2013-01-07, 21:51
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Om vi skulle ta och helt hypotetiskt granska vilka som kan ha hört till AG och vilka positioner/uppgifter de kan ha haft i t ex Leongruppen och jämföra med andra uppgifter för att hitta mönster.

Göran Sund ganska bra CV för att vara medlemsmaterial. Fanns nära mordplatsen nära inpå mordet i fordon. Blond som den man som beskrivs vid flera iakttagelser av övervakare. (tänkbar uppgift spaning och logistik?) Kan knappast vara GM.

Östling är helt klart AG men har ej just då någon täckanställning, Besöks av flera andra potentiella medlemmar under dagen skriver ut sig från sjukhus inom rimligt avstånd från det blir känt att OP avsagt sig skydd. (tänkbar uppgift materiel, planering kommunikation materiel) mindre trolig som GM pga operationen?) Stuvas undan kort på täckanställning och stöds med upphandligar till hans och Grundborgs företag efter mordet av Per A och Hans H. Spelar sedan med Ebbe i det som krashade i Ebbeaffären och därefter undanstuvad av Grundborg i Tyskland fram till sin död.

Grundborg är placerad på tillfällig täckanställning som kan innebära ansvar för kommunikation, logistik och operativ ledning då Åke Ek börjar bli för gammal för att vara operativ, men det verkar vara en tillfällig placering för visst uppdrag?!

Åke Eek gamling i bakgrunden oich nestor i Leongruppen. Nästverk med CIA:s inoficiella front WACL som används för uppdrag utanför kongressens riktlinjer och beslut samt tillgång till sin egen pensionärsklubb som spanar på t ex socialdemokratiska politiker för att hitta skit om dem. Kontakt med den emigrerade Bertil Wedin som jobbar internationellt med bland annat Sydafrikaner och enligt egen utsago Mossad och fungerat som organisatör och med logistik i flera operationer. Kan vara den som försökt köpa ett mord på OP en tid innan mordet. Troligen ej tillhörig Svensk Stay Behind. Internationell kontaktperson? Mindre trolig som GM.

Pär Arvidsson FMV. Vapenexpert hos försvaret och träffar bland annat Östling morddagen. Den som lägger beställningar hos Östlings och Grundborgs företag efter mordet. Möjlig Skattmästare dvs den som ordnar och döljer inköp etc för AG och/eller deras kontakt in i FST SÄK efter att Algernon blivit krigsmaterielinspektör? Länk till ledning och ÖB? Knappast operativ på fältet väl?

Stig Engström Skandia. Skulle möjligen kunna vara någon slags vaktmästare för AG:s och Stay Behinds lokaler? Kanske täckanställning (ingen får komma in på hans kontor och ingen verkar veta exakt vad han gör) Skulle kunna förklara varför han förhörs av säk och därefter avskrivs. Möjlig kontakt att ta hand om extern skytt av modell nyttig idiot typ VG eller lejd mördare tills denne behövs?

Fler kandidater någon????

Anti Avsan kanske, polis, domare, riksdagsman. Skytt...?

Hans Holmér mörkläggaren nummer 1
Citera
2013-01-07, 22:00
Medlem
Lar3es avatar
Tack för alla tips jag fått från mitt tidigare inlägg. Satt igår 3 timmar och läste och börjar genast hänga med "tugget" här inne i tråden.

Två saker som jag dock är väldigt fundersam över är:

1 • Efter att Palme mördats, och det börjat ljusnat morgonen efter. Då kammar ett team av Sveriges skickligaste brottsplatsundersökare (anno 1986), med över 20 års erfarenhet, igenom brottsplatsen ruta för ruta (som man delat in brottsplatsen i) mha. metalldektektorer och väldigt noggranna observationer. Man hittar bland annat en knapp från OP:s skjorta i närheten av mordplats, men inga kulor.

