Flashback bygger pepparkakshus!
2006-03-03, 17:19
Medlem
Lufsande, joggande, vältränad?

jag tror inte vittnenas bild av mördaren pekar bort från CP. Dom är motsägelsefulla, visst. Men jag tror man menar att mördaren var välbyggd. CP gav då ett massivt intryck, alltså inte fet eller överviktig.

det är ganska ovanligt att vuxna människor springer i ytterkläder övht så CP kan mycket väl ha gett ett ganska spänstigt intryck. Även om han var en så att säga lufsig typ.

Jag har lutat åt CP men nu börjar jag tvivla.
Citera
2006-03-03, 23:50
Medlem
akzs avatar
Det klart det är CP. Han brukade befinna sig i de områdena, var hög som ett hus den kvällen (ja, jag litar på Östlund) och trodde att han skulle skjuta Cedergren. Varför är detta mindre troligt än att PLO och andra utländska organisationer skulle vara inblandade?

Sen angående hans friande dom. En fällande dom mot en statsministers mördare med de bevisen som fanns tillhanda skulle underminera både nationell och internationell tillit för det svenska rättssystemet. Domen hade dissikerats i åratal av svenska och utländska medier. De hade helt enkelt inte nerver nog att döma honom på de vaga grunder som fanns. Generellt sett har svenssons släppts fria för mer.

Konspirationer sker bara när det gäller sensationella upplevelser, 11/9 attackerna, månlandningen, palmemordet. Varför får vi t.ex aldrig höra teorier eller författare som påstår att securitas-chefen ligger bakom värdetransportsprängningarna den senaste tiden? "Han ville bli lite mer rik"

Det är så jävla skönt att de grep Mijailovic så att ni inser att knarkaren på gatan har möjlighet att ta livet av statsråd.
Citera
2006-03-05, 18:22
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Låt mig först nämna att jag inte tror att CP sköt palme. Att CP var en syndabock är en Palmemordskonspirationsterori jag tror på.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
2) Han skjuter ett skott på vardera av makarna och står sedan ett kort ögonbick och tittar. Varför skjuter han inte minst ett skott till i Palme?

I det första vittnesmålet som SAMTLIGA vittnen lämnade så sprang mördaren iväg direkt efter att han skjutit palme. Senare har lisbet palme ändrat sitt vittnesmål till att han stod och stirrade. Förmodligen inte utan viss hjärntvättning från poliser som ville få det till CP.

För att inte prata om vittneskonfrontationen. Denna sköttes felaktigt på flera vis. De andra som ställde upp var poliser och såg mkt mera propra ut än CP.

Och Lisbet palmes uttalande som protokollfördes:
"Det ser man vem som är alkoholist" Säger ju allt.

Utredningsmässigt är det alltid det första vittnesmålet som överensstämmer mest med vad som hände i verkligheten.

Sedan att spekulera i varför mördaren gjorde si eller så är ganska svårt. Han kanske inte stannade för att kolla eftersom han visste att kulan var dödande. osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Den stora frågan är hur åklagaren kan misslyckas att få en fällande dom i hovrätten med all denna bevisning.

CP har massa indicier emot sig. Hans alibin spricker, vittnen pekar ut honom och kläderna han hade vid tiden för mordet har han råka eldaupp! mm mm. All utlänsk expertis pekar mot en ensamvarg troligtvis narkoman.

Ingen av domarna i ngn av rättegångarna har velat fälla CP. De enda som fällde honom i tingsrätten var nämndemännen, och vad nämndemän i regel går för vet vi.

Indicier, men inte bevis. Att vittnena pekar ut honom långt efteråt kan lika gärna bero på polisernas bearbetning av vittnena för att passa in CP.

FEL Utländsk expertis pekar inte enhälligt ut CP. Det finns gott om utländska experter som nämner möjligheten att det rör sig om ngn form av konspiration.

Citat:
Varför skulle några poliser riskera livstids fängelse för att skjuta Palmé?

Varför inte? Är du inte beredd att försvara dig om ngn hotade ditt liv och din frihet? Har du gjort lumpen?

Citat:
Det finns miljoner bättre sätt att "släcka" någon på, varför använda sig av ett alternativ där man exponeras inför så många vittnen under så lång tid och varför gå där ifrån innan man är säker på att han är död?

Jaha nämner en metod som hade varit bättre och säkrare än att kapitalisera på den öppenhet vi har här i Sverige.

Citat:
EDIT: nu svarade jag i fel tråd, måste det finnas 10 jävla trådar om samma sak?

Japp och detta är problematiskt.

Mitt förslag för att styra upp allt är att låsa alla Palmetrådar.

Sedan startar man nya med subjekt som klart beskriver vilken aspekt av palemmordet som diskuteras. Exempelvis:

PALMEMORDET: Polisspåret.
PALMEMORDET: Var det Christer Petterson?
PALMEMORDET: Polisernas klantighet.
PALMEMORDET: Roger Person vill fira 20-årsdagen, vem mer?
PALMEMORDET: Var det admin?

osv.

Sedan Modereras trådarna stenhårt från, oneliners, Ad Hominem attacker och uttalanden om folks politiska hemvist. Kanske kan vi då skapa en fruktfull debatt i detta svenska trauma.

APROPÅ Anna lindh mordet.
Vad alla glömmer är att det förvisso var en ensam gärningsman, men det var INGEN slump. Mijailovic fick syn på Anna och började stalka henne då. Han ville döda henne för uttalanden som hon kom med i samband med Kosovokonflikten som även jag finner felaktiga. Det var alltså en del åsiktsdifferens och en del psykisk sjukdom som ledde till mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av M2k
SV(änster)T och Sveriges Rödio vill väl hålla liv i konspirationsteorierna. Det 'måste' finnas ett ädelt motiv till Palmes död, att en simpel missbrukare skulle ta kål på nationalikonen är ju alldeles för billigt. Trots att det var precis vad som hände. Och senare hände även Anna Lind. Missbrukare i Stockholms City tycks inte uppskatta regering(s)höjdare, när dessa är på oskyddad promenad.

