2007-10-16, 17:01
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarien
Du ska nog inte räkna med några "nya uppgifter" drygt 20 år senare. Det enda vi kan göra är att spekulera och där är du inte mer kvalificerad än någon av oss andra. Hur skrattretande du än finner teorierna.

Att LP inte skulle vara "trovärdig" är inte bara en förolämpning mot henne, utan även ett ointelligent uttalande. Hon var ju faktiskt där. Något som 99,99% av alla förstå-sig-påare inte var.

Oj här har vi verkligen inte gjort hemläxan.

JA, hon var där.

VISSTE DU ATT: Ett vittne på platsen sa att han aldrig sett en så chockad människa. Hon var som en virrig höna som inte gick att tilltala som bl.a. försökte slita bort Anna Hage när hon försökte göra återupplivningsförsök på OP. Tycker du detta beteende verkar tillhöra någon som var "mycket observant"?

VISSTE DU ATT: LP sa i det första inofficiella förhöret någon timme efter mordet att det var två gärningsmän (nej det var inte polisen som missuppfattade henne, men detta faktum har ju snyggt svepts över av myndigheterna) och att hon inte uppfattade att skotten kom närifrån.

VISSTE DU ATT: Klädseln som hon dagen efter berättade att mördaren bar stämmer nästintill exakt in på vittnet Björkman, som var närmst mordplatsen, bara ca 8m vid tillfället. Hon har inget minne av mördarens ansikte. Hon säger att hon ett ögonblick senare såg mördaren stå på södra sidan av Tunnelgatan, inget av de drygt 10 andra mordvittnena bekräftade detta. Han försvann längst Skandiahusets vägg, på norr-sidan. Inga uppgifter om hur mördarens ansikte såg ut.

VISSTE DU ATT: Senare i rätten sa LP att mördaren stod ca 8m från henne. Detta är avståndet till närmsta vittnet. Enligt de andra vittnena och styrkt av den tekniska undersökningen, var mördaren bara 2m från LP efter skotten, innan han försvann.

Så ta och LÄS PÅ. Expressen och Aftonblaskan gäller ej.

Har du något annat som pekar på CP´s skuld? Förutom LPs utpekande nästan 3 år efter mordet, när hon vet att den misstänkte är alkis?

(Förresten, VISSTE DU ATT: En undersökning i Seattle visade att över 74% i en testgrupp om 130 personer pekade ut CP på videokonfontationen som "gärningsman till något grovt våldsbrott" (de visste inte att det handlade om Palmemordet, då testet utfördes) när de visste att den misstänkte var alkis.

När en grupp som inte visste detta var det endast ca 10% som pekade ut honom.)

Och förutom CP´s försupna polare som försöker komma åt 50 miljoner?

Seså, kom nu med nåt intelligent påstående. " "

EDIT: Just det.. Kom ju på att du kallar dig "Kommissarien"... Klart du blundar för fakta!
Citera
2007-10-16, 19:08
Medlem
SLOBs avatar
Trams raderat

desreichesmacht får en tillsägelse för upprepat trams.

/SLOB
moderator
Citera
2007-10-16, 20:12
Medlem
portnoys avatar
Ja nu vart det litet tyst tycker jag..

Vill bara återigen påpeka att jag, över lag, är fullt emot konspiratioonsteorier av alla de slag, men i detta fall är det så fruktansvärt motsägelsefullt, alltihopa, att man blir tokig.

Och en sak är säker: Christer Pettersson mördade inte Olof Palme.
Citera
2007-10-16, 20:41
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Vill bara återigen påpeka att jag, över lag, är fullt emot konspiratioonsteorier av alla de slag, men i detta fall är det så fruktansvärt motsägelsefullt, alltihopa, att man blir tokig.

Jag är av samma uppfattning, tycker att de allra flesta konspirationsteorier är uppåt väggarna galna. Men börjar man läsa material från utredningen tycker jag att det står klart rätt fort att det är något som är skumt. Men så fort man går mot den officiella linjen så ses man som en galning. Fast ändå har jag full förståelse för dom som endast läst Aftonbladet och Expressen att dom tror att det är CP som är mördaren. Jag trodde också det under min uppväxt, det fanns ju liksom inga andra alternativ.

Har fått hem en "Palmebok" idag, "Jag och Palmemordet" av 33-åringen
Inte för att jag tror att sanningen kommer att uppdagas utan mer som en ren kuriosa. Ska bli kul att höra VG beskriva Börje Wingren. Dom två ska ju inte ha kommit särskilt väl överrens
Citera
2007-10-16, 20:49
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:

Jag är av samma uppfattning, tycker att de allra flesta konspirationsteorier är uppåt väggarna galna. Men börjar man läsa material från utredningen tycker jag att det står klart rätt fort att det är något som är skumt. Men så fort man går mot den officiella linjen så ses man som en galning. Fast ändå har jag full förståelse för dom som endast läst Aftonbladet och Expressen att dom tror att det är CP som är mördaren. Jag trodde också det under min uppväxt, det fanns ju liksom inga andra alternativ.