För att sedan (och jag citerar) "att en privatperson den 2 mars - hela 37 timmar efter mordet - hittat en kula, endast ett par steg från själva den plats där statsministern stupade i gatan, där man alltså varit och letat utan att kunna finna minsta spår av någon kula." - http://www.politiskamord.com/pindex.html (avdelning "ATT GÅ TILL BOTTEN MED ETT MORDVAPEN")
Ska man tänka rationalistiskt, kan ju inte detta vara en slump?

2 • Att sen LP agerat tvivelaktigt, minst sagt, i vittnesmål uppfattar jag som högst suspekt. Jag kan tycka att när extraordinära saker sker brukar man ha glasklart minne av händelseförloppet. Chock kan uppstå, men ändå bör man kunna mobilisera sig så pass i den grad av behov för utredningen.

Att då inte kunna lämna ett distinkt vittnesmål (dvs olika vittnesmål), gör att jag inte fått en eller två tankar över att hon kan på något sätt vara inblandad/insyltad? Antingen vart hon hotad, övertygad om att ljuga, fabricera historier utifrån vad polisen lagt fram - medvetet som omedvetet.

Nu ska jag nämna att jag är ny i tråden, att jag inte sökt igenom tråden, samt att jag önskar om ett ömsesidigt respekterande trots att mina idéer må vara långsökta/idiotiska/dumma.
Tack på förhand / Lar3e.
Citera
2013-01-07, 22:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Fast å andra sidan kan svaret på om de hade något med mordet att göra eller inte mycket väl finnas begravet någonstans i utredningen.

Det är just det som är frågan, de har gjort något annat som man vet men inte kan/vill tala om.

Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Vad har du i så fall för teorier kring de invändningar jag lade fram? Vad finns det för tänkbara förklaringar som inte är alltför långsökta och som stämmer överens med vad som är känt kring gärningen?

Det kan mycket väl var som du säger. Jag utesluter det inte på något sätt. Men att bygga en teori på ett enskilt vittnesmål är vanskligt. Så länge det inte är flera vittnen som oberoende av varandra ger identiska utsagor ska man enligt min uppfattning vara ytterst försiktig med att dra några som helst slutsatser.

Du har helt rätt. Jag är absolut inte övertygad om att jag har rätt men det är bilden jag får när jag läser om vad vittnena säger sig ha sett.
Citera
2013-01-07, 22:08
Medlem
Citat:
Om vi skulle ta och helt hypotetiskt granska vilka som kan ha hört till AG och vilka positioner/uppgifter de kan ha haft i t ex Leongruppen och jämföra med andra uppgifter för att hitta mönster.
Göran Sund ganska bra CV för att vara medlemsmaterial. Fanns nära mordplatsen nära inpå mordet i fordon. Blond som den man som beskrivs vid flera iakttagelser av övervakare. (tänkbar uppgift spaning och logistik?) Kan knappast vara GM.
Fler kandidater någon????
Vid förhör har CGÖ uppgett att den Göran S som besökte honom på mordkvällen
var Göran Stigson, en gammal piketkompis och tillsammans med Per Hall. Dessa
båda var och är fortfarande vid narkotikaroteln, numera i Halmstad. Kan ha blivit
en sammanblandning med Göran Sund eftersom denne varit synlig som WT-man.
Länge så stod det bara att besökaren var Göran S.
Citera
2013-01-07, 22:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vittnet AB har av polisen avfärdats som ointressant med motivering att AB varit alkoholpåverkad. Vad jag läst av vittnesmålen tog AB skydd i en port när skotten föll, således inte så alkoholpåverkad att han inte omedelbart insåg faran. Tyder på skärpta sinnen, inte på berusning som grumlar iakttagelseförmågan. Dessutom var det 6-8 minus och det brukar göra även lindrigt berusade rätt nyktra efter en stund ute i kylan.

