2020-03-20, 23:23
Medlem
Att Lisbeth reflekterar över första skottet som en smällare är intressant. Hade hon gjort det om det stryker hennes rygg som en pisksnärt? Apropå diskussionen om skottordningen...
Citera
2020-03-20, 23:34
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Dels här:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Och här är dagen.. den 23/2..
https://pasteboard.co/J01M0c8.png
Tack
En källa:
"Det var en strålande vinterdag, mycket snö och runt fem grader kallt, perfekt för en liten skidtur. Efter någon halvtimme får vi möte i skidspåret. Jag ser på långt håll att det är Palme och hans hustru."

http://blogg.hallandsposten.se/blogg...en-pa-vittnet/

Jag är rätt säker på att det finns en annan källa som nämner att det var sonen som var med på skidturen men det kan ju ha varit en annan dag.
Och vem skulle skjuta någon en så fin o klar vinterdag när man kunde se bra även på långt håll?
Citera
2020-03-20, 23:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Vi vet väl inte om Grandmannen också är GM? Om man nu skall titta närmare på Grandmannens beteende och det med hjälp av flygledaren och de två damerna i foajén så stämmer den bilden mer initialt in med CP eller någon liknande person. Kom ihåg att Roger Ö sen kommer in i bilden.

En "professionell" gärningsman skulle undvika att bli sedd, så där förefaller en övervakning östa sidan av Sveavägen mer trolig om man nu skall stå och hänga runt Grand i flera timmar.

Att sen gärningsmannen skulle haft "uppsikt" av paret Palme från Dekorima, förefaller inte så proffsigt åt något håll. Att gm skulle missa paret var ju isf mer troligt än någonting annat. Men förklara o rätta mig gärna.

Tillslut om det nu var CA som nämns i tråden, så var Tunnelgatan sista chansen, för att ha krypavstånd hem. Om vi tänker oss, nu eller aldrig?
Nej, vi vet absolut inte om Grandmannen eller om han ens är inblandad i MOP. Men efter det jag har läst av vittnesmål inifrån foajén och flygledaren i den parkerade bilen så påstår jag att ha existerade.

Det är då inte så konstigt att PU kopplade honom med mordet, rätt eller fel. Eftersom MP är så udda och av allt döma vald i sista minuten så antar man att Grandmannen är GM. Svårt att klandra dem för det.

Problemet med PU är väl snarast att man inte kunnat släppa denna idé.

Ang. Dekorima: jag tror inte någon menar att det spanades därifrån (det skulle krävs teleskop!), snarare från den sidan av gatan. Det vore i så fall ett j-a sammanträffande att ha två helt olika personer som hängde utanför bion samma kväll.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-20 kl. 23:41.
Citera
2020-03-20, 23:40
Medlem
p.norths avatar
Jag hittade på en sida förra veckan som jag läste om en person som hade en stor militär/polisövning i Värmland men han hade åkt hem till sth helgen före för att umgås med sin dotter, då hade han sett makarna Palme åkt skidor, han reflekterade det pga såg inte att dom hade nå livvakter, det mindes han väl. För helgen efter så mördas han, kom han ihåg.
Det finns nånstans på nå sida, bara o söka.
Citat:
Dels här:

Och här är dagen.. den 23/2..
https://pasteboard.co/J01M0c8.png
Citera
2020-03-21, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes, bra.

Även om det troliga valet för Palme var att gå tillbaka till Rådmansgatans t-bana så frågar man sig ju exakt var mordet lämpligast skulle ske?

Flera direkt olämpliga mordplatser fanns:

1. Grand. Massor av folk väldigt nära. Livvakter?
2. T-banan. Massor av folk väldigt nära.
3. Kammakargatan. Mkt folk väldigt nära.
4. Gatuköket. Mkt folk väldigt nära.
5. Västra trottoaren mellan AF kyrkogata och Tunnelgatan (flyktväg?). Folk väldigt nära.
6. Apelbergsgatan (sämre flyktväg, ingen trappa). Nära Kungsgatan.
7. Kungsgatan. Massor av folk.

