Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-02, 22:56
  #25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag undrar om inte moderna zippotändare - paradoxalt nog - har sämre sådan där uppsugningsgrej som bensinen ska absorberas av.
Använde de asbest förr och att alternativen är tekniskt sämre sedan asbest förbjöds eller varför skulle man gått mot något sämre?
Citera
2017-05-02, 22:58
  #26
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Använde de asbest förr och att alternativen är tekniskt sämre sedan asbest förbjöds eller varför skulle man gått mot något sämre?

Jag vet inte vad de använde förr, men jag har en tändare som har något som påminner om komprimerad bomull i.
Citera
2017-05-02, 23:16
  #27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag vet inte vad de använde förr, men jag har en tändare som har något som påminner om komprimerad bomull i.
Viskos (ä.k. rayon) är det tydligen nu, ser ut som bomull. Fast jag tvivlar på att adsorbenten gör någon större skillnad i avdunstningshastighet, jag skulle tro att andra faktorer såsom bränslet, lockets täthet och omgivningstemperatur spelar mycket större roll för hur fort soppan avdunstar.
Citera
2024-02-16, 21:41
  #28
Medlem
Kan man fylla en zippo med handdesinfektion? Går bra som bras o grilltändare i alla fall
Citera
2024-02-17, 18:03
  #29
Medlem
Eftersom de fiesta sorters handdesinfektion innehåller både vatten och tillsatser som är bra för huden kan det eventuellt skapa problem med att tändaren klickar till slut.
Citera
2024-02-23, 04:56
  #30
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Kan man fylla en zippo med handdesinfektion? Går bra som bras o grilltändare i alla fall

Handdesinfektion innehåller oftast glycerin (Propantriol) som fuktbindare, och det kan kanske ställa till det i längden [som Crazy Swede påtalade]. Men varför inte göra en fältstudie? Använd handdesinfektion i din tändare några månader och återkom med dina erfarenheter!

Ytdesinfektion är nog ett bättre alternativ att använda i en tändare eftersom det saknar kletiga tillsatser som är bra för huden.
Citera
2024-02-23, 14:47
  #31
Medlem
Ytdesinfektion! Finns billigt på ÖoB som inte är så himla kletigt, ska prova.. helt insnöad på Zippo just nu, 70 år efteråt..
Citera
2024-03-02, 19:09
  #32
Medlem
Känns som att en äkta zippo idag värderas högre på något sätt, man hade ju alltid zippon med sig när stod och tjuvrökte utanför pizzerian vid plugget.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback