Låt mig först nämna att jag inte tror att CP sköt palme. Att CP var en syndabock är en Palmemordskonspirationsterori jag tror på.
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
2) Han skjuter ett skott på vardera av makarna och står sedan ett kort ögonbick och tittar. Varför skjuter han inte minst ett skott till i Palme?
I det första vittnesmålet som SAMTLIGA vittnen lämnade så sprang mördaren iväg direkt efter att han skjutit palme. Senare har lisbet palme ändrat sitt vittnesmål till att han stod och stirrade. Förmodligen inte utan viss hjärntvättning från poliser som ville få det till CP.
För att inte prata om vittneskonfrontationen. Denna sköttes felaktigt på flera vis. De andra som ställde upp var poliser och såg mkt mera propra ut än CP.
Och Lisbet palmes uttalande som protokollfördes:
"Det ser man vem som är alkoholist" Säger ju allt.
Utredningsmässigt är det alltid det första vittnesmålet som överensstämmer mest med vad som hände i verkligheten.
Sedan att spekulera i varför mördaren gjorde si eller så är ganska svårt. Han kanske inte stannade för att kolla eftersom han visste att kulan var dödande. osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Den stora frågan är hur åklagaren kan misslyckas att få en fällande dom i hovrätten med all denna bevisning.
CP har massa indicier emot sig. Hans alibin spricker, vittnen pekar ut honom och kläderna han hade vid tiden för mordet har han råka eldaupp! mm mm. All utlänsk expertis pekar mot en ensamvarg troligtvis narkoman.
Ingen av domarna i ngn av rättegångarna har velat fälla CP. De enda som fällde honom i tingsrätten var nämndemännen, och vad nämndemän i regel går för vet vi.
Indicier, men inte bevis. Att vittnena pekar ut honom långt efteråt kan lika gärna bero på polisernas bearbetning av vittnena för att passa in CP.
FEL Utländsk expertis pekar inte enhälligt ut CP. Det finns gott om utländska experter som nämner möjligheten att det rör sig om ngn form av konspiration.
Citat:
Varför skulle några poliser riskera livstids fängelse för att skjuta Palmé?
Varför inte? Är du inte beredd att försvara dig om ngn hotade ditt liv och din frihet? Har du gjort lumpen?
Citat:
Det finns miljoner bättre sätt att "släcka" någon på, varför använda sig av ett alternativ där man exponeras inför så många vittnen under så lång tid och varför gå där ifrån innan man är säker på att han är död?
Jaha nämner en metod som hade varit bättre och säkrare än att kapitalisera på den öppenhet vi har här i Sverige.
Citat:
EDIT: nu svarade jag i fel tråd, måste det finnas 10 jävla trådar om samma sak?
Japp och detta är problematiskt.
Mitt förslag för att styra upp allt är att låsa alla Palmetrådar.
Sedan startar man nya med subjekt som klart beskriver vilken aspekt av palemmordet som diskuteras. Exempelvis:
PALMEMORDET: Polisspåret.
PALMEMORDET: Var det Christer Petterson?
PALMEMORDET: Polisernas klantighet.
PALMEMORDET: Roger Person vill fira 20-årsdagen, vem mer?
PALMEMORDET: Var det admin?
osv.
Sedan Modereras trådarna stenhårt från, oneliners, Ad Hominem attacker och uttalanden om folks politiska hemvist. Kanske kan vi då skapa en fruktfull debatt i detta svenska trauma.
APROPÅ Anna lindh mordet.
Vad alla glömmer är att det förvisso var en ensam gärningsman, men det var
INGEN slump. Mijailovic fick syn på Anna och började stalka henne då. Han ville döda henne för uttalanden som hon kom med i samband med Kosovokonflikten som även jag finner felaktiga. Det var alltså en del åsiktsdifferens och en del psykisk sjukdom som ledde till mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
SV(änster)T och Sveriges Rödio vill väl hålla liv i konspirationsteorierna. Det 'måste' finnas ett ädelt motiv till Palmes död, att en simpel missbrukare skulle ta kål på nationalikonen är ju alldeles för billigt. Trots att det var precis vad som hände. Och senare hände även Anna Lind. Missbrukare i Stockholms City tycks inte uppskatta regering(s)höjdare, när dessa är på oskyddad promenad.
Jaha och för att själv bidra till stämningen av personangrepp på folks politiska åsikter i denna tråd så följer här mitt eget bidrag:
Om vi får en borgerlig regering i nästa val, ska det bli väldigt intressant att se hur många borgerliga ministrar som rör sig på stan bland vanligt folk utan livvakter och skyddsväst.