2020-09-15, 22:07
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mannen på gymmet som flickorna beskrev? Den finske rasisten?

En knarkspanare med koppling till gymmet Borgnäs hittade. Finns argument för och emot att han är den man flickorna avser. Signalement stämmer hyfsat. Ingen privatspanare vet ens vem det är, ändå känner han sig manad att framträda anonymt i TV och svära sig fri.

Eventuellt går han att hitta via närmaste kollegan Gösta Ullsten som också framträder i programmet. Tar inte gift på att detta är flickornas kille och det är en ytterliggare fråga om han var där. Här bränns det dock betydligt mer än Anti Avsan. Att han tvunget är knarkspanare är svårt att släppa.

Ölvebros resonemang är anmärkningsvärt. Pekka får frågan om han kan tänka sig att konfronteras med flickorna för att kunna avföras. Han svarar med viss tvekan att han är villig att göra det som krävs. Här rycker istället Ölvebro in och vill inte att det ska ske någon konfrontation. Anonyma Pekka kan redan avföras, konfrontation är bara onödigt.

Allsén hugger vaket. Varför skulle man inte vilja genomföra en konfrontation? Det tar ett par minuter och kan helt avskriva spåret. Tyvärr avbryter Leif GW diskussionen. Här ringer alla varningsklockor. Kliver Ölvebro in och räddar honom?
Citera
2020-09-15, 22:16
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
WT.

EAC06951: Walkie-talkie-observation vid Sveavägen/Adolf Fredriks kyrkogård klockan 21.20-30

https://drive.google.com/file/d/1BB6...P_0QaAmyS/view

EBC10006: Walkie-talkie-observation på Tunnelgatans norra sida väster om bankomaten klockan 22.45

https://drive.google.com/file/d/1ult...FnGyBDog-/view

https://drive.google.com/file/d/1CSo...4c1vgNle9/view

EAD-2778: Walkie-talkie-observation klockan 23.20 i sydvästra hörnet av korsningen Sveavägen/Tunnelgatan

https://drive.google.com/file/d/11J9...V_bdLClKw/view

EBC14459: Walkie-talkie-observation vid Norra Latin klockan 22.30-23.00

https://drive.google.com/file/d/1UoI...e-CAJJP2c/view

EEE-2618: Walkie-talkie-observationer på Oxtorgsgatan gjord av makarna Prim några minuter efter klockan 23.21

https://drive.google.com/file/d/13g7...HFWfQkEgn/view

Stort tack för delning!

Har bara skummat det du lagt ut och det bestående intrycket är en obalans.
Polisen lägger stor tonvikt på WT-vittnenas personalia i utredningen och i nutid med avsaknad av maskning avseende domar. Det är heller ingen hejd på hur man kräver bevis på var de har varit eller kört i anslutning till sina observationer. Hade man tillämpat samma hållning med Cedergrens förhör hade de avbrutit dessa efter några minuter.

Irriterar mig också stort på förändringen av Ulla Strömbäck-Larssons WT-man 2. Hans signalement är så kraftigt förändrat i kommande förhör att det är ett stort frågetecken om beskrivningen är korrekt nedtecknat. Jag tar med mig signalementet i den första observationen.

Sammanfattningsvis står sig tidigare slutsatser bra vid en första anblick, trots det ovan anförda. Detaljerad studie ska göras, när tiden finns.

Hellströms vittnesmål ser jag särskilt fram emot. Det kan förändra bilden.
Citera
2020-09-15, 22:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Stort tack för delning!

Har bara skummat det du lagt ut och det bestående intrycket är en obalans.
Polisen lägger stor tonvikt på WT-vittnenas personalia i utredningen och i nutid med avsaknad av maskning avseende domar. Det är heller ingen hejd på hur man kräver bevis på var de har varit eller kört i anslutning till sina observationer. Hade man tillämpat samma hållning med Cedergrens förhör hade de avbrutit dessa efter några minuter.

Irriterar mig också stort på förändringen av Ulla Strömbäck-Larssons WT-man 2. Hans signalement är så kraftigt förändrat i kommande förhör att det är ett stort frågetecken om beskrivningen är korrekt nedtecknat. Jag tar med mig signalementet i den första observationen.

Sammanfattningsvis står sig tidigare slutsatser bra vid en första anblick, trots det ovan anförda. Detaljerad studie ska göras, när tiden finns.

Hellströms vittnesmål ser jag särskilt fram emot. Det kan förändra bilden.

Ser i förhöret med paret Prim att de såg WT-mannen på Oxtorgsgatan innan de hör polissirener. 23.22-23.23?
Citera
2020-09-15, 22:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
En knarkspanare med koppling till gymmet Borgnäs hittade. Finns argument för och emot att han är den man flickorna avser. Signalement stämmer hyfsat. Ingen privatspanare vet ens vem det är, ändå känner han sig manad att framträda anonymt i TV och svära sig fri.

