2024-01-21, 17:47
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Vackert, tycker jag. Äckligt? Förstår inte varför. Omodernt? Ja om det nu är något fel på naturmaterial människan nyttjat sedan dess barndom som art på jorden.
Det drar till sig bla pälsängrar och andra skadedjur, det kommer man inte ifrån.

Svårt att hålla nåt fräscht som i princip inte går att tvätta.
Sällan luktfritt heller..
Citera
2024-01-21, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Det drar till sig bla pälsängrar och andra skadedjur, det kommer man inte ifrån.

Svårt att hålla nåt fräscht som i princip inte går att tvätta.
Sällan luktfritt heller..

Aha ok. Jag är inte expert men jag antar det är därför damer som tar hand om sina pälsar har de på sommarförvaring. I kyliga utrymmen, antar jag.
Citera
2024-01-28, 16:11
Medlem
Felstavarens avatar
Det är svårt att förneka att päls är otroligt varmt och skönt att bära.
Jag kan verkligen inte skryta med att vara en stor pälsanvändare, men jag har åtminstone en halsduk som består av en enda lång rödräv med tassar och ansikte och allt.

Den är otroligt varm och mjuk, så på det viset slår den alla halsdukar jag äger med hästlängder.
Nackdelen är att man ser ut som någon galen kung från Game of Thrones när man har den på sig.
Jag köpte den f.öv. också av en tokig finsk pälsjägare på en vikingamarknad, så den andas mer viking än Cruella de Vil.

Generellt sett är det ganska svårt att skapa material som är lika bra som djurprodukter. Vilket inte är så konstigt när man tänker på det, då vi försöker tävla mot hundratals miljoner år av evolution. Detta blir särskilt tydligt när det gäller skinn och läder, där t.ex. kvalitén och hållbarheten på skor i fejkläder inte går att jämföra med äkta läderskor. Men detta betyder förstås inte att man inte skall fortsätta försöka utveckla substitut. Mycket av industrin är fullkomligt vidrig och detta gäller särskilt för pälsindustrin. En varm jacka slits inte heller alls lika mycket som ett par skor gör, så det finns inte så mycket praktiska argument för päls och dun numera. Skinn och ull däremot, det är fortfarande svårt att byta bort.
Citera
2024-08-10, 16:51
Medlem
Jag brukar undvika att köpa kläder gjorda av päls för att folk säger att man är oetisk annars. Men nu har jag köpt en mössa gjord av mohairull och bryr mig inte längre om folk tycker att jag bidrar till djurmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in