2021-10-22, 17:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Fast nu är du inte i trolltråden ”Skandiamannen” utan ”Polisspåret”, så det finns ingen anledning till att be om ursäkt för att ha avhandlat fakta om MOP.

Och att SB ”slarvade bort” CÖ:s kula låter tyvärr inte osannolikt, men är en skandal utan dess like.

Förlåt. Tack för att du upplyste mig om det! Att Sonny fick hantera Ös patron är så klart ett självmål utan dess like! "Konstigt" också att den så lägligt råkade försvinna...

SB och CÖ:
http://www.politiskamord.com/skytteforening.jpg
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-22 kl. 17:57.
Citera
2021-11-16, 08:35
Medlem
carltellin88s avatar
Tidigare så trodde jag att SE, CP eller CA var troligaste GM, och sedan polisspåret, sydafrika, CIA...

Men efter att ha läst på mer så tror jag faktiskt att Polisspåret/SÄPO/Högerkretsar (ej Täbymoderater) är det mest troliga. De hade tillgång till vapen, resurser och information samt lokalkännedom. Någon mer som är inne på samma linje, framför allt nu efter att SE och CP granskats i massmedia de senaste åren...
Citera
2021-11-20, 10:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Tidigare så trodde jag att SE, CP eller CA var troligaste GM, och sedan polisspåret, sydafrika, CIA...

Men efter att ha läst på mer så tror jag faktiskt att Polisspåret/SÄPO/Högerkretsar (ej Täbymoderater) är det mest troliga. De hade tillgång till vapen, resurser och information samt lokalkännedom. Någon mer som är inne på samma linje, framför allt nu efter att SE och CP granskats i massmedia de senaste åren...

Jag har svårt att se detta med planering och annat utifrån det sätt mordet utfördes.
En klumpig revolver där endast ett skott sköts i objektet.
30-talet vittnen mitt inne i stan där man inte kan ha kontroll över varje kvarter.
Citera
2021-11-20, 13:01
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har svårt att se detta med planering och annat utifrån det sätt mordet utfördes.
En klumpig revolver där endast ett skott sköts i objektet.
30-talet vittnen mitt inne i stan där man inte kan ha kontroll över varje kvarter.

Kan förstå din invändning. Tänker mig dock att bara för att det var poliser inblandade så behöver det inte varit särskilt välplanerat eller välfinansierat. Kanske det var en lite grupp extremister som talat om att knäppa Palme och så plötsligt fick nys om hans planer/någon såg honom. Man placerade ut sig på olika ställen runt biografen och kommunicerade med walkie-talkies, en fick chansen och slog till.

Tycker för övrigt att Cenneth Neilbergs vittnessmål är mycket intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=qZCFXBHfqys&t=624s
Senast redigerad av carltellin88 2021-11-20 kl. 13:04.
Citera
2021-11-20, 13:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Kan förstå din invändning. Tänker mig dock att bara för att det var poliser inblandade så behöver det inte varit särskilt välplanerat eller välfinansierat. Kanske det var en lite grupp extremister som talat om att knäppa Palme och så plötsligt fick nys om hans planer/någon såg honom. Man placerade ut sig på olika ställen runt biografen och kommunicerade med walkie-talkies, en fick chansen och slog till.

Tycker för övrigt att Cenneth Neilbergs vittnessmål är mycket intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=qZCFXBHfqys&t=624s

Håller med.
Ju mer välplanerat med kostnader och resurser, desto mer märkligt bli mordet och på det sätt det utfördes. Men det går så klart inte att med säkerhet säga att så inte var fallet. Planen kanske gick åt pipan och reserven för reserven.. (han som hade sämsta vapnet, en revolver) var den som fick avsluta det hela.... lite chansartat?

(Men inget jag själv egentligen tror på.. )
Citera
2021-11-21, 06:52
Medlem
Ograsts avatar
Citat:

Okay jag förstår hur du tänker. Har du någon scenario som du utgår ifrån?
Citera
2021-11-21, 07:22
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Okay jag förstår hur du tänker. Har du någon scenario som du utgår ifrån?

Inte mer än vad jag skrev i tidigare inlägg.
Kanske det var en lite grupp extremister som talat om att knäppa Palme och så plötsligt fick nys om hans planer/någon såg honom. Man placerade ut sig på olika ställen runt biografen och kommunicerade med walkie-talkies, en fick chansen och slog till.
Eller alternativt att de skuggat Palme ett tag och lejt en mördare som bara väntade på att utföra dådet.

Tror egentligen det är uteslutningsmetoden som fått mig tillbaka till polisspåret. Bland de ensamma mördarna så framstår CP, CA och SE som allt mindre troliga i mina ögon ju mer man gräver i saken. Någon annan har ju inte framkommit och slumpen att en Palmehatare råkat gå förbi och få syn på paret och råkat ha med en pistol i fickan känns lite långsökt.