Inte för att jag tror att sanningen kommer att uppdagas utan mer som en ren kuriosa. Ska bli kul att höra VG beskriva Börje Wingren. Dom två ska ju inte ha kommit särskilt väl överrens
Citera
2007-10-16, 21:02
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen

Ja den får du recensera här sen! Verkar skoj. Jag var ju väldigt insnöad på 33-åringen ett bra tag, men efter Labyrinten har jag släppt honom.
Citera
2007-10-17, 00:56
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarien
Hon har också vittnat om att personen som gjorde det hade en slängig elefantliknande (tror jag hon uttryckte sig) gång. Och det var väl inte så många, förutom Christer P, som har/hade en just sådan väldigt udda gångstil. Så förmodligen har hon rätt.

Det där är mycket senare vittnesmål. Hennes tidiga vittnesmål säger att mördaren rörde sig spänstigt och smidigt.

Vill bara en gång alltså poängtera att man bör sätta sig in den rad av vittnesmål som LP har lämnat med åren innan man över huvud taget tar sig för att bergsäkert hävda det ena eller andra.
Citera
2007-10-17, 13:43
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Det där är mycket senare vittnesmål. Hennes tidiga vittnesmål säger att mördaren rörde sig spänstigt och smidigt.

Vill bara en gång alltså poängtera att man bör sätta sig in den rad av vittnesmål som LP har lämnat med åren innan man över huvud taget tar sig för att bergsäkert hävda det ena eller andra.

Jap. Även ansiktet har ju "växt fram" efter hand. Först var det ju inget minne alls, tillslut var det "stirrande blick", "platt vitt område under näsan", "smala läppar" o.s.v. väldigt detaljerat! Struntprat!

Hon har ju väldigt svårt att kritiskt se på hur hon agerade. Jag skulle gissa att hon egentligen knappt minns någonting och att det är via andras uppgifter och via media som hon fått sina "minnen".

Ingen som hittat något ställe med bilder från mordplatsen tagna mordnatten?

Letandet fortsätter....
Citera
2007-10-17, 19:48
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Jap. Även ansiktet har ju "växt fram" efter hand. Först var det ju inget minne alls, tillslut var det "stirrande blick", "platt vitt område under näsan", "smala läppar" o.s.v. väldigt detaljerat! Struntprat!

Hon har ju väldigt svårt att kritiskt se på hur hon agerade. Jag skulle gissa att hon egentligen knappt minns någonting och att det är via andras uppgifter och via media som hon fått sina "minnen".

Och det växte fortare än någonsin under den kväll som vår käre spaningsledare Hans Holmér plus en utredare till besökte henne och Mårten på Västerlånggatan för att han själv skulle få prata med dom båda och höra vad dom sett och upplevt. Jag vill minnas att det skedde ett par månader efter mordet. Naturligtvis fördes inga anteckningar eller skrevs någon promemoria men det är bekräftat att besöket ägde rum.
Citera
2007-10-17, 20:17
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Och det växte fortare än någonsin under den kväll som vår käre spaningsledare Hans Holmér plus en utredare till besökte henne och Mårten på Västerlånggatan för att han själv skulle få prata med dom båda och höra vad dom sett och upplevt. Jag vill minnas att det skedde ett par månader efter mordet. Naturligtvis fördes inga anteckningar eller skrevs någon promemoria men det är bekräftat att besöket ägde rum.

Precis. Så jäkla uppdiktat så att det är äcklande!

Edit: Undrar vart Kommissarien tog vägen??
Citera
2007-10-17, 21:05
Medlem
Vad säger ni om jag säger att jag har förstahansuppgifter från en sydafrikansk före detta yrkessoldat att i Sydafrika "vet alla" att mordet på Olof Palme var beställt av Sydafrikanska politiker då Sverige (Palme) efter upprepade varningar inte upphört med att ge moraliskt men främst finansiellt stöd till ANC. Palme torde ju ha verkat synnerligen irriterande för en Apartheid-regim som redan var i gungning. Det fanns ju som ni säkerligen vet under en tid ett Sydafrikaspår i utredningarna.

Jag påstår nu inte att jag "vet" en massa saker om Palmemordet, faktum är att min sydafrikanska källa är en duktig historieberättare och mycket av de saker han berättar är jag väldigt skeptisk till hur sanna de är. Men det skulle ändå vara roligt att höra kommentarer på detta, då många av er verkar vara väldigt pålästa inom ämnet.
Citera
2007-10-17, 21:19
Medlem
Joe Blows avatar
portnoy

Jag läste GWs "Faller fritt som i en dröm" förra helgen och har förstått av dina inlägg att du också gjort detta. Att Vittne 1 är Jeppsson och Vittne 2 är Nieminen är ju givet men vem är Vittne 3 som skall ha blivit påsprungen och ropat "jävla blatte" efter den förmodade gärningsmannen? Jag har aldrig tidigare hört talas om detta vittne (såvida det inte är någon av de hjälpsamma pundare som skulle bidraga till resningen till HD i mitten av 90-talet)? Under CP-rättegångarna fanns då ingen sådant vittne. Om det är, som jag gissar, GWs litterära frihet som skapat detta vittne och som skall utgöra den officiellt vedertagna scenariot så borde han åtalas för grovt vilseledande av allmänheten då många sinnesslöa medborgare tror på professorns väldigt illa skrivna skrönor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in