Paret Palme erbjöd GM en acceptabel mordplats genom promenaden utan livvakter på östra sidan. Mörk gränd. Brant trappa till en ny scen där ingen kände till mordet. Spårlöst försvunnen på 1 minut. Riskabelt, men den minst dåliga platsen.

T-banan stängd.

Bilarna på Sveavägen kunde inte undvikas oavsett plats.

Frågan är också vad GM skulle ha gjort om de tagit taxi från Grand? Skjutit in i taxin?

Nej. Då hade det inte blivit något mord. Den här kvällen. Tror jag.

Vi måste minnas att det var viktigt för GM att inte bara döda sitt offer utan även att undkomma.

En annan fråga är också varför mordet skedde i närheten av bion istället för i en gränd i Gamla stan?

Det har sagts att GS enkelt kunde spärras av och då skulle GM bli instängd. Ja, kanske det.

En annan variant är att GM följde dem till tunnelbanan i GS men aldrig hittade någon tillräckligt bra plats. LGWP har varit inne på det.

En tredje variant är då att 1-2 personer skuggade Palme i GS men att en förmodad attentatsgrupp helt enkelt kommit fram till att det, av för mig okänd anledning, var lämpligare att slå till efter bion.

Promenaden hem var ju inte känd i förväg så det var långt ifrån säkert att attentatet skulle lyckas kring bion.

En fjärde variant är att tänka på det sätt flera av oss redan gjort- personer befann sig i området av annan anledning och såg plötsligt en möjlighet att göra det som de länge önskat göra - att få bort Palme en gång för alla.

En grupp beväpnade spanare med god lokalkännedom, vapenvana och kunskap om hur man effektivt oskadliggör en människa.

Palme kan också ha varit övervakad i flera veckor av personer som sökte första bästa tillfälle att mörda honom. Och nu kom chansen de väntat på. En rätt okomplicerad lösning på problemet.

Klurigt.

Ja. Jag tycker att möjligheterna öppnar upp sig precis på det sättet du beskriver om man utgår från att GM själv förstod att taxi eller promenad mot Rådmansgatans tunnelbanestation var de mest troliga alternativen.

Jag har väldigt svårt att se Sydafrika eller någon annan konspiration planera för att mörda Palme vid Rådmansgatans tunnelbanestation. Det är för riskabelt. Svårt också att tro på att en ensam GM vill skjuta där, om personen inte på förhand räknade med en stor risk att åka fast.

Jag har överhuvudtaget svårt att visualisera ett mord norr om Grand. På samma sätt som jag har svårt att se en GM visualisera att makarna Palme skulle vandra söderut. Båda är så osannolika att man på ett sätt undrar varför en GM bemödar sig att vara på plats.
Citera
2020-03-21, 00:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
För mig blir det bara fler frågetecken...
Möjligt att det var så viktigt och brådskande, men varför då chansa med ett enda "pansarbrytande" skott?
Och hur akut är "brådskande"?
Varför inte vänta in Palme till Gamla Stan med lite mer kontroll över händelserna.. färre vittnen etc.?

Eller varför inte skjuta Palme ute på Djurgården när han åkte skidor med Lisbeth utan livvakter nån vecka tidigare, för att nämna ett (möjligen avgränsande) exempel?
Jag får intrycket att det var en liten grupp personer som av en tillfällighet fick möjlighet. Några som av någon anledning befann sig vid Sveavägen eller Gamla stan och hade utrustning (vapen och troligen WT), och befann sig i en nu eller aldrig-situation. En av personerna bör ha väntat i Gamla stan.

