godkänd lära inom kyrkan och förklarar ungefär att det finns saker som man kan ha olika uppfattning om inom kyrkan men att båda är godkända. Undervisningen avslutas med att förklara att kyrkan tycker att tro och förnuft inte är bra var för sig men att de borde stödja varandra.

Tradition och den heliga skrift
Liturgiskt liv i kyrkan
- Här förväntade jag mig verkligen att det skulle handla om relationen mellan kyrkans traditioner och Bibeln. Och kanske ta upp varför man inte ska använda sig av protestanternas "Sola Scriptura". Även att det skulle talas om de olika sakramenten, bikten, skillnaden mellan nattvarden inom frikykorna och eukaristin inom den katolska osv.

Istället tog han upp att när man läste Bibeln skulle man tolka det från flera olika synvinklar kommer inte ihåg alla men några var: Andligt, psykologiskt och filosofiskt. I slutet började han tala om vilka sakrament som fanns i orthodoxa, katolska och protestantiska kyrkor men han talade inte om varför det var olika i de olika kyrkorna. Jag frågade då varför man var tvungen att bikta sig till en präst istället för direkt till Gud och fick svaret att om man varit med i en bilolycka så är det bäst att prata om det och hänvisade till psykologiskt persepektiv som han hade talat om tidigare. Jag orkade inte gå in på att det är olika från person till person hur man hanterar sina kriser och att han inte svarat varför man behöver göra det till just en präst istället för en medmänniska isåfall.
Jag hade hellre sett att han hänvisa till Bibeln eller en källa som peka på att de första kristna gjorde på samma sätt.

Gud i sig själv - Människan i sig själv. Det andliga livet - Här hade jag kanske minst förväntningar av vad det skulle handla om och jag måste erkänna att jag känner mig ganska nöjd med undervisningen att det var on topic för det mesta. Det handlade mycket om tre olika stadium i omvändelsen och han berättade om olika fällor man kan ramla i de olika faserna. Han pratade även om bönen och mässorna och hur det är viktigt men som utomstående vet jag inte riktigt hur man ber de katolska bönerna eller rosenkransen eller hur man ska göra när man är på mässan.

Jag försöker inte smutskasta den Katolska Kyrkan, prästen eller kursen utan är helt enkelt orolig över att jag missar något som känns viktigt. Så jag undrar helt enkelt vad ni som gått RCIA eller är katoliker har att säga. Tycker ni att undervisningen verkar gått rätt till? Kan någon som gått kursen berätta de har fått lära sig under undervisningar med ungefär samma teman? Har jag haft fel förväntningar på vad kursen ska handla om och prästen lärt ut det han ska? Kommer isåfall det jag tycker fattats än sålänge(rationella anledningar för att tro på gud, relationen mellan skrift och tradition, katolska bönder, liturgin i mässan) komma senare i programmet eller är tanken att man ska ta reda på sånt här på egen hand? Om det är så att undervisningen verkar vara lite bristfällig, vad ska jag göra då?

Blev en väldigt lång post men hoppas att några av er med erfarenhet kan hjälpa mig.
Mvh Juljul
Citera
2012-11-08, 18:49
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulJul
Jag försöker inte smutskasta den Katolska Kyrkan, prästen eller kursen utan är helt enkelt orolig över att jag missar något som känns viktigt. Så jag undrar helt enkelt vad ni som gått RCIA eller är katoliker har att säga. Tycker ni att undervisningen verkar gått rätt till? Kan någon som gått kursen berätta de har fått lära sig under undervisningar med ungefär samma teman? Har jag haft fel förväntningar på vad kursen ska handla om och prästen lärt ut det han ska? Kommer isåfall det jag tycker fattats än sålänge(rationella anledningar för att tro på gud, relationen mellan skrift och tradition, katolska bönder, liturgin i mässan) komma senare i programmet eller är tanken att man ska ta reda på sånt här på egen hand? Om det är så att undervisningen verkar vara lite bristfällig, vad ska jag göra då?

Blev en väldigt lång post men hoppas att några av er med erfarenhet kan hjälpa mig.
Mvh Juljul

Jag vet inte vilken kurs du går, det finns olika aspekter som kan spela in vad det gäller kvaliten på kursen. Sverige har inte någon lång erfarenhet av RCIA, jämfört med usa där det är vardagsmat men även där varierar kvaliten på kurserna från församling till församling.

Jag har själv gått i RCIA innan jag kunde döpas och bli katolik men sanningen är att det jag lärt mig kommer nog inte direkt från dessa kurser utan kunskapen har inhämtats självmant och det är nog också meningen, kurserna tränar en person inför församlingslivet men bara han själv kan skaffa sig den kunskap som krävs för att ta beslutet att konvertera.

T.ex. St:a Eugenia har ju kurser i olika steg, dels grundläggande kurser, vilket jag tror att du går nu, sen finns det preparationskurserna, som är den egentliga RCIA, jag gick endast den sistnämnda och hoppade över grunden eftersom jag blev ditskickad av en präst och han visste att jag inte skulle behöva ta allt från grunden utan bara prepareras inför dopet.

http://www.sanktaeugenia.se/index.ph...d=68&Itemid=92

Förenklat kan man säga att jag gick direkt in i år2 i ovanstående länk.
Citera
2012-11-08, 19:38
Medlem
SleepaZs avatar
Det finns brister i utbildningarna i sverige.. Varför vet jag inte. Studera bibeln, katekesen, läs Scott Hahns böcker, som komplement till kurserna..
Citera
2012-11-08, 23:44
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Det finns brister i utbildningarna i sverige.. Varför vet jag inte. Studera bibeln, katekesen, läs Scott Hahns böcker, som komplement till kurserna..

