Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-26, 10:00
  #601
Medlem
Angående humidorer är de från Larry Lynn lite sådär vad det gäller kvalitet. Man får vad man betalar för!

Jag skulle nog hellre rekommendera Humidor Discount i Tyskland.
Citera
2010-03-26, 11:16
  #602
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Angående humidorer är de från Larry Lynn lite sådär vad det gäller kvalitet. Man får vad man betalar för!

Jag skulle nog hellre rekommendera Humidor Discount i Tyskland.


I det här fallet måste jag nog säga emot dig.
Inom cigarrvärlden så anser jag att det definitivt inte stämmer, eftersom priserna kan skilja så otroligt mycket, vad gäller samma produkt, mellan de olika företagen.
Med tanke på det låga priset så anser jag nog att man får mångdubbelt bättre grejer än vad man kan förvänta sig.
Sen är Adorinis humidorer också prisvärda, speciellt med tanke på att frakten är gratis.
Citera
2010-03-26, 13:03
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
...eftersom priserna kan skilja så otroligt mycket, vad gäller samma produkt, mellan de olika företagen...
Jag tänkte i första hand på de billigaste varianterna från Lynn som inte är mycket att ha. Sedan ska man ju ha med i beräkningarna att paketen från Lynn nästan alltid fastnar hos Tullen/Posten och då är ju faktiskt risken stor att pengarna hade varit bättre investerade hos Humidor Discount.

Sedan ska jag kanske påpeka att jag inte är någon stor vurmare för billiga trähumidorer över huvud taget. Jag har två stycken själv och min Adorini Firenze Deluxe fungerar ok under sommaren men behöver vattnas irriterande ofta under vintern. Plastlådor är det jag föredrar alla gånger!
Citera
2010-03-26, 13:04
  #604
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
I det här fallet måste jag nog säga emot dig.
Inom cigarrvärlden så anser jag att det definitivt inte stämmer, eftersom priserna kan skilja så otroligt mycket, vad gäller samma produkt, mellan de olika företagen.
Med tanke på det låga priset så anser jag nog att man får mångdubbelt bättre grejer än vad man kan förvänta sig.
Sen är Adorinis humidorer också prisvärda, speciellt med tanke på att frakten är gratis.

Instämmer helt, Det finns ingen anledning at lägga massa pengar på en märkes humidor det finns många likvärdiga för helt överkomliga priser.
Man ska dock se till att fuktaren är av polymertyp och inte med svamp så slipper man fylla på lika ofta.
Köper man en humidor i tex ceder men som är belagd med laminat utanpå istället för en riktig höglanspolerad träfinish så kan man spara en hel del pengar och det påverkar inte funktionen.
Citera
2010-03-26, 14:17
  #605
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag tänkte i första hand på de billigaste varianterna från Lynn som inte är mycket att ha. Sedan ska man ju ha med i beräkningarna att paketen från Lynn nästan alltid fastnar hos Tullen/Posten och då är ju faktiskt risken stor att pengarna hade varit bättre investerade hos Humidor Discount.

Sedan ska jag kanske påpeka att jag inte är någon stor vurmare för billiga trähumidorer över huvud taget. Jag har två stycken själv och min Adorini Firenze Deluxe fungerar ok under sommaren men behöver vattnas irriterande ofta under vintern. Plastlådor är det jag föredrar alla gånger!

Faktum är att det är inte ofta mina paket från Lynn fastnar i tullen, kanske 3 gånger på ca 100 beställningar.
Plastlådor är ju bra för förvaring speciellt om man är ägare av många cigarrer, men jag vill i alla fall ha en trevlig humidor ståendes i mitt finrum, och då måste jag säga att Bally II överträffade alla mina förväntningar.
Den är bättre en den dubbelt så dyra som jag inhandlade i USA tidigare i mitt liv.
Dessutom är den riktigt snygg, mycket snyggare i verkligheten än på bild.

När det gäller travelhumidors som efterfrågades så anser jag nog att Lynns travelhumidor är trevligare än en vanlig plastlåda, dessutom är de helt funktionella.
Citera
2010-03-26, 18:35
  #606
Avstängd
Urandirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det finns massor av skillnader, här är väl de viktigaste:

Cigarrer tillverkas av fermenterad (jäst!) tobak vilket inte bara ger en rikare smak utan också en basisk rök till skilllnaden från cigaretternas sura rök. På grund av cigarrökens höga pH är den mer irriterande på slemhinnorna och är därför inte lämplig att dra halsbloss på. Men, tack vare det höga pH-värdet tas nikotinet upp redan i munnen vilket gör att man tillgodogör sig nikotinet trots att man bara munpuffar. Man kan alltså mycket lätt bli illamående av en cigarr om man är ovan, även om man inte drar halsbloss. (Snus fungerar på samma sätt beträffande det höga pH-värdet och nikotinöverföringen!)

Cigarrer tillverkas av ren tobak till skillnad från cigarretter som packas i en pappershylsa.

Cigarrer tillverkas av långa eller kortare tobaksblad medan cigaretter tillverkas av hackad/skuren tobak som är kemiskt behandlad på olika sätt för att få en viss smakprofil och rätt glödegenskaper.

I en riktig cigarr ingår flera olika sorters tobak som inte bara ger en komplex smak utan som också styr förbränningsegenskaperna.