Mordet verkar inte ha varit planerat under lång tid. Det genomfördes ändå skickligt. De tog stora risker, vilket innebär att de såg det som mycket viktigt, men ändå lät sig GM inte stressas när chansen att lyckas minskade för varje meter de gick, något som tyder på trygghet trots tidspress, en backup i Gamla stan kan vara anledningen. Orsaken till att det bara blev ett skott som träffade OP tror jag är en detalj som inte säger så mycket, han kanske hade bestämt sig för två skott mot OP och missade det ena men redan då var inställd på flykten, eller så kanske han såg att OP var döende eller inte kom sig för att skjuta ett tredje skott eftersom överlagt mord bör vara svårt för nästan alla. Det är ytterst få människor som klarar av att göra det GM gjorde.
Citera
2020-03-21, 00:20
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Att Lisbeth reflekterar över första skottet som en smällare är intressant. Hade hon gjort det om det stryker hennes rygg som en pisksnärt? Apropå diskussionen om skottordningen...

flera pratade om smällare, en del i bilarna hörde inga skott, folk på inte allt för stort avstånd hörde inget.
Vanlig .357 omöjlig QED
Citera
2020-03-21, 00:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
För mig blir det bara fler frågetecken...
Möjligt att det var så viktigt och brådskande, men varför då chansa med ett enda "pansarbrytande" skott?
Och hur akut är "brådskande"?
Varför inte vänta in Palme till Gamla Stan med lite mer kontroll över händelserna.. färre vittnen etc.?

Eller varför inte skjuta Palme ute på Djurgården när han åkte skidor med Lisbeth utan livvakter nån vecka tidigare, för att nämna ett (möjligen avgränsande) exempel?

En anledning till att Olof Palme inte mördas i gamla stan kan vara att GM/GM gruppen är osäkra på om han kan ha någon typ av fast skyddsövervakning där. Därför tvekar förövarna under resan till Grand, men efter bion ökar säkerheten på att OP saknar skydd. Då blir det naturligt att slå till på ett lämpligt ställe innan han kommer åter till gamla stan och en fin möjlighet blir dekorimahörnan.
Citera
2020-03-21, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag har svårt att se vilken skillnad det gör.
Jag håller visserligen med om att det troliga ursprungsscenariot för GM är att knäppa Palme Norr om biografen Grand.
Den improvisation på stället som då blir konsekvensen av att LOP istället vankar iväg söderut kanske ytterligare undertryker att det handlar om ensam GM?
Jag är inte säker på att man kan dra denna slutsats..speciellt inte om man som jag huvudmisstänker CA för dådet.Man kan inte undgå att färgas lite av sin egna teori så att säga.

Det är lätt att konstatera att CA känner till förhållandena både norr om biografen Grand,men också att han är mycket väl förtrogen med vad som till slut blir den verkliga brottsplatsen.

Det är svårt att spekulera var någonstans som GM(tänkt som CA i detta specifika fall)tänkt sig slå till norr om bbiografen.Naturligtvis någon punkt mellan biografen och T banan såklart..men jag tror inte att ensam GM har en i förväg uttänkt punkt för brottet oavsett norr eller söder om Grand.

Det jag kan konstatera i spåret CA är att det finns en naturlig koppling mellan den verkliga brottsplatsen och individen CA själv.

Jag håller med om att CA är ett bra spår. Har skrivit en del om att en mordplats norr om Grand på västra sidan av Sveavägen skulle vara en optimal flyktväg för honom hem. Kanske är en sådan flyktväg det som skulle få en person att trots allt planera för ett mord om norr om Grand.