En större internationell konspiration typ CIA, Sydafrika, ovs känns ej heller så rolig då inget av substans har läckt ut och det är trotts allt inte så lätt för en utländsk organisation att operera i Sverige osynligt.
Citera
2021-11-21, 11:48
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Inte mer än vad jag skrev i tidigare inlägg.
Kanske det var en lite grupp extremister som talat om att knäppa Palme och så plötsligt fick nys om hans planer/någon såg honom. Man placerade ut sig på olika ställen runt biografen och kommunicerade med walkie-talkies, en fick chansen och slog till.
Eller alternativt att de skuggat Palme ett tag och lejt en mördare som bara väntade på att utföra dådet.

Tror egentligen det är uteslutningsmetoden som fått mig tillbaka till polisspåret. Bland de ensamma mördarna så framstår CP, CA och SE som allt mindre troliga i mina ögon ju mer man gräver i saken. Någon annan har ju inte framkommit och slumpen att en Palmehatare råkat gå förbi och få syn på paret och råkat ha med en pistol i fickan känns lite långsökt.

En större internationell konspiration typ CIA, Sydafrika, ovs känns ej heller så rolig då inget av substans har läckt ut och det är trotts allt inte så lätt för en utländsk organisation att operera i Sverige osynligt.

Tror CA. Vad har gjort honom mindre trolig i dina ögon?

Utesluter dock inte annat. Vi vet inte.

Tror dock skuggning skulle upptäcks så landar ändå på spontant, I CAs fall observeration på väg till eller vid bion. Han bodde ju ett par kvarter bort.

Om det var poliser så kom informationen om avsagt livvaksskydd vid lunch (Dock ej bio så skuggning under resten av dagen hade varit nödvändigt för att hitta dit) Bio togs upp senare men då var väl ej polisen närvarande utan någon fotograf (som också hördes)
(Telefonlistor och förehavanden för alla med info, inklusive livvakter skulle givetvis kontrolleras. Vet ej om det gjordes eller ens var möjligt då).

Skulle en polis valt ett så udda vapen med så udda ammunition? Revolver kan iofs vara rationellt då inga tomhylsor lämnas.

Även om det bara var 2-3 personer inblandade ökar ju dessutom sannolikheten för att åtminstone något läckt eller uppdagats efter alla år.

Polisens redogörelse för Palmes sista dag:
https://youtu.be/U9IKd5h7bfU
Senast redigerad av StuG 2021-11-21 kl. 11:53.
Citera
2021-11-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Planen kanske gick åt pipan och reserven för reserven.. (han som hade sämsta vapnet, en revolver) var den som fick avsluta det hela.... lite chansartat?

(Men inget jag själv egentligen tror på.. )

En intressant tanke.

Om det var en mindre sammansvärjning kan de ju tänkas ha använt en blandning av illegala eller beslagtagna/stulna vapen. Kanske bar övervakningskommandot de mest udda vapnen för självförsvar och en av dessa stod plötsligt lämpligast till när Palme oväntat gick över gatan. Tänkt GM stod på andra sidan Sveavägen med en Glock.
Citera
2021-11-22, 05:52
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Tror CA. Vad har gjort honom mindre trolig i dina ögon?

Håller med om att CA är en suspekt individ och han känns mer trolig än SE och CP. Problemet är väl att det inte finns något konkret som binder honom till mordet. Till skillnad från SE och CP så vet man ju inte ens var han befunnit sig under mordnatten. Och även om man förutsätter att han varit där så hamnar man återigen i slumparnas rike. Råkade han bara få se Palme dagarna efter att han förlorat sina pengar? Råkade han bara ha en pistol på sig? Eller väntade han utanför biografen och lyckades obemärkt smyga efter och ifatt? För vissa mer troliga slumpar än SE scenariot enligt mig, men ändå långt ifrån glasklart.

Om man förutsätter en polis-/högerkonspiration så kan man få bort några slumpar med att någon läckt Palmes planer, skuggade honom, placerade ut flera skyttar...
Citera
2021-11-23, 13:19
Medlem
Ograsts avatar
Är inte de så kallade walkie talkie männen medlemmar i grupp Barbro eller grupp Lennart som är ute och övar gerillakrigsföring och spanar på langare? Om så är fallet har WT observationerna inget att göra med PS.
Citera
2021-11-23, 14:11
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Är inte de så kallade walkie talkie männen medlemmar i grupp Barbro eller grupp Lennart som är ute och övar gerillakrigsföring och spanar på langare? Om så är fallet har WT observationerna inget att göra med PS.

Har det verkligen officiellt bekräftats av polisen att det verkligen skedde under den tidpunkten just där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in