Nu var han väl inte direkt "dyngrak", men hans uppgifter rimmar inte med det iordningställda scenariot så därför avfärdas han som en klant/suput som missade att ge signalement nog för att ta fast GM.
Citera
2013-01-07, 22:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
båda var och är fortfarande vid narkotikaroteln, numera i Halmstad. Kan ha blivit

Det låter som du har rätt. I stand corrected .Göran Stigson och Per Hall skrev du. Du vet möjligen inte vem den här Thord A är också.
Citera
2013-01-07, 22:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Precis. Cancer är t ex en ganska vanlig dödsorsak.

Men inte mindre intressant för det...
Citera
2013-01-07, 22:15
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
2 • Att sen LP agerat tvivelaktigt, minst sagt, i vittnesmål uppfattar jag som högst suspekt. Jag kan tycka att när extraordinära saker sker brukar man ha glasklart minne av händelseförloppet. Chock kan uppstå, men ändå bör man kunna mobilisera sig så pass i den grad av behov för utredningen.

Att då inte kunna lämna ett distinkt vittnesmål (dvs olika vittnesmål), gör att jag inte fått en eller två tankar över att hon kan på något sätt vara inblandad/insyltad? Antingen vart hon hotad, övertygad om att ljuga, fabricera historier utifrån vad polisen lagt fram - medvetet som omedvetet.

Ja LP´s utpekande av CP går det inte att ta på allvar hur mycket man än försöker.

Kolla in Devlin rapporten
Citera
2013-01-07, 22:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag tänker nog mera på kopplingar till Stay Behind/AGAG. Det finns massor av knepiga poliser som agerar förvirrat och fördomsfullt och det är lätt att hamna i polisspårsfällan.

Jag kan tänka mig Donald Forsberg (IB men placerad på Säpo) buggningskunnig, som var i trakterna och haft svårt att förklara vad man gjorde och som också deltagit i villospårsspridande. Hans Holmer som i Palmes ointresse kan ha varit dennes ställföreträdare i AGAG från sin position och Ebbe Carlsson. Samtliga dessa har kopplingar mer eller mindre till andra av namnen.
MATTI II pekar ut Jörlin och Wikström som WT-män på Tunnelgatan resp Tunnelgatan minuterna före mordet. Sedan kan jag undra var PO Karlsson håller hus. Brukar hålla sig nära sin polisiäre och politiske förebild Östling.
Citera
2013-01-07, 22:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lars Christiansson med chaufför Rehnstam lämnade Johannesgatan 2310 mordkvällen efter ett ingripande. Ej säker på var de fick larmet men de är ju sedan på mordplatsen strax efter halvtolv. Efter samtal m Söderström gav de sig iväg till Sabbatsberg där Rimborn redan är på plats . Det är en gåta varför inte dessa kommissarier har mera kontakt. Rimborn rapporterar till LC på natten. Vem rapporterade Christiansson till under mordnatten?
Hans officiella rapport skrevs först 24mars.Ett faktum so. tom fick Ölvebro att haja till kan bröderna P berätta.

Det här är en mycket intressant person i fallet. Dessutom finns, enligt Poutiainen, bild av honom på MP när han bestämt hävdar att han inte befann sig där.
Citera
2013-01-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren

Tack för konstruktivt bidrag. Men det var väl ändå Sund som passerade mordplatsen och hade en tunn förklaring. Möjlig inblandad och tillhörig t ex AG? Nån som känner hans lumparbakgrund?
Citera
2013-01-07, 22:30
Medlem
Lar3es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Kolla in Devlin rapporten
Will do...

Apropå fysik kan inte den rörelseenergin från en magnum kula som "påståtts upphittats" ett par meter från OP:s kroppsnedslag , "hittats" i det skicket som den gjordes. Bör vara rimligen omöjligt att avskjuta en magnum revolver, få kulan att stanna på 5 meter utan massiv deformitet.

Har säkert uppmärksammats tidigare. Men man börjar små le, och förstå att "there's more than meets the eye"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in