Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-10-06, 19:08
Medlem
Winniemontanas avatar
Hej allihopa, ska göra en liten intervju imorgon och kommer få frågor om sexköpslagen och kanske framförallt hur det kommer bli om det blir en 1 -års höjning som straff för köparna.

Vi har antagligen haft det ämnet uppe här redan men hinner inte kolla igenom trådarna nu.
Kan tänka mig att detta är ett urval av frågor som jag kommer få:
Hur var det innan sexköpslagen?
Hur skulle det påverka om 1-års lagen går igenom?
Hur ser du på kopplerilagen?

Fördelar&nackdelar vore uppskattat om ni ville dela med er, gärna från wordwarrior och ni andra som är insatta. Ni vet vilka ni är.

Mina egna tankar om höjningen till 1 år går igenom är att det kommer falla bort en del kunder.
Att de som blir kvar inte kommer vara lika benägna att vilja lämna ut namn, adress och sånt=farligare miljö för sexsäljarna.
Jag tror att det blir en farligare miljö för de sexsäljare som kanske går på gatan.

Om ingen svarar får jag försöka kika igenom trådarna lite senare ikväll...

Om ni har något annat som kan vara intressant att framföra till intervjuaren så säg gärna det också.

Kram och hej till er alla!
Citera
2010-10-06, 19:15
Medlem
Kurt1s avatar
Låter spännande. Blir det på tv, i radio eller åt någon tidning?

Du ska naturligtvis ta upp det rent absurda att sexköp mellan samtyckande vuxna är förbjudet och jämställs med trafficking och dyl.

Om bordeller inte hade blivit förbjudna i Sverige utan hade funnits som i t.ex.Tyskland, Holland och Danmark, så hade synen på sexköp garanterat varit annorlunda och vi hade inte haft den här utvecklingen som ledde till Sexköpslagen. Som det är nu är det idioter som bara lyssnar på sina egna och andras fördomar som har fått för mycket inflytande över lagstiftningen, och det är skrämmande.
Senast redigerad av Kurt1 2010-10-06 kl. 19:22.
Citera
2010-10-06, 19:28
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winniemontana
[...]
Hur var det innan sexköpslagen?

Osäker, då det var långt innan jag själv började köpa sex. Kanske finns det mer information på BRÅ:s hemsida.

Citat:
Hur skulle det påverka om 1-års lagen går igenom?

Det blir sannolikt färre köpare, men till priset av ett mer repressivt samhälle.

Citat:
Hur ser du på kopplerilagen?

Den är generellt sett bra, men undantag borde göras för bordeller (under förutsättning att sexköpslagen avskaffas), och annonser i media och på internet.

Citat:
[...]

Mina egna tankar om höjningen till 1 år går igenom är att det kommer falla bort en del kunder.
Att de som blir kvar inte kommer vara lika benägna att vilja lämna ut namn, adress och sånt=farligare miljö för sexsäljarna.
Jag tror att det blir en farligare miljö för de sexsäljare som kanske går på gatan.
[...]

Ja, precis så känner jag också, har inget att tillägga.

P.S. Se även den här tråden.
Citera
2010-10-06, 19:34
Medlem
thunders62s avatar
Citat:

Skulle jag aldrig göra nu heller. Om nån kräver det går jag till nån annan
Citera
2010-10-07, 11:05
Medlem
När det gäller kopplerilagen så brukar det ofta sägas att den gör att två sexarbetare kan dömmas för koppleri av varandra om de skulle jobba tillsammans för att få skydd, att en sambo till en sexarbetare skulle kunna dömmas (att "främja" prostitution är ett brett begrepp som det går att läsa in mycket i), och att en hyresvärd är skyldig att vräka nån om hen upptäcker att där säljs sex (för att inte själv bli koppleråtalad).

Jag vet inte om nåt av det här faktiskt har hänt nån. Hoppas verkligen inte. Men rent teoretiskt så kan det bli så.
Citera
2010-10-07, 11:29
Medlem
Winniemontanas avatar
Tack för svaren!Ska göra intervju snart. Lite nervös.. .. men det kommer säkert gå jättebra!
Puss Puss
Citera
2010-10-07, 12:06
Medlem
Citat:
Tack för svaren!Ska göra intervju snart. Lite nervös.. .. men det kommer säkert gå jättebra!
Puss Puss

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in