Ja, Scott Hahn rekommenderar jag varmt!

Sleepaz, min bror, det är som sagt innan inte bara i sverige bristerna finns, RCIA har ju inte praktiserats på minst åttahundra år(Rätta mig om årtalet är fel) innan det återupplivades, så det råder fortfarande en ganska stor förvirring över hur det egentligen ska gå till.

EDIT: RCIA återinfördes efter andra Vatikankoncilliet 1962, och med tanke på att katolska kyrkan aldrig har bråttom så ligger vi fortfarande år 2012 på planeringsstadiet.
Senast redigerad av anjoh66 2012-11-08 kl. 23:48.
Citera
2012-12-28, 17:43
Medlem

"Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar. De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna. Men håll alltid huvudet kallt, var beredd att slita ont, gör vad som åligger en förkunnare och fullfölj din tjänst. - 2 tim 4

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. Ni däremot har blivit smorda av den Helige och känner alla sanningen – jag skriver heller inte att ni är okunniga om sanningen utan att ni känner den och vet att ingen lögn uppstår ur sanningen." 1 Joh 2:18

"Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen. Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och som redan nu är i världen. Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er är större än han som är i världen. De kommer från världen, och därför talar de som världen, och världen lyssnar på dem. Men vi kommer från Gud. Den som känner Gud, han lyssnar på oss; den som inte kommer från Gud, han lyssnar inte på oss. Så kan vi skilja mellan sanningens ande och villfarelsens ande." 1 Joh 4

"Ty många bedragare har gått ut i världen, sådana som inte vill erkänna att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt. Där har ni bedragaren, Antikrist. Se till att ni inte förlorar det ni har arbetat för utan får full lön. Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." 2 Joh 7

"Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull. Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra. Många falska profeter skall framträda och bedra många. Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." Matt 24:9

"Men det fanns också falska profeter i Israels folk, liksom det även bland er kommer att finnas falska lärare som smugglar in fördärvbringande kätterier; de kommer till och med att förneka den herre som har friköpt dem och störtar sig därmed i fördärvet. Många skall följa dem i deras utsvävningar och dra skam över sanningens väg. I sin själviskhet skall de utnyttja er med hjälp av påhittade historier. Men domen som för länge sedan fällts över dem är i kraft, och fördärvet lurar på dem." 2 Pet 2

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud. Minns ni inte att jag sade detta redan när jag var hos er? Och ni vet vad det är som nu hindrar honom så att han inte kan träda fram förrän hans stund är inne. Ty laglösheten är redan verksam, som en hemlighet; det som återstår är att han som ännu hindrar röjs ur vägen. Då skall den Laglöse uppenbaras, han som herren Jesus skall dräpa med andedräkten ur sin mun och förinta med glansen vid sin ankomst. Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten." 2 Thess 1

""Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt. Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden. På deras frukt skall ni alltså känna igen dem. Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’

Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem är som en klok man som byggde sitt hus på berggrund. Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och kastade sig mot huset, men det rasade inte, eftersom det var byggt på berggrund. Och den som hör dessa mina ord men inte handlar efter dem är som en dåre som byggde sitt hus på sand. Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och störtade sig mot hans hus, och det rasade och raset blev stort.” Matt 7:24

"Han gick genom städer och byar och undervisade på sin väg mot Jerusalem. Någon frågade honom: ”Herre, är det bara några få som blir räddade?” Han sade till dem: ”Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Jag säger er: många skall försöka ta sig in men inte lyckas. När väl husets herre har stigit upp och låst porten och ni blir stående utanför och bultar och säger: Herre, öppna för oss! så kommer han att svara: Jag vet inte vilka ni är. Då säger ni: Vi har ätit och druckit tillsammans med dig, och du har undervisat på våra gator. Han skall svara: Jag vet inte vilka ni är. Bort härifrån, alla ni orättens hantlangare. – Där skall ni gråta och skära tänder, när ni får se Abraham och Isak och Jakob och alla profeterna vara i Guds rike medan ni själva blir utdrivna. Och människor skall komma från öster och väster och från norr och söder och ligga till bords i Guds rike. Och då skall sådana som är sist bli först, och sådana som är först skall bli sist.” Luk 13:22

"Jag uppmanar er, bröder, att se upp med dem som vållar splittring och lockar till avfall från den lära som ni har undervisats i. Håll er undan från dem. Den sortens människor tjänar inte vår herre Kristus utan bara sin egen buk, och med sin insmickrande svada förleder de godtrogna själar. Er lydnad har dock blivit känd överallt. Därför gläder jag mig över er och önskar bara att ni skall vara kunniga i allt gott och obesmittade av allt ont." Rom 16:17

"Se, Herren kommer med sina tusentals heliga för att sitta till doms över alla människor och straffa alla gudlösa för alla deras gudlösa handlingar och allt det oerhörda som dessa gudlösa syndare har sagt mot honom.” De knotar, är missnöjda och lever efter sina begär. De är stora i orden samtidigt som de smickrar dem som de kan ha nytta av.

Men ni, mina kära, skall komma ihåg vad som förutsades av vår herre Jesu Kristi apostlar. De sade till er: ”I den sista tiden skall det uppträda hädare som drivs av sina gudlösa begär.” Det är just de som vållar splittring, dessa som är alltigenom jordiska, utan ande." Jud 19
Senast redigerad av Kamora 2012-12-28 kl. 17:48.
Citera
2012-12-28, 19:49
Medlem
Carlstads avatar
Peddo-Kyrkan? Nej tack! Kristna som gör allt för att tysta ned sexuella övergrepp är värda förakt med stort F.

MVH Carlstad
Senast redigerad av Carlstad 2012-12-28 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in