Vissa cigarrer kan lagras många år och mogna precis som vin på flaska och sprit på fat.

Slutligen är cigarrökning en riktig hobby och kan ge njutning och avkoppling på betydligt högre nivåer än cigaretter som mer motsvarar en sekundsnabb fix för att stilla ett kemiskt beroende.

Fint, kanske ska provas

Vet ni om det finns några bra kinesiska cigarrer? Några från Beijing eller närheten?
Citera
2010-03-26, 19:55
  #607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Instämmer helt, Det finns ingen anledning at lägga massa pengar på en märkes humidor det finns många likvärdiga för helt överkomliga priser.
Man ska dock se till att fuktaren är av polymertyp och inte med svamp så slipper man fylla på lika ofta.
Köper man en humidor i tex ceder men som är belagd med laminat utanpå istället för en riktig höglanspolerad träfinish så kan man spara en hel del pengar och det påverkar inte funktionen.
Den där polymeren som bl.a. Adorini har i sina deluxefuktare ger jag inte mycket för. Min började mögla under en varm period en sommar trots att jag behandlade den enligt instruktionen! Humibeads är mycket mer pålitliga enligt min mening men måste å andra sidan användas i lite större mängd för att inte behöva vattnas så ofta.

Vidare är jag absolut ingen förespråkare av dyra märkeshumidorer men det som jag och många andra har haft problem med är att billigare trähumidorer ofta har en sämre passform mot locket och/eller krymper och skapar ett litet glapp vid 65% RH som många vill förvara sina cigarrer vid. Dessutom har vissa av de billiga varianterna en väldigt tunn botten som lätt spricker.

Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Faktum är att det är inte ofta mina paket från Lynn fastnar i tullen, kanske 3 gånger på ca 100 beställningar...
100 beställningar! Antingen beställer du väldigt lite varje gång eller också är du verkligen en storkonsument! Men, har du klarat dig så många gånger är det väl via postlåda i USA antar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Urandir
...Vet ni om det finns några bra kinesiska cigarrer? Några från Beijing eller närheten?
Jag har inte hört talas om några men det finns säkert. Eftersom de inte är omtalade kan man sannolikt dra slutsatsen att de inte är märkvärdiga. Jag har hört från andra puffare som varit i Kina att cigarrer är dyra där borta och att mängder med havannakopior florerar.
Citera
2010-03-26, 21:09
  #608
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Den där polymeren som bl.a. Adorini har i sina deluxefuktare ger jag inte mycket för. Min började mögla under en varm period en sommar trots att jag behandlade den enligt instruktionen! Humibeads är mycket mer pålitliga enligt min mening men måste å andra sidan användas i lite större mängd för att inte behöva vattnas så ofta.

Vidare är jag absolut ingen förespråkare av dyra märkeshumidorer men det som jag och många andra har haft problem med är att billigare trähumidorer ofta har en sämre passform mot locket och/eller krymper och skapar ett litet glapp vid 65% RH som många vill förvara sina cigarrer vid. Dessutom har vissa av de billiga varianterna en väldigt tunn botten som lätt spricker.


100 beställningar! Antingen beställer du väldigt lite varje gång eller också är du verkligen en storkonsument! Men, har du klarat dig så många gånger är det väl via postlåda i USA antar jag?


Jag har inte hört talas om några men det finns säkert. Eftersom de inte är omtalade kan man sannolikt dra slutsatsen att de inte är märkvärdiga. Jag har hört från andra puffare som varit i Kina att cigarrer är dyra där borta och att mängder med havannakopior florerar.


Jag har rökt cigarr i 12 år och jag röker minst 1000 cigarrer om året.
Jag har ingen postlåda i USA.
Tullen brukar mest ta mina cigarrer från ostlandet, i princip varenda gång.
Citera
2010-03-27, 00:19
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Jag har rökt cigarr i 12 år och jag röker minst 1000 cigarrer om året.
Jag har ingen postlåda i USA.
Tullen brukar mest ta mina cigarrer från ostlandet, i princip varenda gång.
Då har jag puffat längre än du men våldsamt mycket färre cigarrer. Jag snittar periodvis på ca fyra-fem i veckan men hur sjutton gör du för att hinna med 2-3 per dag?
Citera
2010-03-27, 07:58
  #610
Medlem
_slipknot1_s avatar
Hoppas på sol idag igen så man kan bege sig till systemet och inhandla en Grönsteds Cognac att njuta av på balkongen. Så frågan är vad man ska köra på för cigarr till denna dryck? Några förslag?
Har testat på ett 20-tal olika sorter utan att ha fastnat för någon specifik, söker något främst i prisklass 50-100kr.
Citera
2010-03-29, 00:41
  #611
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Hoppas på sol idag igen så man kan bege sig till systemet och inhandla en Grönsteds Cognac att njuta av på balkongen. Så frågan är vad man ska köra på för cigarr till denna dryck? Några förslag?
Har testat på ett 20-tal olika sorter utan att ha fastnat för någon specifik, söker något främst i prisklass 50-100kr.

Rocky Patel Vintage kanske kan vara något.

Jar är urusel på att kombinera ihop dryck med cigarr men RPn är jävla god och kanske kan passa.
Citera
2010-03-29, 03:18
  #612
Medlem
MartinStLouiss avatar
Cigarrer är fina grejer, röker inte så ofta dock, kanske 2-3 gånger i månaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback