Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
En backup i Gamla stan ger svar på allt det här, som jag ser det. GM förhastar sig inte och visar inga tecken på stress. Tvärtom.
Om mannen som blev GM var den enda som kunde ta tag i saken väntade han in i det sista, trots att hela operationen (åtminstone i mina ögon) skriker brådska.
Precis, trots att situationen egentligen blev väldigt stressig för GM så tycks han ha behållit lugnet.
Om man betraktar läget lite ovanifrån ser man att Tunnelgatan blev ett "fönster " mellan mer befolkade Grand och Kungsgatan där mordet faktiskt kunde genomföras.
Inte så många flanörer vid Dekorima just då. T-banan stängd.
Bilarna på Sveavägen var ett orosmoment varhelst han slog till. Förutom LP fanns endast den lite påstrukne AB nära.
Sedan var flyktvägen bra. Mörk gränd, brant trappa, "ny scen " och borta på 1 minut.
Fanns givetvis risker även med flyktvägen, men inte heller där är det så mkt folk vid den tiden.
Och om detta trots allt inte fungerade kunde en skytt vänta i GS precis som du säger.
Jag har funderat en del på den där killen som tvingade sig in i en taxi i GS och krävde att bli körd till typ Norrmalmstorg.
Kvinnan som åkte i taxin beskrev mannen på ett sätt som väcker misstankar.
Var det en alternativ GM som fått besked via WT om att mordet skulle ske på Sveavägen?
En liten spekulation att begrunda till morgonkaffet.