Citera
2020-03-21, 00:31
Medlem
hehehos avatar
Ang metal piercing:

- beställdes av polisen i USA för att kunna skjuta igenom ett motor block och stanna en bil, samt gärna sidodörrarna på en bil, tveksamt om man lyckades men det blev polisens huvud-ammo, innan kriget
-räknas inte som pansarbrytande, räknas inte som något man använder mot skottsäkra västar
- på 50 -talet var det den vanligaste Ammon i USA till .357, och användes till allt, mycket sport skytte och så.
-I sverige var den mycket ovanlig
-På 80-talet var den old news och slutades tillverkas
-Idag är det en antikvitet
-Lika viktigt som den (halvt) kopparmantlade kulan var "magnum krutet" som var hi-tech på 30-talet men på 80-talet en gäspning
-Vad säger det? en ammo som folk var extremt vapenintresserade och skulle ha allt hemma som CGÖ, han hade ju förövrigt metalp. kulor från samma batch enligt husrannsakan
-Som val för en skyddsväst, skulle det betyda inkompetens (fungerar knappast), ammatörmässighet och att man är efter sin tid (det fanns mycket mer avancerad och effektiv ammo för detta på 80-talet... volfram,teflon osv.)
-
Citera
2020-03-21, 00:44
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, vi vet absolut inte om Grandmannen eller om han ens är inblandad i MOP. Men efter det jag har läst av vittnesmål inifrån foajén och flygledaren i den parkerade bilen så påstår jag att ha existerade.

Det är då inte så konstigt att PU kopplade honom med mordet, rätt eller fel. Eftersom MP är så udda och av allt döma vald i sista minuten så antar man att Grandmannen är GM. Svårt att klandra dem för det.

Problemet med PU är väl snarast att man inte kunnat släppa denna idé.

Ang. Dekorima: jag tror inte någon menar att det spanades därifrån (det skulle krävs teleskop!), snarare från den sidan av gatan. Det vore i så fall ett j-a sammanträffande att ha två helt olika personer som hängde utanför bion samma kväll.

Jag håller med dig. Ville bara lufta mina tankegångar. Ser fram emot hur KP tänker avsluta den gigantiska utredning innan halvårsskiftet. Skulle inte alls förvåna mig om KP och gänget "hittat" ett helt nytt vittne med tanke på att det rörde sig en del folk runt Grand och bevisligen och sedan söderut.

SE ligger bra till som GM men skulle faktiskt inte bli helt förvånad om 33-åringen (Victor Gunnarsson) fick sina 15 minuter i strålkastarljuset. VG tycker jag stämmer bättre in som den ensamme gärningsmannen o dessutom hur en del beskriver gärningsmannen. Bred ryggtavla. Lite lufsig i stilen m.m. Faktiskt också en del likheter med CP samt gångstil. Jag kan tycka att man avfärdade VG alldeles för lättvindigt precis som man gjorde med SE.
Citera
2020-03-21, 03:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
En backup i Gamla stan ger svar på allt det här, som jag ser det. GM förhastar sig inte och visar inga tecken på stress. Tvärtom.

Om mannen som blev GM var den enda som kunde ta tag i saken väntade han in i det sista, trots att hela operationen (åtminstone i mina ögon) skriker brådska.

Precis, trots att situationen egentligen blev väldigt stressig för GM så tycks han ha behållit lugnet.

Om man betraktar läget lite ovanifrån ser man att Tunnelgatan blev ett "fönster " mellan mer befolkade Grand och Kungsgatan där mordet faktiskt kunde genomföras.

Inte så många flanörer vid Dekorima just då. T-banan stängd.

Bilarna på Sveavägen var ett orosmoment varhelst han slog till. Förutom LP fanns endast den lite påstrukne AB nära.

Sedan var flyktvägen bra. Mörk gränd, brant trappa, "ny scen " och borta på 1 minut.

Fanns givetvis risker även med flyktvägen, men inte heller där är det så mkt folk vid den tiden.

Och om detta trots allt inte fungerade kunde en skytt vänta i GS precis som du säger.

Jag har funderat en del på den där killen som tvingade sig in i en taxi i GS och krävde att bli körd till typ Norrmalmstorg.

Kvinnan som åkte i taxin beskrev mannen på ett sätt som väcker misstankar.

Var det en alternativ GM som fått besked via WT om att mordet skulle ske på Sveavägen?

En liten spekulation att begrunda till morgonkaffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in