Eventuellt går han att hitta via närmaste kollegan Gösta Ullsten som också framträder i programmet. Tar inte gift på att detta är flickornas kille och det är en ytterliggare fråga om han var där. Här bränns det dock betydligt mer än Anti Avsan. Att han tvunget är knarkspanare är svårt att släppa.

Ölvebros resonemang är anmärkningsvärt. Pekka får frågan om han kan tänka sig att konfronteras med flickorna för att kunna avföras. Han svarar med viss tvekan att han är villig att göra det som krävs. Här rycker istället Ölvebro in och vill inte att det ska ske någon konfrontation. Anonyma Pekka kan redan avföras, konfrontation är bara onödigt.

Allsén hugger vaket. Varför skulle man inte vilja genomföra en konfrontation? Det tar ett par minuter och kan helt avskriva spåret. Tyvärr avbryter Leif GW diskussionen. Här ringer alla varningsklockor. Kliver Ölvebro in och räddar honom?

Är det inte så i TV-programmet att "Dekorimamannen" inte på någon punkt stämmer med den polis som presenteras i programmet? Trodde det var AA men det här är alltså en annan kille.

Nu är jag ju generellt mycket tveksam till flickornas berättelse. Tror det var agrippa som berättade att den film flickorna såg inte gick upp på biograferna förrän efter mordet?

Men om vi leker med tanken att flickorna talar sanning så är det skandalöst uruselt av polisen att inte hitta killen. Signalementet är mycket detaljerat. Borde bara vara att åka och hämta honom.

Flickorna kan ju ha förväxlat dag/år men det hindrar inte att polisen förhör mannen. Om inte annat för att avföra honom från utredningen.
Citera
2020-09-15, 22:51
Medlem
H24s avatar
Citat:
Är det inte så i TV-programmet att "Dekorimamannen" inte på någon punkt stämmer med den polis som presenteras i programmet? Trodde det var AA men det här är alltså en annan kille.

Då kan man ju konfrontera honom med kvinnorna. Tar en minut. Sen har man svart på vitt att de inte var honom de träffade. Som bonus så slutar Allsén, Borgnäs med flera att tjata och komma med konspirationsteorier. Är inte detta mycket bättre än att sitta och dividera i TV3? Men Ölvebro skakar på huvudet och vill inte.
Citera
2020-09-15, 22:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Då kan man ju konfrontera honom med kvinnorna. Tar en minut. Sen har man svart på vitt att de inte var honom de träffade. Som bonus så slutar Allsén, Borgnäs med flera att tjata och komma med konspirationsteorier. Är inte detta mycket bättre än att sitta och dividera i TV3? Men Ölvebro skakar på huvudet och vill inte.

Precis, varför inte bara städa undan frågan? Ölvebros reaktion är märklig. Men han ville som sagt inte höra talas om några WT-män.
Citera
2020-09-15, 23:06
Medlem
H24s avatar
Citat:
Precis, varför inte bara städa undan frågan? Ölvebros reaktion är märklig. Men han ville som sagt inte höra talas om några WT-män.

Han är villig att medverka i ett flera timmar långt debattprogram i TV3 och diskutera framkomligheten i walkie/talkie-männen och Pekka-spåret. Men han är inte villig att genomföra en konfrontation på en minut, som hade bevisat att han har rätt? Osar katt lång väg över detta. Synd att GW avbröt. Ölvebro borde i replikskifte efter replikskifte fått utveckla varför han inte vill.

https://www.expressen.se/nyheter/pal...ska-poliserna/
Citera
2020-09-15, 23:33
Medlem
Nu tänker jag kanske alldeles fel? ( Lär väl märkas om en stund)

Skulle detta kunna vara en "Dekorimaman)
En man med Walkietalkie står i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan sydvästra hörnet
Tid 23.18-23,20? 19860228
Mannen står i närheten av en tunnelbanenedgång.
Mannen håller en mindre walkietalkie mot sitt vänstra öra och verkar lyssna på något.
Mannen står helt stilla.

Signalement 30-33 år
Uppskattningsvis storlek 52 i kläder
175-180 cm lång
Verkar spenstig?,barhuvad kortklippt mellanblont hår eller något mörkare.
Ej skägg, mustasch eller glasögon
Ovalt magert ansikte ,ljus hy
Inga handskar, höll walkietalkien i vänster hand
Ljusbrun eller beige skinnjacka
Mörka byxor ev blå jeans

19860326 Observation Sveavägen-Tunnelgatan
Citera
2020-09-16, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Alla förhör med mordplatsvittnet Anna Hage

https://drive.google.com/file/d/17xX...ZxHfIixvY/view

Förmodligen dubblett av tidigare utlagd länk. Men den anlände idag.
Tusen tack.
Helt otroligt att dom har fått tag i förhören med AH.
Senast redigerad av sovvandring 2020-09-16 kl. 00:07.
Citera
2020-09-16, 00:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nu tänker jag kanske alldeles fel? ( Lär väl märkas om en stund)

Skulle detta kunna vara en "Dekorimaman)
En man med Walkietalkie står i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan sydvästra hörnet
Tid 23.18-23,20? 19860228
Mannen står i närheten av en tunnelbanenedgång.
Mannen håller en mindre walkietalkie mot sitt vänstra öra och verkar lyssna på något.
Mannen står helt stilla.

Signalement 30-33 år
Uppskattningsvis storlek 52 i kläder
175-180 cm lång
Verkar spenstig?,barhuvad kortklippt mellanblont hår eller något mörkare.
Ej skägg, mustasch eller glasögon
Ovalt magert ansikte ,ljus hy
Inga handskar, höll walkietalkien i vänster hand
Ljusbrun eller beige skinnjacka
Mörka byxor ev blå jeans

19860326 Observation Sveavägen-Tunnelgatan

Signalementet är exakt detsamma som John Wiklunds man som han såg ca 23.17 i norra hörnet Tunnelgatan-Sveavägen västra sidan med skillnaden att Wiklunds man hade en stor mörk mustasch.

Taxichauffören säger att han inte noterade någon mustasch.

Övrigt signalement stämmer till punkt och pricka. Min gissning är att taxichauffören missade detta med mustaschen.

Signalementet, tiden och platsen talar för det.
Citera
2020-09-16, 00:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Han är villig att medverka i ett flera timmar långt debattprogram i TV3 och diskutera framkomligheten i walkie/talkie-männen och Pekka-spåret. Men han är inte villig att genomföra en konfrontation på en minut, som hade bevisat att han har rätt? Osar katt lång väg över detta. Synd att GW avbröt. Ölvebro borde i replikskifte efter replikskifte fått utveckla varför han inte vill.

https://www.expressen.se/nyheter/pal...ska-poliserna/

Ja om man kan ägna ungefär 10 år och enorma resurser på att utan minsta framgång jaga missbrukaren från Rotebro så kunde väl den här killen ha granskats en stund.
Citera
2020-09-16, 02:21
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Nu är jag ju generellt mycket tveksam till flickornas berättelse. Tror det var agrippa som berättade att den film flickorna såg inte gick upp på biograferna förrän efter mordet?

Men om vi leker med tanken att flickorna talar sanning så är det skandalöst uruselt av polisen att inte hitta killen. Signalementet är mycket detaljerat. Borde bara vara att åka och hämta honom.

Flickorna kan ju ha förväxlat dag/år men det hindrar inte att polisen förhör mannen. Om inte annat för att avföra honom från utredningen.
Jag måste erkänna att jag är förbluffad. Det jag varit inne på tidigare visar sig nu fungera.

En person kan dölja och förändra mycket men inte det intryck personens kroppshydda ger. Där klädsel saknar betydelse. Den långe blonde mannen kommer inte ifrån det alla vittnen lägger märke till. Alltså att han är lång och blond. På det sättet kan den personen följas genom vittnesmålen. Hur han än beter sig.

De ''finska flickorna'' och taximannen. De är överens om att mannen de sett är tanig och smal. Finns det fler som sett honom i det området? Det vet vi inte eftersom västra sidan inte är kartlagd än. Ligger nu en beställning till PU om samtliga förhör med alla Grandvittnen. Enligt Säpos PM 150 stycken. Skulle inte förvåna mig om det är fler personer som promenerat söderut på Sveavägen på den västra sidan än de som är kända idag.

Mordplatsen. Mördaren är stor, grov, kompakt och bred över axlar och rygg. Och vad kan det bero på? Tränar på gym? Eller är det en medfödd kroppskonstitution?

Samtidigt kopplar tjejerna mannen de sett till ett gym i Upplands Väsby. Där Borgnäs får uppgifter om en välkänd polis som tränar där. Som dessutom råkar vara knarkspanare. Och båda två råkar tala finska. Där samtidigt Ölvebro med kompani inte lyckas hitta varken flickornas utpekade man eller den utpekade kollegan. HÖ ser ut som en skolpojke i TV när Borgnäs grillar honom om detta. Och Helin verkar vara helt borta på någon annan plats.

Jag har inte ens hunnit läsa de senaste vittnesmålen om WT. Men det känns redan som att vi kommit vidare. Och får vi korn på mördaren före Dekorima så kommer han åka dit via sin kroppshydda och det intryck han ger. Han lyckades dölja sitt ansikte för alla, där jag bortser från Lisbet, men han kan inte dölja detta faktum. Jag känner vittringen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-16 kl. 02:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in