Jaha och för att själv bidra till stämningen av personangrepp på folks politiska åsikter i denna tråd så följer här mitt eget bidrag:

Om vi får en borgerlig regering i nästa val, ska det bli väldigt intressant att se hur många borgerliga ministrar som rör sig på stan bland vanligt folk utan livvakter och skyddsväst.
Citera
2006-03-05, 18:23
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akz
Det klart det är CP. Han brukade befinna sig i de områdena, var hög som ett hus den kvällen (ja, jag litar på Östlund) och trodde att han skulle skjuta Cedergren. Varför är detta mindre troligt än att PLO och andra utländska organisationer skulle vara inblandade?

Sen angående hans friande dom. En fällande dom mot en statsministers mördare med de bevisen som fanns tillhanda skulle underminera både nationell och internationell tillit för det svenska rättssystemet. Domen hade dissikerats i åratal av svenska och utländska medier. De hade helt enkelt inte nerver nog att döma honom på de vaga grunder som fanns. Generellt sett har svenssons släppts fria för mer.

Jag tycker du motsäger dig själv litegrann här. Du håller alltså med om att det inte finns några bevis mot CP? Varför tror du då han utförde mordet?

Jag tycker du, och alla andra som inte har gjort det ska se vad Leif GW Persson säger på:
http://svt.se/svt/road/Classic/share...40890&a=548553

Det börjar ungefär fem minuter in i programmet.

Sedan har även JG presterat bra tankar i sin kolumn i dagens AB:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...787926,00.html
Citera
2006-03-07, 01:06
Medlem
P3RK3L3s avatar
Palmes planer på att göra Sverige till en kommuniststat var anledningen till att en högerextrem konspiration av poliser, militärer, advokater, politiker mm. ansåg att man för Sveriges bästa var tvungen att likvidera Palme. Självfallet stöddes det hela även av vissa betydande antikommunistiska länder. På 80-talet var kommunismen den absolut största fienden för västvärlden. Idag är det ju som bekant islam. Så enkelt är det.

Vem som sen faktiskt tryckte av revolvern är i sig inte intressant tycker jag utan vilka alla de betydande och obetydande personer var som var med i konspirationen. Den som fick utföra smutsjobbet var förmodligen bara någon i med låg status i konspirationen.

En dag kommer sanningen fram och då ska jag dricka ett glas 60-årig whiskey.
Citera
2006-03-07, 03:11
Medlem
Silent Storms avatar
Varför inte fråga kärringen som stirrade mördaren i fejset? Lisbet Palme.

... eller förstörde jag konspirationspartyt nu...?
Citera
2006-03-07, 10:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Varför inte fråga kärringen som stirrade mördaren i fejset? Lisbet Palme.

... eller förstörde jag konspirationspartyt nu...?
Frågan är väl om hon gjorde det?
Det har lagts fram hypotesen att hon i stället tittade på ett vittne och fick detta som "minnesbild av mördaren". Jag har själv aldrigt riktigt förlikat mig med tanken på att mördaren skjuter ett skott mot Lisbet, missar och sedan står och tittar på henne utan att skjuta igen. Låt oss vara överens om att han i så fall inte var en yrkesmördare.
Citera
2006-03-07, 12:35
Medlem
vad heter tunneln som går genom åsen där Palme sköts?
Citera
2006-03-07, 15:04
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
vad heter tunneln som går genom åsen där Palme sköts?

Tror fan inte att den har nåt speciellt namn... Brunkebergstunneln kanske?
Citera
2006-03-07, 16:19
Medlem
Mankans avatar
Citat:
...kläderna han hade vid tiden för mordet har han råka eldaupp!

Verkligen komiskt...bägge dessa officiella syndabockar (Chrille och Mijailovic) påstods ha eldat upp sina kläder...

Tror inte ett dugg på dessa planterade CP-spår...
Citera
2006-03-07, 16:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Verkligen komiskt...bägge dessa officiella syndabockar (Chrille och Mijailovic) påstods ha eldat upp sina kläder...

Tror inte ett dugg på dessa planterade CP-spår...
Eh, nu var det ju CP själv som i sitt försvar i rätten hävdade att så var fallet. Hur kan du i din vildaste fantasi få det till "ett planterat bevis" att en misstänkt gjort sig av med kläderna från mordnatten?

Bakläxa Mankan.
Citera
2006-03-07, 16:33
Medlem
P3RK3L3s avatar
Resultaten från provskjutningarna kommer att bli intressanta. Om det nu skulle visa sig vara rätt pipa så är det ju högst anmärkningsvärt då den kommer från polisens eget vapenförråd.
Vad gäller CP så tycker jag att det är konstigt att det framställs som att om det nu var CP som släckte Palme så betyder det automatiskt att ingen polis kan ha haft någon inblandning i mordet. Det kan ju lika gärna vara så att CP anlitades av konspiratörerna för att begå mordet. Att han sen i efterhand säger att han var ute efter Sigge Cedergren egentligen kan väl inte gå som bevis för att polisen är oskyldig.

Fast nu tror jag personligen ändå inte att CP släckte Palme. Jag tror inte man litade på att en pundare skulle klara av att göra en sån grej och sen hålla käften om det resten av sitt liv. Det måste ha varit någon person som kunde hantera att vapen och som var helt nykter och koncentrerad vid mordtillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in