2004-06-18, 11:22
Medlem
Månsans avatar
Är det någon mer än jag som retar ihjäl sig på den hopplöst pratsjuka tjejen som kommenterar fotboll i statstelevisionen. Det måste vara någon missriktad jämlikhetssträvan på sporten som gjort att vi tvingas höra på hennes obegåvade babblande matcherna igenom. Har hittills inte hört henne komma med en enda vettig kommentar... allt hon säger är antingen rena självklarheter eller också rent nonsens. Själv tänker jag i fortsättningen helt stänga av TV-ljudet när hon ska vara kommentator.

Månsan
2004-06-18, 11:30
Medlem
Jag har funderat på om jag tycker att hon är korkad för att hon är kvinna, om det är så att man ställer högre krav på en kvinna som bisittare. Jag har kommit fram till att hon faktiskt är ganska dålig, om än inte sämst av bisittarna. Vad som är lite märkligt är att en damfotbollsspelare får sitta med och prata. Poängen brukar ju vara att bisitttaren sitter med massa insiderkunskap då HAN har varit med i liknande samanhang förr. Jag tycker Pontus Kåmark gör ett schysst jobb i fyran.

Det är också viktigt att personkemin mellan komentatorn och bisittaren funkar så att dialogen blir levande.

Vad gäller det här bruden har hon en del åsikter om spelet som inte är så tokiga men komentatorn måste verkligen DRA dem ur henne genom att ständigt fråga Varför? och Hur?

I slutändan håller jag med trådskaparen att det förmodligen rör sig om missriktad jämlikhetssträvan. Jag vill hellse lyssna på någon som har varit med i de riktigt stora samanhangen (typ Hysén, Strömberg, Kåmark, Edström). Sedan får de ju inte vara dumma i huvet som Brolin eller Dahlin ett visst ordföråd krävs. En allsvensk spelare utan landslagmeriter vore lika illa som SVT bruden.

Är inte Strömberg bög? Kan vi dra på honom en klänning så kanske Feminibanerna blir tillfredsställda.
2004-06-18, 12:00
Medlem
Månsans avatar
Tack

Skönt att någon därute i alla fall delvis håller med mig. Du har alldeles rätt i att man värdesätter en kommentar från någon som man vet själv har befunnit sig i den riktiga striden. Någon som har erfarenhet från matcher mellan Öxabäck och Bälinge i damallsvenskan med 23 åskådare är noll värt. Tyvärr tycker jag inte att huvudkommentatorn behöver dra ur henne kommentarerna. Dessa kommer ideligen helt oombedda... hon älskar helt klart att höra sin egen röst. Vi får hoppas att ledningen på sporten sorterar ut henne och vässar kommentatorsurvalet när slutspelet i EM drar igång.
2004-06-18, 12:04
Medlem
senseis avatar
Det finns en tråd om detta redan under "sport"
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=132091
2004-06-18, 13:20
Medlem
Helt rätt att vara självkritisk - vi ska ha samma krav på manliga och kvinlliga kommentatorer/bisittare.

I morde var Victoria Svensson med i SVT morgon, det känns alltid .....pinsamt.... när man hör henne, vet inte varför? Kanske för att hon är i målbrottet?
2004-06-18, 14:41
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensei
Det finns en tråd om detta redan under "sport"
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=132091

*låst tråd*

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto