2020-10-15, 07:34
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Intressant, tackar.

Har sprungit på följande.

https://www.allmanhandling.se/2020/1...Kh9MimaNdYikQ4

''Hemligt varför avliden varit misstänkt för Palmemordet
En änka nekades uppgifter om varför hennes avlidne make hade varit misstänkt för mordet på förre statsministern Olof Palme. Hon ville bland annat veta vem som hade anmält maken. Polismyndigheten bedömde att enskilda kunde lida men av ett utlämnande och avslog begäran.

Kvinnan överklagade men kammarrätten delade Polismyndighetens bedömning.

KR_Sthlm_5524_20''

Tack själv

Här gäller ett förstärkt skydd för anmälare.
Citera
2020-10-15, 07:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tack själv

Här gäller ett förstärkt skydd för anmälare.
Ok. Det förklarar saken.
Citera
2020-10-15, 08:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Här kommer rykande färsk dom som Kammarrätten i Göteborg levererar angående sekretess, där rakt skaderekvisit föreligger.

En man söker få ut uppgifter om samtliga anställda vid Karlstad kommun som jobbar inom VA. Kommunen avslår med hänvisning till försvarssekretess (OSL 15:2)

Mannen överklagar och Kammarrätten finner att uppgifterna (namn/titel/lön/anställningsdatum) som kommunen hemlighållit inte omfattas av sekretess. Ny prövning ska göras av kommunen.

Kommunen kan förstås överklagas och domen ändras.

Det ger i alla fall en föraning av vad som väntar polisen som i 99,9 % av maskeringarna inte har OSL 15:2 att luta sig emot.

Domen: https://www.allmanhandling.se/wp-con...rg_4423_20.pdf

Jag är dock lite tveksam att det går att jämföra anställda vid en kommun, med privatpersoner i förhören. Vidare i dessa förhör så pekas det ut till höger och vänster, det är den förhördes uppfattningar eller rentutav påhitt och lögner, där den "enskilde kan lida men" och därav tror jag vi inte blir av med alla maskningar. Inte ens 50% av maskningarna är min gissning..

Men som det är nu är det ju väldigt godtyckligt och samma dokument utlämnat vid två tillfällen är maskad olika.

Som förhöret E 22316
I förhöret som FUP-gruppen publicerat har man missat att maska "Börje".
Såg senare i samma dokument som utlämnats senare att namnet var maskat helt..(ingen miss där), men man hade i det senare dokumentet inte maskat att han kom från Östhammar och hade 2 söner...
Citera
2020-10-15, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
SAIMR "tynade bort" i samma takt som Executive Outcome med Eeben Barlow konkurrerade ut dom och vann "säkerhetskontrakten" från Anglo-American plc och andra gruvjättar som exv Marc Rich gamla bolag med det nya namnet Glencore-Xstrata.

Marknaden för legosoldater gjorde att dessa sökte sig till EO och andra PMC och fick sin utkomst i Irak betalt av USA. Sen gick de vidare till Wagner och det kan vara lite intressant eftersom den förste befälhavaren inom SAIMR hette just Wagner.
Har du något bra lästips här?

Citat:
Att SAIMR som organisation skulle finnas i det fördolda betvivlar jag och Keith Maxwell lär ha dött 2006.
Jo. Åtminstone i den form som existerade i SA under Maxwell. Nätverk kan finnas kvar och poppa upp under nya namn och platser.

Citat:
Det är också intressant att jämföra Keith Maxwells täckorganisation med Ghislaine Maxwell's täckorganisation och hennes inblandning i Jeffrey Epsteins traffickingverksamhet.

The TerraMar Project, United States - Wikipedia
The TerraMar Project was founded on 26 September 2012 at the Blue Ocean Film Festival and Conservation Conference in Monterey, California, and focused on the 64% of the ocean that lies outside any single country's jurisdiction.

Their mission was to create a "global ocean community" based around the idea of shared ownership of the global commons, also known as the high seas or international waters.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_TerraMar_Project

Både Keith och Ghislaine's täckorganisationer medgav naturligt internationellt engagemang med resor mm.

Jag känner mig ganska övertygad om att de båda tillhör samma familj med Robert Maxwell, mångårig agent sedan WWII för MI6 och senare också MOSSAD, som biologisk far.
Nja, här är jag skeptisk. SAIMR hade rötterna i det brittiska imperiet. Maxwell med familj kommer från den judiska diasporan i Östeuropa varpå Robert flydde till UK och ändrade namn från Ján Ludvík Hyman Binyamin Hoch till Ian Robert Maxwell.

Keith Maxwell kan inte ha varit släkt med Robert. En tillfällighet. Tror du inte det?

Däremot så finns det uppgifter på att israelisk säkerhetstjänst har bedrivit medicinska experiment både på tillfångatagna palestinier men också i Sydafrika på fattiga svarta. Precis som SAIMR/Keith Maxwell verkar ha gjort med bl.a. HIV (Cold Case Hammarskjöld).

Israel och apartheids Sydafrika hade ett mycket gott samarbete inte minst på det militära området. Bland annat samarbetade man med utveckling av kärnvapen där Israel bl.a. fick testa sina kärnvapen i Indiska oceanen utanför SA's östkust.

Citat:
Nu sitter Ghislaine häktad och till våren startar rättegången och det skulle inte förvåna mig om det kommer fram uppgifter med bäring på MOP och då vårdnadsärendet. Vilket skulle vara anknytningen till MOP. Men vi får se.
Jag håller inte andan. Men visst, allt är möjligt.
Citera
2020-10-15, 08:44
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag är dock lite tveksam att det går att jämföra anställda vid en kommun, med privatpersoner i förhören. Vidare i dessa förhör så pekas det ut till höger och vänster, det är den förhördes uppfattningar eller rentutav påhitt och lögner, där den "enskilde kan lida men" och därav tror jag vi inte blir av med alla maskningar. Inte ens 50% av maskningarna är min gissning..

Men som det är nu är det ju väldigt godtyckligt och samma dokument utlämnat vid två tillfällen är maskad olika.

Som förhöret E 22316
Såg senare i samma dokument som utlämnats senare att namnet var maskat helt..(ingen miss där), men man hade i det senare dokumentet inte maskat att han kom från Östhammar och hade 2 söner...

Du har rätt i att det är äpplen och päron, men jag tänker närmast på sekretessgrunderna. Försvarssekretessen är normalt sett ganska hög och jag tror att kommunen har god möjlighet att vinna i HFD.

Pågående och nedlagda FU en stark sekretess enl OSL 35:1 när det gäller enskilds personliga förhållanden.

Praxis håller på att formas när det gäller framförallt definitionen av ”men”.
Det är bland annat klart att adresser inte är det (det kan givetvis ändras mht tidsanda). I de flesta fall torde det vara svårt att hävda men på en 34 år gammal adress om personen flyttat därifrån.
Vi får se vart det här tar vägen.
Citera
2020-10-15, 08:46
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Som förhöret E 22316

Mycket illustrativt. Tack
Citera
2020-10-15, 10:25
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Vittnet Stark ser honom ca 20.55 och Margareta S/Anneli K, Max D och Lars K ser honom ca 23.07-23.12. Och Mårten några minuter senare. (20.45-21.05 befinner sig dessutom Tunnelbanemannen på samma plats).

Vittnet Stark

Mannens signalement:
180 cm
Kraftig
Mellanblå jacka, material liknande bävernylon (okänd längd)
Ljust ansikte
Markerat hakparti
På huvudet bar mannen en brunaktig, troligen mörkbrun huvudbonad med något knutet upptill.
Mannen bar ej glasögon.
Mannen hade troligen händerna instoppade i fickor över bröstet då han verkade omfångsrik över bröstet.
Mannen hade ett ”bonnigt” utseende.
Gav ett töntigt, fånigt intryck. Han gav ett konstigt intryck.

Stark förhördes första gången 2/3-86 och därefter vid ytterligare 5 tillfällen.

Signalementet att jämföra med de andra vittnenas beskrivningar av mannen de såg utanför Grand på mordkvällen. Jag vet inte varför han stod där men hans närvaro kräver, enligt mig, en förklaring.

Väldigt intressant . Var såg hen denna mannen ? Var det också utanför Grand?
Jag hittar inget vittne Stark bland de andra vittnena vid Grand.
Citera
2020-10-15, 13:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Väldigt intressant . Var såg hen denna mannen ? Var det också utanför Grand?
Jag hittar inget vittne Stark bland de andra vittnena vid Grand.

Vittnet Stark är en hon och hon såg mannen utanför Grand. Jag beställde förhören med Tammeleht, Stark och Pettersson eftersom de nämns i GMP:s genomgång av mordkvällen. Har alltid velat veta vilka dessa vittnen såg.

Tammeleht såg av signalementet att döma Tunnelbanemannen utanför Grand 20.45+21.05.

När Stark kom ut från biografen stod mannen till höger, dvs några meter söder om entrén. Klockan var som sagt ca 20.55.

Tyvärr är jag en sådan teknisk idiot att jag inte lyckats få dem överförda till tråden digitalt. Om någon kan hjälpa mig med det vore det en välgärning. Det är inte så många sidor. Min scanner har pajat och att plåta sidorna med mobilen går inte, bilderna blir suddiga.

Det visar sig att det finns två Pettersson.

Den ena såg ingenting och den andra såg en man ca 23.05 som jag inte får ihop med övriga observationer - 25 år, röd täckjacka, mörkhårig, 185 cm, bar eventuellt på en väska. Alldagligt utseende. Hon såg honom endast bakifrån och från sidan. Han tittar på reklamskyltarna.

Ja, detta är det väsentliga innehållet i de 4 förhören.
Citera
2020-10-15, 13:23
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tyvärr är jag en sådan teknisk idiot att jag inte lyckats få dem överförda till tråden digitalt. Om någon kan hjälpa mig med det vore det en välgärning. Det är inte så många sidor. Min scanner har pajat och att plåta sidorna med mobilen går inte, bilderna blir suddiga.

Finns speciella appar som skannar dokument, brukar fungera hyfsat. Kika på det!
Citera
2020-10-15, 17:07
Medlem
andersaanderssonas avatar
Journalblad Carl Gustaf Östling. DC-15177-1.

https://drive.google.com/file/d/1o2L...ew?usp=sharing

Spaningsuppslag 86-08-19 Mäklare Lars Sjökvist som varit i Carl-Gustaf Östling. DC-15174.

https://drive.google.com/file/d/1RWV...ew?usp=sharing
Citera
2020-10-15, 18:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Journalblad Carl Gustaf Östling. DC-15177-1.

https://drive.google.com/file/d/1o2L...ew?usp=sharing

Spaningsuppslag 86-08-19 Mäklare Lars Sjökvist som varit i Carl-Gustaf Östling. DC-15174.

https://drive.google.com/file/d/1RWV...ew?usp=sharing

Ständigt denne CGÖ. Växlade från lugn till fullständigt raseri på en sekund. Noll impulskontroll. "Jävla Palme har förstört landet". Massor av vapen i lägenheten. Mein Kampf uppslagen.

Ja, vi vet redan vem CGÖ var. Men man blir ju inte förvånad att exempelvis Borgnäs intresserade sig mycket just för CGÖ.

Besöken i CGÖ:s lägenhet mordkvällen - livvakt, vapenexpert och 2 poliser. Arvidsson berättade att han inte särskilt ofta besökte CGÖ i hemmet. Men just denna kväll gjorde han det. Likadant med poliserna. Vet inte hur det var med livvakten.

Und so weiter.
Citera
2020-10-15, 18:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Finns speciella appar som skannar dokument, brukar fungera hyfsat. Kika på det!

Okej, tack. Jag har nu laddat ner en sådan app och börjat plåta förhöret med Tammeleht. Några sidor blev suddiga så jag får försöka igen. De intressanta förhören i sammanhanget är, som jag ser det, endast Stark och Tammeleht. De båda Pettersson tillför inget som jag skrev för en stund sedan.

Det fanns utan tvekan en Grandman och det fanns utan tvekan en Tunnelbaneman. Tider och platser högst relevanta i relation till mordet. Och så fanns det som alla vet en lång blond man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in